Bromsvätska
Moderator: Forumpolisen
Bromsvätska
Vilken bromsvätska ska jag satsa på i samband med att jag uppgraderar mina bromsar med lite värre belägg, nya slitsade skivor och metallomspunna bromsslangar?
Är det DOT 5.1 som gäller om jag kommer att köra på bana någon gång?
Är det DOT 5.1 som gäller om jag kommer att köra på bana någon gång?
Johan Nilsson
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
På min favoritsajt rejsa.nu finns det lite info om bromsvätska.
Exempel på två länkar att kika på.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2432
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7230
Man kan ju dessutom testa att söka på "bromsvätska" så hittar man nog mer.
Edit: Själv kör jag på ATE Superblue i Clion. Byter vätska varje år innan banmötessäsongen. En liter kostar runt 250 om jag minns rätt. Finns bl.a. hos Autoexperten.
Exempel på två länkar att kika på.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2432
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7230
Man kan ju dessutom testa att söka på "bromsvätska" så hittar man nog mer.
Edit: Själv kör jag på ATE Superblue i Clion. Byter vätska varje år innan banmötessäsongen. En liter kostar runt 250 om jag minns rätt. Finns bl.a. hos Autoexperten.
Jag brukar också vara inne på rejsa.nu ibland & läsa inlägg men jag är inte själv direkt aktiv där.
Om man ska följa diskussionerna så verkar Motul RBF600 vara ett bra och samtidigt prisvärt alternativ.
Nu gäller det bara att hitta en Motul återförsäljare!
Om man ska följa diskussionerna så verkar Motul RBF600 vara ett bra och samtidigt prisvärt alternativ.
Nu gäller det bara att hitta en Motul återförsäljare!
Johan Nilsson
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Jag tror att MC-återförsäljare brukar ha Motul...fuzzion wrote:Jag brukar också vara inne på rejsa.nu ibland & läsa inlägg men jag är inte själv direkt aktiv där.
Om man ska följa diskussionerna så verkar Motul RBF600 vara ett bra och samtidigt prisvärt alternativ.
Nu gäller det bara att hitta en Motul återförsäljare!
Annars funkar ju Superblue'n bra. Den brukar vara lätt att få tag på både hos Mekonomen och Autoexperten butikerna.
En bra detalj med ATE Superblue är att färgen, blå, gör att man lätt ser när man fått ut all gammal vätska, vid första bytet.
Det viktigaste är att man regelbundet byter vätskan. Om man hobbykör på bana bör man byta varje år.
Nån som av erfarnehet kan säga att om man byter bromsvästka så är det mindre risk för att kolvarna i oken fastnar, bara en teori jag har är det nått som kan stämma nångon som kan bekräfta, man kanske helt är ute och cyklar??
Nämligen tänkt så att vätskan drar ju till sig fukt och ja på den vägen är det ni fattar va??
Nämligen tänkt så att vätskan drar ju till sig fukt och ja på den vägen är det ni fattar va??
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
Jo, jag kanske ska leta efter den istället, Mekonomen finns tom. i den här hålanFalk wrote: Jag tror att MC-återförsäljare brukar ha Motul...
Annars funkar ju Superblue'n bra. Den brukar vara lätt att få tag på både hos Mekonomen och Autoexperten butikerna.
En bra detalj med ATE Superblue är att färgen, blå, gör att man lätt ser när man fått ut all gammal vätska, vid första bytet.
Det viktigaste är att man regelbundet byter vätskan. Om man hobbykör på bana bör man byta varje år.
Alternativt leta efter någon MC-återförsäljare i trakten.
Smart att vätskan är färgad
Johan Nilsson
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Jag håller på med gamla bilar och på dessa ser man ju ofta att bromsoljan är vattning och då har kolvarna (oftast trummor) rostat fast. jag tror att det har med vätskan att göra. men den andra saken är ju att gammal bromsolja med vatten i inte riktigt har samma egenskaper som ny när den ändrar tempSpiff wrote:Nån som av erfarnehet kan säga att om man byter bromsvästka så är det mindre risk för att kolvarna i oken fastnar, bara en teori jag har är det nått som kan stämma nångon som kan bekräfta, man kanske helt är ute och cyklar??
Nämligen tänkt så att vätskan drar ju till sig fukt och ja på den vägen är det ni fattar va??
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Jo jo det där med egnenskapen fattar jag ju... Men tänkte bara onm det var så att om man bytte vätska oftare kanske risken att oken roster inte vara lika stor..mange wrote:Jag håller på med gamla bilar och på dessa ser man ju ofta att bromsoljan är vattning och då har kolvarna (oftast trummor) rostat fast. jag tror att det har med vätskan att göra. men den andra saken är ju att gammal bromsolja med vatten i inte riktigt har samma egenskaper som ny när den ändrar tempSpiff wrote:Nån som av erfarnehet kan säga att om man byter bromsvästka så är det mindre risk för att kolvarna i oken fastnar, bara en teori jag har är det nått som kan stämma nångon som kan bekräfta, man kanske helt är ute och cyklar??
Nämligen tänkt så att vätskan drar ju till sig fukt och ja på den vägen är det ni fattar va??
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower