Lossa bromstrumma!!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
JonEk
Posts: 10
Joined: 09 Feb 2006, 16:53
Location: Västra Götaland

Lossa bromstrumma!!

Post by JonEk »

Hej.

Jag vill ha hjälp med lite tips om hur man får loss en kärvande bromstrumma. Jag håller på att byta backar bak men får inte loss trumman. Den sitter orubbligt fast. Ingen som har lite tips?

JonEk
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

svarade just på din andra tråd.

du kan försöka få in en skruvmejsel på baksidan av trumman och försöka få in bromsbesläggen.

alternativt är att du slår med slägga/hammare.. beläggen kan lossna med hjälp av detta.

lycka till.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
JonEk
Posts: 10
Joined: 09 Feb 2006, 16:53
Location: Västra Götaland

Post by JonEk »

Jag blev lite förvirrad ett tag så frågan hamnade på två ställen....
Jag har provat med en skruvmejsel. Kanske kom jag inte tillräckligt långt in. Kan man alltså komma åt backarna och peta in dom utifrån? Just nu hat jag gett upp för dagen. Får samla kraft över natten och kasta mig över det imorgon med föryade krafter(?)...

JonEk
Scrappy
Posts: 6
Joined: 25 Nov 2005, 13:04

Post by Scrappy »

Hej,

Jag står inför samma utmaning på min Laguna.

Så skriv ett inlägg när du är klar så får vi höra hur det gick.

Jag är själv lite nervös inför projektet, men det brukar alltid lösa sig till slut.

/Ronny
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

På de lite äldre bilarna (r5/19) kan man peta med en mejsel genom bulthålen och trycka in en hävarm till handbromsen så den ramlar in bakom ena bromsbacken. Då hoppar backarna in mot mitten... sen har jag för mig det sitter plastproppar på bromssköldens baksida som man kan ta bort för att kunna peta upp backarna ur eventuellt spår i trumman.. (eller var det på nån annan bil, minns inte riktigt)
I sista hand finns en prisvärd bromstrummeavdragare hos Biltema. Har för mig att jag fick fila upp hålen lite för den skulle passa på r19 :?
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Det kan krävas lite bankande och juckande för att få loss trumman.
Jag vet inte vad de är för bil men på vissa sitter det justeringar på baksidan av skölden dränk in dessa i nått rostlösande och justera ner backarna.... då kan det bli lättare att ta loss trumman.


Såg att du hade dubbelpostat tar bort den andra tråden :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

jag återkommer senare ikväll med sidor inscannade från haynes manualen.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
JonEk
Posts: 10
Joined: 09 Feb 2006, 16:53
Location: Västra Götaland

Post by JonEk »

Det låter som det finns hopp ialla fall...

Jag ska ge mig på broms eländet senare i eftermiddag, hoppas att jag har hjälp av era tips. Jag har provat att genom bulthålen lossa på självjusteringsfjädern, men det är riktigt pilligt. Den är visst vänstergängad oxå eller?

JonEk
Scrappy
Posts: 6
Joined: 25 Nov 2005, 13:04

Post by Scrappy »

Hur är det med hjulcylindrarna behöver men byta dessa när man byter beläggen? Är det krångligt, sitter till exempel nippeln från bromsröret trångt till?

Hur lång tid kan man räkna att det tar för en lekman på området som inte har tummen mitt i handen.

/R
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Cylindrarna byter/renoverar man när behov finns d.v.s när de sitter fast eller läcker.
räkna med några timmar kanske 4 för byte av bakar på båda sidorna största problemet brukar vara att få loss trumman :D

Lycka till
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Har varit med om en post bil på jobbet där inte trumman gick att få väck det blev att ta fra, kapen till slut... :lol: men funkade gjorde det.. kan vara svårt som fan att få väck men lättaset är nästan att låta hjulet sitta kvar bara lossa centrum mutter sen har man ju hjulet till att dra i... det är det sättet jag tycker det är lättast på i alla fall..
Post Reply