Koppling och motor på Clio 1.2 RN
Moderator: Forumpolisen
Koppling och motor på Clio 1.2 RN
Köpte mig för någon vecka sen en Clio 1.2 RN -99
HAr dock märkt att kopplingen "tuggar" på den. Gör det nästan enbart på 1:ans växel.
Tycker också att den har ett spec. "tickande" från motorn.Hörs inte mycket men det hörs ivarjefall,Låter nästan lite Disel motor.
Motron e nyligen renoverad pga att kamremmen gick av vid 8000 mil
Någon som har samma problem eller någon lösning på vad det kan vara.Kanske e helt normalt men e bara lite orolig nu när den e ny (för mig)
Tacksam för svar!
PS.Skulle också vilja ha lite stylings tips för en sådan bil som nite e för dyra
Mvh
Sebastian
HAr dock märkt att kopplingen "tuggar" på den. Gör det nästan enbart på 1:ans växel.
Tycker också att den har ett spec. "tickande" från motorn.Hörs inte mycket men det hörs ivarjefall,Låter nästan lite Disel motor.
Motron e nyligen renoverad pga att kamremmen gick av vid 8000 mil
Någon som har samma problem eller någon lösning på vad det kan vara.Kanske e helt normalt men e bara lite orolig nu när den e ny (för mig)
Tacksam för svar!
PS.Skulle också vilja ha lite stylings tips för en sådan bil som nite e för dyra
Mvh
Sebastian
Olja på lammellen.Eller helt enkelt sliten, lite bränd.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Har också problem med att kopplingen hugger speciellt efter kallstart i fuktigt väder. Bytte lamell och det blev bra ett tag men nu börjar tendenserna komma tillbaka efter knappt ett år. Lamellen jag bytte ut var knappt sliten efter 22000 mil. Börjar tro att min körstil är för snäll på kopplingen så lamell och svänghjul blir blankpolerade, om jag plågar kopplingen regelmässigt några dar så försvinner huggandet men vad tusan det kostar ju däck och soppa Märker samma tendens även på Volvon
Vad ska jag göra, låna ut bilen till nån som kör vildare?
Angående tickande/knackande, man kan prova olja med högre viskositet och se om det hjälper. Min R19 knackar duktigt efter kallstart, värst är det märkligt nog vid ca +10 grader ute. Slutade med 5W40 syntet och blandar nu 5W40 och 10W40 för att få högre kallviskositet och då blev den mycket tystare.
Vad ska jag göra, låna ut bilen till nån som kör vildare?
Angående tickande/knackande, man kan prova olja med högre viskositet och se om det hjälper. Min R19 knackar duktigt efter kallstart, värst är det märkligt nog vid ca +10 grader ute. Slutade med 5W40 syntet och blandar nu 5W40 och 10W40 för att få högre kallviskositet och då blev den mycket tystare.
Så är det.h.kjellin wrote:Tickande är nog insprutningsventilerna, det låter lite "diesel" speciellt på tomgång.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Erik R19X:
Verkar vara lite samma sak med min koppling att om man kör bilen lite hårdare så blir det bättre,kanske e som det ska vara med båra kopplingar då trots allt..
Ett förtydligande.
Det är alltså insprutventilerna(spridarna) som TICKAR vid tomgång,detta är fullständigt normalt.Ett hårdare klapprande ljud tyder dock på felaktigt ventilspel på insug eller avgasventiler.Detta bör justeras snarast.
Det är alltså insprutventilerna(spridarna) som TICKAR vid tomgång,detta är fullständigt normalt.Ett hårdare klapprande ljud tyder dock på felaktigt ventilspel på insug eller avgasventiler.Detta bör justeras snarast.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem