Koppling och motor på Clio 1.2 RN

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
zebran
Posts: 129
Joined: 03 May 2006, 21:31
Location: Örebro

Koppling och motor på Clio 1.2 RN

Post by zebran »

Köpte mig för någon vecka sen en Clio 1.2 RN -99

HAr dock märkt att kopplingen "tuggar" på den. Gör det nästan enbart på 1:ans växel.
Tycker också att den har ett spec. "tickande" från motorn.Hörs inte mycket men det hörs ivarjefall,Låter nästan lite Disel motor.
Motron e nyligen renoverad pga att kamremmen gick av vid 8000 mil :!:

Någon som har samma problem eller någon lösning på vad det kan vara.Kanske e helt normalt men e bara lite orolig nu när den e ny (för mig)
Tacksam för svar!

PS.Skulle också vilja ha lite stylings tips för en sådan bil som nite e för dyra :)

Mvh
Sebastian
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Tickande är nog insprutningsventilerna, det låter lite "diesel" speciellt på tomgång.
Håkan Kjellin, Storå
zebran
Posts: 129
Joined: 03 May 2006, 21:31
Location: Örebro

Okey!

Post by zebran »

Okey,det är inget man behöver oroa sig för med andra ord eller?
Något tips vad det kan vara med kopplingen?
Tacksam för svar!
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Olja på lammellen.Eller helt enkelt sliten, lite bränd.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Har också problem med att kopplingen hugger speciellt efter kallstart i fuktigt väder. Bytte lamell och det blev bra ett tag men nu börjar tendenserna komma tillbaka efter knappt ett år. Lamellen jag bytte ut var knappt sliten efter 22000 mil. Börjar tro att min körstil är för snäll på kopplingen så lamell och svänghjul blir blankpolerade, om jag plågar kopplingen regelmässigt några dar så försvinner huggandet men vad tusan det kostar ju däck och soppa :P Märker samma tendens även på Volvon
Vad ska jag göra, låna ut bilen till nån som kör vildare? :)
Angående tickande/knackande, man kan prova olja med högre viskositet och se om det hjälper. Min R19 knackar duktigt efter kallstart, värst är det märkligt nog vid ca +10 grader ute. Slutade med 5W40 syntet och blandar nu 5W40 och 10W40 för att få högre kallviskositet och då blev den mycket tystare.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

h.kjellin wrote:Tickande är nog insprutningsventilerna, det låter lite "diesel" speciellt på tomgång.
Så är det.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
zebran
Posts: 129
Joined: 03 May 2006, 21:31
Location: Örebro

Okey

Post by zebran »

MEn är det där med insprutnings ventilerna något man måste ora sig för/ åtgärda eller e det som det ska vara?
zebran
Posts: 129
Joined: 03 May 2006, 21:31
Location: Örebro

Erik R19X:

Post by zebran »

Verkar vara lite samma sak med min koppling att om man kör bilen lite hårdare så blir det bättre,kanske e som det ska vara med båra kopplingar då trots allt..:)
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Ett förtydligande.
Det är alltså insprutventilerna(spridarna) som TICKAR vid tomgång,detta är fullständigt normalt.Ett hårdare klapprande ljud tyder dock på felaktigt ventilspel på insug eller avgasventiler.Detta bör justeras snarast.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply