Avgassystem?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
tdr
Posts: 14
Joined: 23 Apr 2006, 22:40
Location: Mjölby

Avgassystem?

Post by tdr »

Tja, jag undrar om de e nödvändigt att byta hela avgassystemet efter "katten" eller om de räcker me att bara byta slutdämparen?
De e effekt och lite mysigare muller jag e ute efter.
Bilen ifråga är en clio sport 01!
Last edited by tdr on 24 Apr 2006, 00:00, edited 2 times in total.
Erik A
Posts: 119
Joined: 09 Apr 2006, 20:18
Location: Södertälje

Post by Erik A »

Du är ganska sparsam med info. Är en del sönderrostad brukar ofta resten ge med sig snart. Om ditt problem är att slutdämparen är trasig löser du problemet genom att byta den. Troligen löser du problemet för en längre tid framöver om du byter allt efter katten.

Om du ställer bilen på pallbockar (lita aldrig på en domkraft) och startar motorn så kan du krypa in under och känna var det läcker. Ekonomireparationen är förståss att bara byta den del som är dålig, men det är irriterande när det går sönder på ett nytt ställe efter ett par veckor.

Erik
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Tror inte att problemet är att den är sönder rostad, utan som han skrev:
"De e effekt och lite mysigare muller jag e ute efter" Kanske har fel?

Det jag har hört att det är efter katten som man kan byta för att få kanske lite mer effekt. Om ens något... Grenröret och katten ska vara ganska optimerat, och behöver inte bytas.

Men vill du bara ha lite sportigare ljud så kan jag nog rekomendera att byta sista ljuddämparen, kolla bilden så ser du att den är ganska stor. Den tar nog bort en hel del ljud?


Image
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Jag har bara bytt slutdämparen och det mullrar på fint.... Men nån ökad effekt tvivlar jag på att det blev.... men med lite mer ljud så känns det iaf snabbare :lol:
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Bäst att sätta på 3" hela vägen utan några dämpare, det ska ge 30hk!! 8)
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Och ett öppet luft filter tilldetta ger 30hk till :wink:

Ett ballt system som finns att köpa är grupp N systemet som sitter på rallybilarna... de´t ger ett gött ljud :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

På Cliosporten är det nog den bakre burken som är den största boven ur effektsynpunkt. Jag har provat att jämföra originalet med en bakre "rätt-igenom" dämpare.
På plussidan kan man märka är att "effektpuckeln" vid 5000rpm maskeras lite. Jag inbillar mig att bilen blir en liten aning starkare mellan 3700-5000. Effektskillnaderna är små. Lite coolare ljud när man vrider ur bilen på tvåan förbi korvkiosk-kön för vi också upp på pluskontot. 8)
På minussidan noteras att bilen blir lite väl bullrig i kupén. Speciellt vid motorvägsfart runt 3500. :x

Det går fort att byta bakre burken. Jag brukar montera bullerburken när det är mycket banåka på gång. Originalet får sitta där på vintern och om det vankas någon längre tur (till Mittsverigebanan eller Nürburgring eller så...).

Om man som vanlig dödlig är ute efter att ta sig fram snabbare med Clion tror jag att det är bättre att lägga de pengarna ett nytt avgassystem kostar på körträning, t.ex. några trackdays, där man kan få lite tips.
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
Post Reply