Handbroms fastfrusen megane kombi

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
andreas101
Posts: 21
Joined: 14 Nov 2005, 19:42
Location: Göteborg

Handbroms fastfrusen megane kombi

Post by andreas101 »

Hej

Har nu haft problem två dagar i rad med att handbromsen frusit fast på ena sidan. Efter att ha kört 500 meter och att det har luktat brända bromsar har det släppt. Jag inbillar mig att dra i handbromsspaken många ggr gör att det släpper fortare. Min fråga är om det är beläggen som frusit fast mot skivan (kombi=skivor bak) eller om det är vajjern som behöver smörjas upp? Om det är beläggen som fryser mot skivan hur löser jag det?

Mvh
Andreas
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

andreas101
Posts: 21
Joined: 14 Nov 2005, 19:42
Location: Göteborg

Post by andreas101 »

Ok tack!

Jag tror att det är vajjern som är problemet då den bara fastnar på ena sidan. Räcker det med 556 eller måste den bytas?

Mvh
Andreas
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Jag skulle byta.. när det väl sätter igång och strula så vet man inte hur länge det håller.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

jag hade exakt samma problem!

det blev bara värre o värre och en dag så blev det tvärnit på höger bak.

själva bromsbelägget på bromsbacken lossnade och kilades fast i trumman...

du kanske har kännt att det vibrerar om du drar lätt i handbromsen under färd?

min bromstrumma blev oval av värmen som uppstod...
så efteråt började det vibrera vid lätt inbromsning..


letade efter trummor på skroten och dessa symptomen, att trumman blir fastkilad och beläggen pulveriserade verkar vara ganska vanligt..
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
andreas101
Posts: 21
Joined: 14 Nov 2005, 19:42
Location: Göteborg

Post by andreas101 »

Nu är det ju så att jag har skivor bak på min (vilket har strulat mkt :evil: ) så riktigt samma är det nog inte. Men jag undrar om du bytte vaijern och om det var det som var grundproblemet? Tillsvidare använder jag inte handbromsen.

Mvh
Andreas
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

har du skivor så är det ju en annan femma :)

då kan det ha något med bromsoken bak att göra. tex. att beläggen är så slitna att kolven har åkt så långt ut att den inte hoppar in lika lätt i oket igen.

jag hade nog börjat med att kolla tjockleken på bromsbeläggen...


det bör vara mer slitet på den sidan som hjulet låser sig på.


lycka till

mvh
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
andreas101
Posts: 21
Joined: 14 Nov 2005, 19:42
Location: Göteborg

Post by andreas101 »

Hade inne den på service ungefär 2 veckor innan och då bytte dom båda hjullagren bak vilket medförde att man fick nya skivor också. Mekanikern sa att beläggen var OK så jag är nog fortfarande inne på att det är vajjern som är boven.

Min bunt med verkstadspapper är ett par cm hög. No more renault.

Mvh
Andreas
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

våran föredetta Volvo V70 var servad enligt bok på auktoriserad firma, men likförbaskat åkte jag på att byta skivorna bak pga att dom tyckte beläggen såg oki ut vid service. knappa 2000mil senare fanns det inte en tillstymmelse till belägg kvar utan det var metall mot metall med skadade skivor som följd. Så helt litar inte jag på servicen bara för att det varit en auktoriserad verkstad som gjort det. Vad jag vill säga med detta är att det kanske kan vara idé att kolla beläggen iaf. Jag kommer iaf att kolla mina lite extra vid däck skiftena vår och höst och ifall jag behöver lossa på ett hjul av någon anledning.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Köpte en laguna kombi i fjollträsk i somras,hade haft anliggande bromsar bak på besiktningen vilken gjordes innan jag hämtade den,så detta "fixades" innan jag hämtade den, Ca 1000 mil senare så fanns det inget belägg kvar bak på in sidan...jag tog isär allt ,bilen hade stått på bilfirman ett tag så dom yttre beläggen hade rostat fast på BÄGGE sidorna fick slå på dom med en slägga ett par ggr för att dom skulle lossna,så jag undrar vad som gjordes efter besiktningen inte ett "sk*t"Så jag litar ALDRIG på en bilfirma och speciellt inte en från stockholmsregionen....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

tänk på att om du bytar en skiva så har du 100% anläggninsyta på skivan, jämfört med en räfflig gammal skiva.

så jag hade nog kollat upp dina belägg.

dem kan du byta själv. akta bromsslangarna så du inte råkar belasta dem med okets vikt eller liknande.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
andreas101
Posts: 21
Joined: 14 Nov 2005, 19:42
Location: Göteborg

Trolig orsak

Post by andreas101 »

Tack

Det är nog som du skriver: nya skivor + gamla belägg kan ge problem. Så det blir till att kolla beläggen innan jag betalar X kronor för att få bytt handbromsvajjer. Bra tips!
Mvh
Andreas
Post Reply