Sportsystem clio sport?
Moderator: Forumpolisen
Sportsystem clio sport?
Är det nån som har några rekomendationer på ett sportsystem till min clio sport-01 gärna rostfritt, och priser vore tacksamt!
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
Jolle_Pborn wrote:ab wrote:ferrita?
Var dit igår, kostar 5700kr+400 montering. Livstidsgaranti!
Jag har oxå kollat lite på de, men de där med livstids garanti e ett rätt luddigt begrepp, för de e ju bara tiden som bilen e i din ägo!
Inget ont om ferrita utan jag undrar bara om de inte finns några andra alternativ, verkar va dåligt till den här modellen!
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
Tja!
Jag har Ferrita på min Clio Sport -01, satt på när jag köpte den så jag har väl ingen garanti. Vet inte om det ger någon extra effekt men tillsammans med öppet luftfilter så är det oki ljud ifrån den. Jag trivs med det är "tyst" när jag kör lungt men "vrålar" när jag trycker på ´
Men det är nog mest tackvare luftfiltret, har dock inte kollat hur många tum "röret" är på....
Jag har Ferrita på min Clio Sport -01, satt på när jag köpte den så jag har väl ingen garanti. Vet inte om det ger någon extra effekt men tillsammans med öppet luftfilter så är det oki ljud ifrån den. Jag trivs med det är "tyst" när jag kör lungt men "vrålar" när jag trycker på ´
Men det är nog mest tackvare luftfiltret, har dock inte kollat hur många tum "röret" är på....
Anders Jonsson
Tungelsta
-63 Dauphine nytt projekt
För länge sedan, Clio Sport -01
Tungelsta
-63 Dauphine nytt projekt
För länge sedan, Clio Sport -01
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
Dim: 2 1/8". Ändrör 1x4". Inte speciellt stor dimension på röret, men pratade med dom på feritta. De sa att det var ljuddämparnas uförande som spelade mest roll.
Sen det där att det bara är livtidsgaranti gäller ju som sagt inte om man byter ägare. Men en jobbar kompis fick nedslag på besiktningen i år på sin nissan sunny, det satt ferrita på den. Han var tvungen att byta, men sen var det systemet från 1988 så...
Sen det där att det bara är livtidsgaranti gäller ju som sagt inte om man byter ägare. Men en jobbar kompis fick nedslag på besiktningen i år på sin nissan sunny, det satt ferrita på den. Han var tvungen att byta, men sen var det systemet från 1988 så...
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Jag har funderat på att prata me grabbarna på raka rör, för jag skulle villja karva lite i bakpartiet så de ser lite roligare ut, och så vill jag ha modell "japsdämpare" sist så jag har möjlighet att stoppa i en sån där insats så de blir lite tystare vid långa turer!
De e ingen som har några erfarenheter från dom?
De e ingen som har några erfarenheter från dom?
Min brorsa mange j på forumet, har orginal avgassystem + bytt ut sista dämparen mot en japsdämpare. Han har så man kan ställa dämparen samt plocka ut insatsen. Blev lite jobbigt när vi åkte tur och retur GBG i höstas. Den som sitter i baksätet hör inte så mycket
Anders Jonsson
Tungelsta
-63 Dauphine nytt projekt
För länge sedan, Clio Sport -01
Tungelsta
-63 Dauphine nytt projekt
För länge sedan, Clio Sport -01
Falk... ser helt rätt ut samt lät helt rätt med ditt slutrör.
Som Anders J sa så har jag bytt sista dämpen mot japs (mest för att det var ett billigt alternativ, är inte så förtjust i gigantiska slutrör)
Bilen låter rätt när man gasar inne i stan men brummar lite för mycket på landsvägen... men det funkar . en kille hade hört mig på håll och trodde det var en motorcyckel som kom
Som Anders J sa så har jag bytt sista dämpen mot japs (mest för att det var ett billigt alternativ, är inte så förtjust i gigantiska slutrör)
Bilen låter rätt när man gasar inne i stan men brummar lite för mycket på landsvägen... men det funkar . en kille hade hört mig på håll och trodde det var en motorcyckel som kom
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Det som jag provat som syns på bilden är ett Laser "deeptone" s.k. halvsystem, från bakaxeln och bakåt. En stor tung rostfri slutburk av rättigenomtyp. Jag har lackat bakre gaveln på den bling-blanka dämpen mattsvart och det gigantiskta kromade slutröret har jag bytt mot en mattsvart fet "dieselkrök". Nå'n ordning får det vara.
Tyvärr går konceptet bort till vardags eftersom det dånar för mycket för min smak när man åker landsväg. Däremot låter det helt ok när man huligankör på småvägar och skrämmer grannar hemma på lugna gatan.
Det intressanta är att bilen faktiskt går en aning bättre med denna slutdämpen. Maskinen drar lite bättre mellan 3.5-5k, det gör att effektpuckeln som man upplever vid 5k nästan helt försvinner. Det blir inte längre lika viktigt att växla precis vid 7k för att hamna över 5k på nästa växel.
Tyvärr går konceptet bort till vardags eftersom det dånar för mycket för min smak när man åker landsväg. Däremot låter det helt ok när man huligankör på småvägar och skrämmer grannar hemma på lugna gatan.
Det intressanta är att bilen faktiskt går en aning bättre med denna slutdämpen. Maskinen drar lite bättre mellan 3.5-5k, det gör att effektpuckeln som man upplever vid 5k nästan helt försvinner. Det blir inte längre lika viktigt att växla precis vid 7k för att hamna över 5k på nästa växel.
Falk wrote:Det som jag provat som syns på bilden är ett Laser "deeptone" s.k. halvsystem, från bakaxeln och bakåt. En stor tung rostfri slutburk av rättigenomtyp. Jag har lackat bakre gaveln på den bling-blanka dämpen mattsvart och det gigantiskta kromade slutröret har jag bytt mot en mattsvart fet "dieselkrök". Nå'n ordning får det vara.
Tyvärr går konceptet bort till vardags eftersom det dånar för mycket för min smak när man åker landsväg. Däremot låter det helt ok när man huligankör på småvägar och skrämmer grannar hemma på lugna gatan.
Det intressanta är att bilen faktiskt går en aning bättre med denna slutdämpen. Maskinen drar lite bättre mellan 3.5-5k, det gör att effektpuckeln som man upplever vid 5k nästan helt försvinner. Det blir inte längre lika viktigt att växla precis vid 7k för att hamna över 5k på nästa växel.
Du har ju faktiskt helt rätt i att de e de sköna mullret och lite effekt som man e ute efter! Men jag har varit lite i valet och kvalet om man ska hålla den stilren (som den faktiskt e) eller om man ska "sticka ut" lite, så de optimala vore egentligen att hitta nån form av insats till din diselkrök!
Så man kanna dåna duktigt vid buskörning och ha de tyst och lugnt vid långa turer!