Lossa inre styrled/styrstag Clio 16V

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
PV
Posts: 53
Joined: 27 Apr 2006, 08:28
Firstname: Kalle
Surname: Anka

Lossa inre styrled/styrstag Clio 16V

Post by PV »

Skulle byta höger styrled på min Clio 16V -91 men eftersom den sitter som fastsvetsad samt att damasken till den inre styrleden har varit kass så tänkte jag att jag kanske lika bra kunde byta hela staget.

Problemet är att jag inte fattar hur man ska få loss det? Enligt Haynes ska man hålla med en tång på den inre "låsringen" och en på kulledens "hus" men det är ju totalt omöjligt att komma åt samtidigt som jag inte begriper hur man ska få så mycket kraft med bara tänger...

Någon som gjort detta och vet hur man ska göra utan att behöva demontera halva bilen?
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

lite luddigt förklarat...är det den yttre som sitter fast till att börja med? i kulan lr i gängan?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
PV
Posts: 53
Joined: 27 Apr 2006, 08:28
Firstname: Kalle
Surname: Anka

Post by PV »

Yttre styrleden sitter fast i gängan, ska prova att värma den också innan jag ger upp.

Det är den inre som jag inte förstår riktigt hur man ska demontera, för det måste jag göra om jag inte får loss den yttre.
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

på meganen är det lixom ett lock som förs med axeln över kulan. lite luddigt o förklara. men det borde vara samma på clion.

se bild från haynes. vet ej om det är samma bild som du har. men det kanske ger dig en hint.

Image
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

dra bort damasken, sätt en nyckel på platsen märkt B.. sedan vrider du på Pos 1.. Pos 2 är en typ av låsbricka.....enkelt penkelt...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
PV
Posts: 53
Joined: 27 Apr 2006, 08:28
Firstname: Kalle
Surname: Anka

Post by PV »

Tack för svaren men tyvärr ser det inte likadant ut på Clion, nästan likadant men det finns ingen plats att sätta en nyckel såsom "B". I Haynes-boken finns inga bilder alls, står bara att man ska klämma med en tång på låsringen och en på "pos1" och vrida. Men de är helt släta så för att få tillräckligt med grepp så måste man i så fall trycka väldigt hårt med tängerna plus att där är obefintligt med plats. Hmm blir inte klok på det...
PV
Posts: 53
Joined: 27 Apr 2006, 08:28
Firstname: Kalle
Surname: Anka

Post by PV »

Kan meddela att det var så som det stod i boken att man ska hålla med en tång på låsringen och en på kulledens hus. Detta var ju väldigt enkelt nu när jag har motorn utlyft men jag begriper fortfarande inte hur de har tänkt man ska göra annars. Otroligt korkad konstruktion. :roll:
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

gjorde samma jobb nyss, men jag lånade ett verktyg som var till för det, så då gick det sk*t enkelt...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply