temp. mätare Laguna II

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Teemu

temp. mätare Laguna II

Post by Teemu »

Var och tvättade bilen häromdagen. Efter det har temp. mätaren dummat sig. Igår tex visade den 17 plus grader medans det inte var mer än runt 3-4 plus grader ute. Fick också lite strul med att det immar igen då och då och tänkte att det kan ju hänga ihop med temp. mätaren (Har inga problem med imbildning om man kör klimatanläggningen i manuellt läget).
Så till frågan: finns det något man kan göra för att temp. mätaren skall visa rätt igen?
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
chh

Post by chh »

Är antagligen givaren i höger spegel. Strulet med imma kan bero på det eftersom acn får sin temp från den. (litten plupp av gummi under spegeln)Det är lätt att ta bort den och byta själv.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Teemu

Post by Teemu »

hur tar man bort och byter givaren? Dyrt? Tror också att imbildningen har ett samband med temp.mätaren.
chh

Post by chh »

Ta bort skalet (färgade) på utsidan+ svarta trekanten på insidan. Sitter en skarvkontakt, tar 1minut. Priset vet jag ej, men antagligen typ 500-100 :shock:
Teemu

Post by Teemu »

hur sitter skalet och trekanten fast?
chh

Post by chh »

På min var det bara att slita i prylarna försiktigt, satt med plastkämmor. :shock:
Teemu

Post by Teemu »

då har jag bytt givaren - den kostade ca 570kr. Men jag hittade ingen skarvkontakt, så jag klippte kabeln och lödde sedan fast den nya givaren. Den gamla givaren hade inte mer än ca 3cm kabel synlig innan den försvann in i kabelhärvan och sedan bort i någonslags mångpoligkontakt. Men men... nu är det bytt iaf oac allt strul med imman försvann på samma gång :)
chh

Post by chh »

Kul :D
jo kabel mattorna ändrar Renault 10ggr per år :( Märkte det, när jag monterade dragkrok på min bil, inte en siffra rätt med kablarna och kontakterna. Volvo fick beställa nytt 2ggr.
mange
Forumpolis

Post by mange »

skoj att det löste sig.... va bra det är med ett forum där man kan fråga nån annan än VOLVO :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Teemu

Post by Teemu »

frågade den lokala handlaren först innan jag satte igång själv och dom hittade inte ens givaren i deras reservdelskataloger. :)
mange
Forumpolis

Post by mange »

Ja visst e de härliga :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply