clio -03 1,4 saknar kraft, går inte på all cyl.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Xopan
Posts: 6
Joined: 17 Apr 2006, 20:27

clio -03 1,4 saknar kraft, går inte på all cyl.

Post by Xopan »

Hej!
Vi har en 1,4 clio -03 som inte alls uppför sig som vi önskar. Problemen började i förrgår med att bilen tappade kraft stötvis. Gjorde att kraften minskade och kom tillbaka med korta intervall. Tomgångsvarvtalet var inte heller helt stabilt. Det lät dock som att den gick på alla fyra.

Igår tog vi ut den på en kort tur för att se om det bara var ngt tillfälligt, men nu startade eländet på allvar. För det första kändes det klart och tydligt att den inte hade kraft som vanligt. Vi vände om och siktade hemåt och nu blev problemet värre. Vid sista rödljuset gick den inte på alla cylindrar (mycket svårt att ens starta kan jag berätta) och hade extremt lite kraft. När vi väl hade parkerat uppfattade vi bilen som väldigt varm då den "värmeknäppte".

En kompis med mer bilkunskap än jag (=noll) rekomenderade mig att testa att rycka tändkablarna, en och en, vilket jag gjorde. När jag tog bort två av kablarna (givetvis var för sig) så var skillnaden inte så stor men vid de andra två så tvärdog motorn.

Jag har under de senaste veckorna vid två skilda tillfällen upplevt att motorn har "gasat av sig själv". Kan detta ha ngt med problemet att göra och vad är det troliga felet? Tacksam för svar.
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Hej !

Jag kan garanterat lova att det är en tändspole som gett upp ! Det syns inte och hörs inte om man drar tändkablarna. Men testar du att dra kontakterna på spridarna så märker du direkt vilken den inte går på. Och har du tur så får du dessa på garanti hos volvo. En kompis -01 fick 4st nya för en var trasig.

Testa detta. Kolla även på stiften så kan man se vilket som är lite blött gentemot dom andra. Denna cylinder går han då dåligt på, och det lär vara den tändspolen som jäklas..

Detta är ett vanligt fel på Renaulterna =)

Lycka Till !
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Ingemar 2
Posts: 3
Joined: 14 Apr 2006, 14:39

Re: clio -03 1,4 saknar kraft, går inte på all cyl.

Post by Ingemar 2 »

Tag ur tändspolarna blås rent med tryckluft kommer det upp vatten så har du troligen hittat felet, motera ev o-ring i spåret upp till på tändspolen.
Lossa inte tänd hattarna vid prov av vilken cylinder som ej fungerar, kan skada elektroniken!
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Re: clio -03 1,4 saknar kraft, går inte på all cyl.

Post by chh »

Xopan wrote:Hej!
Vi har en 1,4 clio -03 som inte alls uppför sig som vi önskar. Problemen började i förrgår med att bilen tappade kraft stötvis. Gjorde att kraften minskade och kom tillbaka med korta intervall. Tomgångsvarvtalet var inte heller helt stabilt. Det lät dock som att den gick på alla fyra.

Igår tog vi ut den på en kort tur för att se om det bara var ngt tillfälligt, men nu startade eländet på allvar. För det första kändes det klart och tydligt att den inte hade kraft som vanligt. Vi vände om och siktade hemåt och nu blev problemet värre. Vid sista rödljuset gick den inte på alla cylindrar (mycket svårt att ens starta kan jag berätta) och hade extremt lite kraft. När vi väl hade parkerat uppfattade vi bilen som väldigt varm då den "värmeknäppte".

En kompis med mer bilkunskap än jag (=noll) rekomenderade mig att testa att rycka tändkablarna, en och en, vilket jag gjorde. När jag tog bort två av kablarna (givetvis var för sig) så var skillnaden inte så stor men vid de andra två så tvärdog motorn.

Jag har under de senaste veckorna vid två skilda tillfällen upplevt att motorn har "gasat av sig själv". Kan detta ha ngt med problemet att göra och vad är det troliga felet? Tacksam för svar.



03a??? då har du väl garanti.. bara åka till renault o be dom fixa<...
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Xopan
Posts: 6
Joined: 17 Apr 2006, 20:27

Post by Xopan »

Oj, här ramlar svaren in när man är iväg och arbetar så att svetten lackar. :)

Var i kontakt med Bilia (som jag har ngn form av begagnat-garanti hos) imorse och det lät varken som att teknikern var speciellt förvånad, eller att det skulle ta lång tid att ordna. Lämnar in den imorgon och då har jag tack vare er betydligt mer kött på benen än jag skulle ha haft annars. Tack :)
Xopan
Posts: 6
Joined: 17 Apr 2006, 20:27

Post by Xopan »

Lämnade in bilen igår morse och hämtade den imorse.

Åtgärd: Byte av tändspolar.
Pris: 0:- :)

Enligt teknikern på Bilia ett tokigt vanligt fel på Renault.

Så nu är ordningen återställd. 8)
Tribal
Posts: 132
Joined: 21 Sep 2003, 20:39
Location: Sweden

Post by Tribal »

:shock:.... :lol:

Första bytet var vid 4000 mil, det andra bytet blev vid 8020 mil,...4000 milsintervall :?: :?: även alla clio(renault) ägare jag känner (10) har haft samma problem så välkommen till mängden........... då er det tur att man er kopplad till ett trygghetsavtal.
A-K
Posts: 354
Joined: 11 Apr 2004, 19:56
Location: Göteborg

Post by A-K »

Tribal wrote::shock:.... :lol:

Första bytet var vid 4000 mil, det andra bytet blev vid 8020 mil,...4000 milsintervall :?: :?: även alla clio(renault) ägare jag känner (10) har haft samma problem så välkommen till mängden........... då er det tur att man er kopplad till ett trygghetsavtal.
Men hur går det till om man får problemet. Börjar bli lite orolig nu när bilen gått lite mer än 3000 mil. Är det ngt som går på någon sorts garanti?
Har haft nog med elektronikproblem i bilen, så slipper gärna fler.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

A-K wrote:
Tribal wrote::shock:.... :lol:

Första bytet var vid 4000 mil, det andra bytet blev vid 8020 mil,...4000 milsintervall :?: :?: även alla clio(renault) ägare jag känner (10) har haft samma problem så välkommen till mängden........... då er det tur att man er kopplad till ett trygghetsavtal.
Men hur går det till om man får problemet. Börjar bli lite orolig nu när bilen gått lite mer än 3000 mil. Är det ngt som går på någon sorts garanti?
Har haft nog med elektronikproblem i bilen, så slipper gärna fler.
emissionsgaranti till 8000 mil, så innan dess skall det vara gratis,kanske längre då dom vet att det är ett stort problem..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
A-K
Posts: 354
Joined: 11 Apr 2004, 19:56
Location: Göteborg

Post by A-K »

Tony wrote:
A-K wrote:
Tribal wrote::shock:.... :lol:

Första bytet var vid 4000 mil, det andra bytet blev vid 8020 mil,...4000 milsintervall :?: :?: även alla clio(renault) ägare jag känner (10) har haft samma problem så välkommen till mängden........... då er det tur att man er kopplad till ett trygghetsavtal.
Men hur går det till om man får problemet. Börjar bli lite orolig nu när bilen gått lite mer än 3000 mil. Är det ngt som går på någon sorts garanti?
Har haft nog med elektronikproblem i bilen, så slipper gärna fler.
emissionsgaranti till 8000 mil, så innan dess skall det vara gratis,kanske längre då dom vet att det är ett stort problem..
tack. slipper man oroa sig för sin lilla pärla till bil.
Post Reply