Skumma avgasvärden.. Clio..

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
T16
Posts: 3
Joined: 04 Feb 2006, 16:23

Skumma avgasvärden.. Clio..

Post by T16 »

Skickade tjejen :wink: att besikta min Clio -94 ..

Gick inget vidare.. så här står det på pappret:

Avgaser tomgång, utsläppskontroll inte utförd - tomgångsvarvtal felaktigt

Vad jag fattade så pendlade CO-värdet fruktansvärt.. ibland var det bra.. ibland helt åt h*elvete. Så dom mätte inga andra värden efter det..
Bilen går hur jämt o fint som helst på tomgång.. så det är inte problemet iaf.. normalt tomgångsvarv

Var börjar man leta..? Hatar såndana här fel som man inte kan kolla upp själv..

Bilen har stått ett bra tag innan jag köpte den.. kan det räcka med olja + filterbyte..?
jocke_hbg
Posts: 100
Joined: 19 Oct 2004, 03:22
Location: Sweden
Contact:

Post by jocke_hbg »

Vad är/var tomgångsvartalet? Bör ligga mellan 900-1050, lite beroende på motoralternativ. Och var motorn varm (arbetstemperatur)?

Var tomgången rätt är det bara att köra tillbaka och reklamera besiktningen!
.jocke
renault-service.se
R4 -69, R15 TS -72, R17 TSi CabrioCoach -74, R30 TS -78, R20 TS -80,
R25 V6 -92, R25 V6 Baccara -92, R25 V6 Baccara -92, Espace V6 -92
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

helt avgassystem.... :?:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
jocke_hbg
Posts: 100
Joined: 19 Oct 2004, 03:22
Location: Sweden
Contact:

Post by jocke_hbg »

Tony wrote:helt avgassystem.... :?:
Har det med tomgångsvartalet att göra? Om nu tomgången är för hög så brukar väl det bero på insugspackningar och dylikt som läcker....
Därför ville jag veta vilket varvtal den ligger på. :)
.jocke
renault-service.se
R4 -69, R15 TS -72, R17 TSi CabrioCoach -74, R30 TS -78, R20 TS -80,
R25 V6 -92, R25 V6 Baccara -92, R25 V6 Baccara -92, Espace V6 -92
T16
Posts: 3
Joined: 04 Feb 2006, 16:23

Post by T16 »

Som jag har fattat det så ska man inte haka upp sig på "tomgångs varvtal felaktigt".. antar att dom bara skrev det för att inget annat passade in.. tomgången pendlar inte och jag skulle inte kunna se att dte är varken för lågt lr för högt.. men jag ska försöka mäta upp tomgången

Dom provade 2 st mätutrustningar och kunde alltså inte få ett fast värde.. ibland var det godkänt ibland inte..

Jag har monterat ett helt nytt avgassystem + en beg kat. inköpt hos en seriös bildemonterare so mendast köper in krockskadade bilar.. har svårt att tro att katten skulle vara kass.
Systemet har jag tätat med avgaspasta.. men får nog krypa under o kolla så det inte läcker någonstans.
Blir det så här om det läcker innan lambdasonden lr..?


Tjejen körde ca 3 mil till bilprovningen så jag varm ska nog allt bilen ha varit..

Olje byte..? tror ni det kan vara nåt..? Bilen har endast gått 5000mil sedan -94 så den har stått rätt länge..
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Kolla slangen till map-givaren, den brukar spricka efter ca 10 år. Busvanligt fel men då går bilen å andra sidan halvrisigt...
jocke_hbg
Posts: 100
Joined: 19 Oct 2004, 03:22
Location: Sweden
Contact:

Post by jocke_hbg »

T16 wrote:Som jag har fattat det så ska man inte haka upp sig på "tomgångs varvtal felaktigt".. antar att dom bara skrev det för att inget annat passade in.. tomgången pendlar inte och jag skulle inte kunna se att dte är varken för lågt lr för högt.. men jag ska försöka mäta upp tomgången
Varför har dom inte mätt avgasvärdet??? Det är rätt elementärt att få reda på vilka värden som är fel om man ska kunna göra en seriös felbedömning. Jag syftade på om tomgången var stabil och inte märkbart för hög. Du har ingen vartalsmätare i bilen? Den räcker för att se om du har "rätt" tomgång.

Har du inte bytt olja på 5000mil :?: :?: I så fall kan du börja med det :wink:
Först och främst när man har taskiga avgasvärden så ska man se till att man ha bytt/gjort följande:
  • motorolja och filter
  • luftfilter
  • tändstift
  • tändkablar, samtliga
  • fördelarlock och rotor
  • kontrollerat täthet alla slangar som går till insug
Sen kan man gå vidare med felsökning. Det går inte säga om din katt eller lambda är kass med dom uppgifter du har fått.
.jocke
renault-service.se
R4 -69, R15 TS -72, R17 TSi CabrioCoach -74, R30 TS -78, R20 TS -80,
R25 V6 -92, R25 V6 Baccara -92, R25 V6 Baccara -92, Espace V6 -92
T16
Posts: 3
Joined: 04 Feb 2006, 16:23

Post by T16 »

jocke_hbg wrote:
T16 wrote:Som jag har fattat det så ska man inte haka upp sig på "tomgångs varvtal felaktigt".. antar att dom bara skrev det för att inget annat passade in.. tomgången pendlar inte och jag skulle inte kunna se att dte är varken för lågt lr för högt.. men jag ska försöka mäta upp tomgången
Varför har dom inte mätt avgasvärdet??? Det är rätt elementärt att få reda på vilka värden som är fel om man ska kunna göra en seriös felbedömning. Jag syftade på om tomgången var stabil och inte märkbart för hög. Du har ingen vartalsmätare i bilen? Den räcker för att se om du har "rätt" tomgång.

Har du inte bytt olja på 5000mil :?: :?: I så fall kan du börja med det :wink:
Först och främst när man har taskiga avgasvärden så ska man se till att man ha bytt/gjort följande:
  • motorolja och filter
  • luftfilter
  • tändstift
  • tändkablar, samtliga
  • fördelarlock och rotor
  • kontrollerat täthet alla slangar som går till insug
Sen kan man gå vidare med felsökning. Det går inte säga om din katt eller lambda är kass med dom uppgifter du har fått.
Dom har mätt avgasvärdet.. men fick inget fast värde.. antar att det var CO tomgång som pendlade. Alltså kunde han inte skriva någor värde. . tydligen

Självklart är oljan bytt.. bilen är servad på Renault.. dock så är det 1000 mil sedan den servades sist och den har dessutom stått länge


Ska ta tag i det hela snart.. återkommer med rapport :D
jocke_hbg
Posts: 100
Joined: 19 Oct 2004, 03:22
Location: Sweden
Contact:

Post by jocke_hbg »

Ok, nu förstår jag... Det verkar som det är bränslekorrigeringen (mängden bränsle mot mängden luft) som inte funkar. Det är lambdan som styr detta. Så om dom grejorna som jag påtalade är åtgärdade så verkar detta vara en kass lambda. För att vara säker så bör man koppla på en diagnosdator.
.jocke
renault-service.se
R4 -69, R15 TS -72, R17 TSi CabrioCoach -74, R30 TS -78, R20 TS -80,
R25 V6 -92, R25 V6 Baccara -92, R25 V6 Baccara -92, Espace V6 -92
Post Reply