Avgassystem?
Moderator: Forumpolisen
Avgassystem?
Tja, jag undrar om de e nödvändigt att byta hela avgassystemet efter "katten" eller om de räcker me att bara byta slutdämparen?
De e effekt och lite mysigare muller jag e ute efter.
Bilen ifråga är en clio sport 01!
De e effekt och lite mysigare muller jag e ute efter.
Bilen ifråga är en clio sport 01!
Last edited by tdr on 24 Apr 2006, 00:00, edited 2 times in total.
Du är ganska sparsam med info. Är en del sönderrostad brukar ofta resten ge med sig snart. Om ditt problem är att slutdämparen är trasig löser du problemet genom att byta den. Troligen löser du problemet för en längre tid framöver om du byter allt efter katten.
Om du ställer bilen på pallbockar (lita aldrig på en domkraft) och startar motorn så kan du krypa in under och känna var det läcker. Ekonomireparationen är förståss att bara byta den del som är dålig, men det är irriterande när det går sönder på ett nytt ställe efter ett par veckor.
Erik
Om du ställer bilen på pallbockar (lita aldrig på en domkraft) och startar motorn så kan du krypa in under och känna var det läcker. Ekonomireparationen är förståss att bara byta den del som är dålig, men det är irriterande när det går sönder på ett nytt ställe efter ett par veckor.
Erik
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
Tror inte att problemet är att den är sönder rostad, utan som han skrev:
"De e effekt och lite mysigare muller jag e ute efter" Kanske har fel?
Det jag har hört att det är efter katten som man kan byta för att få kanske lite mer effekt. Om ens något... Grenröret och katten ska vara ganska optimerat, och behöver inte bytas.
Men vill du bara ha lite sportigare ljud så kan jag nog rekomendera att byta sista ljuddämparen, kolla bilden så ser du att den är ganska stor. Den tar nog bort en hel del ljud?
"De e effekt och lite mysigare muller jag e ute efter" Kanske har fel?
Det jag har hört att det är efter katten som man kan byta för att få kanske lite mer effekt. Om ens något... Grenröret och katten ska vara ganska optimerat, och behöver inte bytas.
Men vill du bara ha lite sportigare ljud så kan jag nog rekomendera att byta sista ljuddämparen, kolla bilden så ser du att den är ganska stor. Den tar nog bort en hel del ljud?
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
På Cliosporten är det nog den bakre burken som är den största boven ur effektsynpunkt. Jag har provat att jämföra originalet med en bakre "rätt-igenom" dämpare.
På plussidan kan man märka är att "effektpuckeln" vid 5000rpm maskeras lite. Jag inbillar mig att bilen blir en liten aning starkare mellan 3700-5000. Effektskillnaderna är små. Lite coolare ljud när man vrider ur bilen på tvåan förbi korvkiosk-kön för vi också upp på pluskontot.
På minussidan noteras att bilen blir lite väl bullrig i kupén. Speciellt vid motorvägsfart runt 3500.
Det går fort att byta bakre burken. Jag brukar montera bullerburken när det är mycket banåka på gång. Originalet får sitta där på vintern och om det vankas någon längre tur (till Mittsverigebanan eller Nürburgring eller så...).
Om man som vanlig dödlig är ute efter att ta sig fram snabbare med Clion tror jag att det är bättre att lägga de pengarna ett nytt avgassystem kostar på körträning, t.ex. några trackdays, där man kan få lite tips.
På plussidan kan man märka är att "effektpuckeln" vid 5000rpm maskeras lite. Jag inbillar mig att bilen blir en liten aning starkare mellan 3700-5000. Effektskillnaderna är små. Lite coolare ljud när man vrider ur bilen på tvåan förbi korvkiosk-kön för vi också upp på pluskontot.
På minussidan noteras att bilen blir lite väl bullrig i kupén. Speciellt vid motorvägsfart runt 3500.
Det går fort att byta bakre burken. Jag brukar montera bullerburken när det är mycket banåka på gång. Originalet får sitta där på vintern och om det vankas någon längre tur (till Mittsverigebanan eller Nürburgring eller så...).
Om man som vanlig dödlig är ute efter att ta sig fram snabbare med Clion tror jag att det är bättre att lägga de pengarna ett nytt avgassystem kostar på körträning, t.ex. några trackdays, där man kan få lite tips.