Lossa bromstrumma!!
Moderator: Forumpolisen
Lossa bromstrumma!!
Hej.
Jag vill ha hjälp med lite tips om hur man får loss en kärvande bromstrumma. Jag håller på att byta backar bak men får inte loss trumman. Den sitter orubbligt fast. Ingen som har lite tips?
JonEk
Jag vill ha hjälp med lite tips om hur man får loss en kärvande bromstrumma. Jag håller på att byta backar bak men får inte loss trumman. Den sitter orubbligt fast. Ingen som har lite tips?
JonEk
Jag blev lite förvirrad ett tag så frågan hamnade på två ställen....
Jag har provat med en skruvmejsel. Kanske kom jag inte tillräckligt långt in. Kan man alltså komma åt backarna och peta in dom utifrån? Just nu hat jag gett upp för dagen. Får samla kraft över natten och kasta mig över det imorgon med föryade krafter(?)...
JonEk
Jag har provat med en skruvmejsel. Kanske kom jag inte tillräckligt långt in. Kan man alltså komma åt backarna och peta in dom utifrån? Just nu hat jag gett upp för dagen. Får samla kraft över natten och kasta mig över det imorgon med föryade krafter(?)...
JonEk
På de lite äldre bilarna (r5/19) kan man peta med en mejsel genom bulthålen och trycka in en hävarm till handbromsen så den ramlar in bakom ena bromsbacken. Då hoppar backarna in mot mitten... sen har jag för mig det sitter plastproppar på bromssköldens baksida som man kan ta bort för att kunna peta upp backarna ur eventuellt spår i trumman.. (eller var det på nån annan bil, minns inte riktigt)
I sista hand finns en prisvärd bromstrummeavdragare hos Biltema. Har för mig att jag fick fila upp hålen lite för den skulle passa på r19
I sista hand finns en prisvärd bromstrummeavdragare hos Biltema. Har för mig att jag fick fila upp hålen lite för den skulle passa på r19
Det kan krävas lite bankande och juckande för att få loss trumman.
Jag vet inte vad de är för bil men på vissa sitter det justeringar på baksidan av skölden dränk in dessa i nått rostlösande och justera ner backarna.... då kan det bli lättare att ta loss trumman.
Såg att du hade dubbelpostat tar bort den andra tråden
Jag vet inte vad de är för bil men på vissa sitter det justeringar på baksidan av skölden dränk in dessa i nått rostlösande och justera ner backarna.... då kan det bli lättare att ta loss trumman.
Såg att du hade dubbelpostat tar bort den andra tråden
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Cylindrarna byter/renoverar man när behov finns d.v.s när de sitter fast eller läcker.
räkna med några timmar kanske 4 för byte av bakar på båda sidorna största problemet brukar vara att få loss trumman
Lycka till
räkna med några timmar kanske 4 för byte av bakar på båda sidorna största problemet brukar vara att få loss trumman
Lycka till
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Har varit med om en post bil på jobbet där inte trumman gick att få väck det blev att ta fra, kapen till slut... men funkade gjorde det.. kan vara svårt som fan att få väck men lättaset är nästan att låta hjulet sitta kvar bara lossa centrum mutter sen har man ju hjulet till att dra i... det är det sättet jag tycker det är lättast på i alla fall..