Farthållaren i Laguna V6 -95
Moderator: Forumpolisen
Farthållaren i Laguna V6 -95
Min farthållare har lagt av, någon som kan tipsa om var jag ska börja felsöka
Per Johnsson
Per Johnsson
Laguna II V6 & Espace 2.0 T & Volvo 480 Turbo
Per Johnsson
Per Johnsson
Antingen mäter du resistans (Ohm) eller spänning (Volt) för att kontrollera funktionen, dessutom torde det framgå ifall givarna är NO (normaly open) eller NC (normaly closed)V6+V6 wrote:Nej, det har jag inte gjort.
Hur mäter jag, vad för värden ska det vara?...
Lite svårt att råda exakt dock, efterssom jag inte sett givarna... men bilel är ju alltid bilel där man ofta får kontrollera jordningen.
Mvh
Paul J - Svea Rike
Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
Paul J - Svea Rike
Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
Vanligt fel på farthållarna är vakumslangen som går till klockan. Den brukar alltid ha någon spricka eller dylikt. Kolla det först =)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Ok ska kolla vakumslangarna också.
Angående givarna, jag har nu mätt båda givarna. Jag har automat, så en vit och en svart sitter på bromspedalen.
Den svarta har 2 stift, den släpper igenom ström när den inte är intryckt (alltså när jag bromsar).
Den vita har 3 stift, om styrspåren för kontaktdonen är uppåt så är det ström igenom stiftet längst till vä och till hö när bromsen är nertryckt och ström igenom vä stift och mitt stiftet när bromsen inte är nertryckt.
Kanske någon vet om de ska fungera så?
Per Johnsson
Angående givarna, jag har nu mätt båda givarna. Jag har automat, så en vit och en svart sitter på bromspedalen.
Den svarta har 2 stift, den släpper igenom ström när den inte är intryckt (alltså när jag bromsar).
Den vita har 3 stift, om styrspåren för kontaktdonen är uppåt så är det ström igenom stiftet längst till vä och till hö när bromsen är nertryckt och ström igenom vä stift och mitt stiftet när bromsen inte är nertryckt.
Kanske någon vet om de ska fungera så?
Per Johnsson
Laguna II V6 & Espace 2.0 T & Volvo 480 Turbo
Per Johnsson
Per Johnsson