Kupéfläkt laguna
Moderator: Forumpolisen
Kupéfläkt laguna
Jag har bråkat med min kupefläkt och slåss med ett par oklarheter.
Det finns ett elschema över fläkten i Haynes handbok. Där ser man att matningen till motståndspaketet kommer genom först en 60A säkring i "engine compartment fuse box" (säkring F51) och sedan genom en 40A säkring i "passenger compartment fuse box" (säkring F37).
"passenger compartment fuse box" är väl antagligen den som sitter under ratten eftersom Haynes är engelsk. Men var i motorrummet finns en säkringsbox?
När fläkten är av kan man mäta 12 v vid motståndspaketet, men när man slår på vredet så sjunker spänningen till obetydligt över noll. Kopplar man en extra matning till motståndspaketet så fungerar fläkten som den skall.
Innan jag fortsätter undrar jag alltså: Var i motorrummet finns säkringen F51 och var annars bör man leta efter spänningsfall?
Tacksam för svar.
Det finns ett elschema över fläkten i Haynes handbok. Där ser man att matningen till motståndspaketet kommer genom först en 60A säkring i "engine compartment fuse box" (säkring F51) och sedan genom en 40A säkring i "passenger compartment fuse box" (säkring F37).
"passenger compartment fuse box" är väl antagligen den som sitter under ratten eftersom Haynes är engelsk. Men var i motorrummet finns en säkringsbox?
När fläkten är av kan man mäta 12 v vid motståndspaketet, men när man slår på vredet så sjunker spänningen till obetydligt över noll. Kopplar man en extra matning till motståndspaketet så fungerar fläkten som den skall.
Innan jag fortsätter undrar jag alltså: Var i motorrummet finns säkringen F51 och var annars bör man leta efter spänningsfall?
Tacksam för svar.
Erik Avemo, Södertälje
En noggrannare studie av scheman gör gällande att säkringen F51 föga förvånande även förser andra saker med ström. Det gör troligen även F37 eftersom jag betvivlar att fläkten drar 40 ampere.
Kan man få loss säkringsboxen under ratten för att leta glapp utan att först ta bort alla paneler?
Nödlösningen vore att dra en ny kabel från ciggtändaren till fläkten, men helst vill jag hitta felet.
Kan man få loss säkringsboxen under ratten för att leta glapp utan att först ta bort alla paneler?
Nödlösningen vore att dra en ny kabel från ciggtändaren till fläkten, men helst vill jag hitta felet.
Erik Avemo, Södertälje
Det är ina problem att få loss elcentralen, tar ca:5min. felet ligger säkert i den ,tyvärr så är det knepigt att laga glappen mellan kretskorten men ny hos Autofrance är billig ca:1000 pix
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Tack för infon. Det sitter en skruv med 10 mm sexkantskalle under säkringsluckan. Längre upp hänger boxen ledad i ett par plastnitar. Dessa senare fann jag bökiga att få bort och jag lyckades inte få ut boxen när nitarna var borta. Har jag lossat på fel ställen eller skall jag bara försöka igen när jag inte är lika trött och hungrig?
Erik Avemo, Södertälje
Plastnitarna har en expanderpinne inne i sig som man drar ur först sen är det bara att häkta ner hela konsollen. vissa kopplingstycken kan sitta ganska hårt men det hela brukar lösa sej bra
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Finns det någon som vet var man kan hitta ett schema på säkringsboxen? Alltså vilken tråd i vilken kontakt går till fläkten? Att köpa en ny box för tusen kronor är ett alternativ som går bort för min del.
Min plan är att löda på en lös tråd på kortet från säkring 37 till kontakten, men det är ganska många trådar att välja på.
Blir det för struligt kanske jag sätter en lös tråd hela vägen till fläkten, men det skulle vara smidigare att ha ett schema. Bilen är en laguna kombi från 97 utan ac.
Min plan är att löda på en lös tråd på kortet från säkring 37 till kontakten, men det är ganska många trådar att välja på.
Blir det för struligt kanske jag sätter en lös tråd hela vägen till fläkten, men det skulle vara smidigare att ha ett schema. Bilen är en laguna kombi från 97 utan ac.
Erik Avemo, Södertälje
Kvaliserat TATTAREMEKErik A wrote:Finns det någon som vet var man kan hitta ett schema på säkringsboxen? Alltså vilken tråd i vilken kontakt går till fläkten? Att köpa en ny box för tusen kronor är ett alternativ som går bort för min del.
Min plan är att löda på en lös tråd på kortet från säkring 37 till kontakten, men det är ganska många trådar att välja på.
Blir det för struligt kanske jag sätter en lös tråd hela vägen till fläkten, men det skulle vara smidigare att ha ett schema. Bilen är en laguna kombi från 97 utan ac.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Jag köper gärna att kallas tattamek. Det är min egen bil det gäller. Min måhända naiva förhoppning var att det skulle finnas någon mer tattarmek på forumet som gjort något liknande förr.
Det bär mig emot att betala tusentals kronor om det finns ett bra alternativ. Jag är dock medveten om att det kan råda delade meningar om vad som är bra alternativ.
Det bär mig emot att betala tusentals kronor om det finns ett bra alternativ. Jag är dock medveten om att det kan råda delade meningar om vad som är bra alternativ.
Erik Avemo, Södertälje
Nu fungerar fläkten igen. Och det utan vare sig extrasladd eller ny säkringsbox.
Om man håller kretskortet från säkrinsboxen så att den lilla vinklade sektionen är riktad framåt nedåt så har man längs vänstra kanten en rad "nitar" som förbinder korten elektriskt. Den sjätte, sjunde och åttonde räknat från kroppen är till fläkten. Från dessa går en ledare på kortets synliga sida till andra änden av nitraden. Där finns en nit till som bara går genom kortet och inte över till det andra kortet.
Den sistnämda niten var uppenbart defekt i lödningen. Efter att ha smält om dessa fyra lödningar och tillsat lite nytt tenn på båda sidor så fungerar fläkten för mig. Det behövs en stor lödkolv. Man kommer åt utan att dela på korten.
Om man håller kretskortet från säkrinsboxen så att den lilla vinklade sektionen är riktad framåt nedåt så har man längs vänstra kanten en rad "nitar" som förbinder korten elektriskt. Den sjätte, sjunde och åttonde räknat från kroppen är till fläkten. Från dessa går en ledare på kortets synliga sida till andra änden av nitraden. Där finns en nit till som bara går genom kortet och inte över till det andra kortet.
Den sistnämda niten var uppenbart defekt i lödningen. Efter att ha smält om dessa fyra lödningar och tillsat lite nytt tenn på båda sidor så fungerar fläkten för mig. Det behövs en stor lödkolv. Man kommer åt utan att dela på korten.
Erik Avemo, Södertälje