Lossa inre styrled/styrstag Clio 16V
Moderator: Forumpolisen
Lossa inre styrled/styrstag Clio 16V
Skulle byta höger styrled på min Clio 16V -91 men eftersom den sitter som fastsvetsad samt att damasken till den inre styrleden har varit kass så tänkte jag att jag kanske lika bra kunde byta hela staget.
Problemet är att jag inte fattar hur man ska få loss det? Enligt Haynes ska man hålla med en tång på den inre "låsringen" och en på kulledens "hus" men det är ju totalt omöjligt att komma åt samtidigt som jag inte begriper hur man ska få så mycket kraft med bara tänger...
Någon som gjort detta och vet hur man ska göra utan att behöva demontera halva bilen?
Problemet är att jag inte fattar hur man ska få loss det? Enligt Haynes ska man hålla med en tång på den inre "låsringen" och en på kulledens "hus" men det är ju totalt omöjligt att komma åt samtidigt som jag inte begriper hur man ska få så mycket kraft med bara tänger...
Någon som gjort detta och vet hur man ska göra utan att behöva demontera halva bilen?
dra bort damasken, sätt en nyckel på platsen märkt B.. sedan vrider du på Pos 1.. Pos 2 är en typ av låsbricka.....enkelt penkelt...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tack för svaren men tyvärr ser det inte likadant ut på Clion, nästan likadant men det finns ingen plats att sätta en nyckel såsom "B". I Haynes-boken finns inga bilder alls, står bara att man ska klämma med en tång på låsringen och en på "pos1" och vrida. Men de är helt släta så för att få tillräckligt med grepp så måste man i så fall trycka väldigt hårt med tängerna plus att där är obefintligt med plats. Hmm blir inte klok på det...