Kupéfläkt laguna

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Erik A
Posts: 119
Joined: 09 Apr 2006, 20:18
Location: Södertälje

Kupéfläkt laguna

Post by Erik A »

Jag har bråkat med min kupefläkt och slåss med ett par oklarheter.

Det finns ett elschema över fläkten i Haynes handbok. Där ser man att matningen till motståndspaketet kommer genom först en 60A säkring i "engine compartment fuse box" (säkring F51) och sedan genom en 40A säkring i "passenger compartment fuse box" (säkring F37).

"passenger compartment fuse box" är väl antagligen den som sitter under ratten eftersom Haynes är engelsk. Men var i motorrummet finns en säkringsbox?

När fläkten är av kan man mäta 12 v vid motståndspaketet, men när man slår på vredet så sjunker spänningen till obetydligt över noll. Kopplar man en extra matning till motståndspaketet så fungerar fläkten som den skall.

Innan jag fortsätter undrar jag alltså: Var i motorrummet finns säkringen F51 och var annars bör man leta efter spänningsfall?

Tacksam för svar.
Erik Avemo, Södertälje
Erik A
Posts: 119
Joined: 09 Apr 2006, 20:18
Location: Södertälje

Post by Erik A »

En noggrannare studie av scheman gör gällande att säkringen F51 föga förvånande även förser andra saker med ström. Det gör troligen även F37 eftersom jag betvivlar att fläkten drar 40 ampere.

Kan man få loss säkringsboxen under ratten för att leta glapp utan att först ta bort alla paneler?

Nödlösningen vore att dra en ny kabel från ciggtändaren till fläkten, men helst vill jag hitta felet.
Erik Avemo, Södertälje
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Det är ina problem att få loss elcentralen, tar ca:5min. felet ligger säkert i den ,tyvärr så är det knepigt att laga glappen mellan kretskorten men ny hos Autofrance är billig ca:1000 pix
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Erik A
Posts: 119
Joined: 09 Apr 2006, 20:18
Location: Södertälje

Post by Erik A »

Tack för infon. Det sitter en skruv med 10 mm sexkantskalle under säkringsluckan. Längre upp hänger boxen ledad i ett par plastnitar. Dessa senare fann jag bökiga att få bort och jag lyckades inte få ut boxen när nitarna var borta. Har jag lossat på fel ställen eller skall jag bara försöka igen när jag inte är lika trött och hungrig?
Erik Avemo, Södertälje
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Plastnitarna har en expanderpinne inne i sig som man drar ur först sen är det bara att häkta ner hela konsollen. vissa kopplingstycken kan sitta ganska hårt men det hela brukar lösa sej bra :lol:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Erik A
Posts: 119
Joined: 09 Apr 2006, 20:18
Location: Södertälje

Post by Erik A »

Jag får ännu en gång tacka för snabba och användbara svar. Jag skall försöka igen när jag är mindre trött och hungrig än sist.
Erik Avemo, Södertälje
Erik A
Posts: 119
Joined: 09 Apr 2006, 20:18
Location: Södertälje

Post by Erik A »

Finns det någon som vet var man kan hitta ett schema på säkringsboxen? Alltså vilken tråd i vilken kontakt går till fläkten? Att köpa en ny box för tusen kronor är ett alternativ som går bort för min del.

Min plan är att löda på en lös tråd på kortet från säkring 37 till kontakten, men det är ganska många trådar att välja på.

Blir det för struligt kanske jag sätter en lös tråd hela vägen till fläkten, men det skulle vara smidigare att ha ett schema. Bilen är en laguna kombi från 97 utan ac.
Erik Avemo, Södertälje
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Erik A wrote:Finns det någon som vet var man kan hitta ett schema på säkringsboxen? Alltså vilken tråd i vilken kontakt går till fläkten? Att köpa en ny box för tusen kronor är ett alternativ som går bort för min del.

Min plan är att löda på en lös tråd på kortet från säkring 37 till kontakten, men det är ganska många trådar att välja på.

Blir det för struligt kanske jag sätter en lös tråd hela vägen till fläkten, men det skulle vara smidigare att ha ett schema. Bilen är en laguna kombi från 97 utan ac.
Kvaliserat TATTAREMEK :lol: :lol:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Erik A
Posts: 119
Joined: 09 Apr 2006, 20:18
Location: Södertälje

Post by Erik A »

Jag köper gärna att kallas tattamek. Det är min egen bil det gäller. Min måhända naiva förhoppning var att det skulle finnas någon mer tattarmek på forumet som gjort något liknande förr.

Det bär mig emot att betala tusentals kronor om det finns ett bra alternativ. Jag är dock medveten om att det kan råda delade meningar om vad som är bra alternativ.
Erik Avemo, Södertälje
Erik A
Posts: 119
Joined: 09 Apr 2006, 20:18
Location: Södertälje

Post by Erik A »

Nu fungerar fläkten igen. Och det utan vare sig extrasladd eller ny säkringsbox.

Om man håller kretskortet från säkrinsboxen så att den lilla vinklade sektionen är riktad framåt nedåt så har man längs vänstra kanten en rad "nitar" som förbinder korten elektriskt. Den sjätte, sjunde och åttonde räknat från kroppen är till fläkten. Från dessa går en ledare på kortets synliga sida till andra änden av nitraden. Där finns en nit till som bara går genom kortet och inte över till det andra kortet.

Den sistnämda niten var uppenbart defekt i lödningen. Efter att ha smält om dessa fyra lödningar och tillsat lite nytt tenn på båda sidor så fungerar fläkten för mig. Det behövs en stor lödkolv. Man kommer åt utan att dela på korten.
Erik Avemo, Södertälje
Mo2ge
Posts: 11
Joined: 29 Sep 2004, 10:42
Location: Köping
Contact:

Post by Mo2ge »

Strålande!
Nu fick du uppenbarligen göra en riktig lagning istället för en mindre
bra lagning som någon annan skulle ha spytt galla över.
Det är sådant vi Laguna förare gläds över, samtiidigt
som andrahandsvärdet ökar...
Post Reply