Handbroms fastfrusen megane kombi
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 21
- Joined: 14 Nov 2005, 19:42
- Location: Göteborg
Handbroms fastfrusen megane kombi
Hej
Har nu haft problem två dagar i rad med att handbromsen frusit fast på ena sidan. Efter att ha kört 500 meter och att det har luktat brända bromsar har det släppt. Jag inbillar mig att dra i handbromsspaken många ggr gör att det släpper fortare. Min fråga är om det är beläggen som frusit fast mot skivan (kombi=skivor bak) eller om det är vajjern som behöver smörjas upp? Om det är beläggen som fryser mot skivan hur löser jag det?
Mvh
Andreas
Har nu haft problem två dagar i rad med att handbromsen frusit fast på ena sidan. Efter att ha kört 500 meter och att det har luktat brända bromsar har det släppt. Jag inbillar mig att dra i handbromsspaken många ggr gör att det släpper fortare. Min fråga är om det är beläggen som frusit fast mot skivan (kombi=skivor bak) eller om det är vajjern som behöver smörjas upp? Om det är beläggen som fryser mot skivan hur löser jag det?
Mvh
Andreas
-
- Posts: 21
- Joined: 14 Nov 2005, 19:42
- Location: Göteborg
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
jag hade exakt samma problem!
det blev bara värre o värre och en dag så blev det tvärnit på höger bak.
själva bromsbelägget på bromsbacken lossnade och kilades fast i trumman...
du kanske har kännt att det vibrerar om du drar lätt i handbromsen under färd?
min bromstrumma blev oval av värmen som uppstod...
så efteråt började det vibrera vid lätt inbromsning..
letade efter trummor på skroten och dessa symptomen, att trumman blir fastkilad och beläggen pulveriserade verkar vara ganska vanligt..
det blev bara värre o värre och en dag så blev det tvärnit på höger bak.
själva bromsbelägget på bromsbacken lossnade och kilades fast i trumman...
du kanske har kännt att det vibrerar om du drar lätt i handbromsen under färd?
min bromstrumma blev oval av värmen som uppstod...
så efteråt började det vibrera vid lätt inbromsning..
letade efter trummor på skroten och dessa symptomen, att trumman blir fastkilad och beläggen pulveriserade verkar vara ganska vanligt..
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
-
- Posts: 21
- Joined: 14 Nov 2005, 19:42
- Location: Göteborg
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
har du skivor så är det ju en annan femma
då kan det ha något med bromsoken bak att göra. tex. att beläggen är så slitna att kolven har åkt så långt ut att den inte hoppar in lika lätt i oket igen.
jag hade nog börjat med att kolla tjockleken på bromsbeläggen...
det bör vara mer slitet på den sidan som hjulet låser sig på.
lycka till
mvh
då kan det ha något med bromsoken bak att göra. tex. att beläggen är så slitna att kolven har åkt så långt ut att den inte hoppar in lika lätt i oket igen.
jag hade nog börjat med att kolla tjockleken på bromsbeläggen...
det bör vara mer slitet på den sidan som hjulet låser sig på.
lycka till
mvh
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
-
- Posts: 21
- Joined: 14 Nov 2005, 19:42
- Location: Göteborg
Hade inne den på service ungefär 2 veckor innan och då bytte dom båda hjullagren bak vilket medförde att man fick nya skivor också. Mekanikern sa att beläggen var OK så jag är nog fortfarande inne på att det är vajjern som är boven.
Min bunt med verkstadspapper är ett par cm hög. No more renault.
Mvh
Andreas
Min bunt med verkstadspapper är ett par cm hög. No more renault.
Mvh
Andreas
våran föredetta Volvo V70 var servad enligt bok på auktoriserad firma, men likförbaskat åkte jag på att byta skivorna bak pga att dom tyckte beläggen såg oki ut vid service. knappa 2000mil senare fanns det inte en tillstymmelse till belägg kvar utan det var metall mot metall med skadade skivor som följd. Så helt litar inte jag på servicen bara för att det varit en auktoriserad verkstad som gjort det. Vad jag vill säga med detta är att det kanske kan vara idé att kolla beläggen iaf. Jag kommer iaf att kolla mina lite extra vid däck skiftena vår och höst och ifall jag behöver lossa på ett hjul av någon anledning.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Teemu Kaapola - Hallsberg
Köpte en laguna kombi i fjollträsk i somras,hade haft anliggande bromsar bak på besiktningen vilken gjordes innan jag hämtade den,så detta "fixades" innan jag hämtade den, Ca 1000 mil senare så fanns det inget belägg kvar bak på in sidan...jag tog isär allt ,bilen hade stått på bilfirman ett tag så dom yttre beläggen hade rostat fast på BÄGGE sidorna fick slå på dom med en slägga ett par ggr för att dom skulle lossna,så jag undrar vad som gjordes efter besiktningen inte ett "sk*t"Så jag litar ALDRIG på en bilfirma och speciellt inte en från stockholmsregionen....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 21
- Joined: 14 Nov 2005, 19:42
- Location: Göteborg
Trolig orsak
Tack
Det är nog som du skriver: nya skivor + gamla belägg kan ge problem. Så det blir till att kolla beläggen innan jag betalar X kronor för att få bytt handbromsvajjer. Bra tips!
Mvh
Andreas
Det är nog som du skriver: nya skivor + gamla belägg kan ge problem. Så det blir till att kolla beläggen innan jag betalar X kronor för att få bytt handbromsvajjer. Bra tips!
Mvh
Andreas