Renault 5 GTE >Turbo???

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Johansson
Posts: 2
Joined: 14 Jan 2006, 17:09

Renault 5 GTE >Turbo???

Post by Johansson »

Jag har hört att man behöver skarva ihop 5 kablar från 440/480 Turbo motorkabelhärva med R5 elsystem när man ska trycka ner en Turbo motor i Renault 5.

Men är det sant, i såfall vilka kablar ska kopplas ihop med vilka??
User avatar
Mr. Pink
Posts: 216
Joined: 07 Mar 2003, 21:01
Location: Täby
Contact:

Post by Mr. Pink »

Finns info om det...
http://www.hecomo.de/
tyvärr tyska men det går ju att översätta.
R5 Gt-turbo
Megane ph1 98 2.0 16v
Johannes Edrén #976
Täby
Patrik
Posts: 29
Joined: 07 Dec 2002, 23:30
Location: Kalmar
Contact:

Post by Patrik »

Mr. Pink wrote:Finns info om det...
http://www.hecomo.de/
tyvärr tyska men det går ju att översätta.

den sidan tykte jag var värdelös fick inte ut nått av den vid mitt bygge
crulle
Posts: 7
Joined: 02 Apr 2006, 23:08

Post by crulle »

instämmer.. tyska är ett svårt språk att fatta :lol:
R5 Turbo
Patrik
Posts: 29
Joined: 07 Dec 2002, 23:30
Location: Kalmar
Contact:

Post by Patrik »

ja inte nog med det jag tyckte det stämde inte nånstans med deras kabelplan eller nånting rörde bara till allt mer
zod
Posts: 88
Joined: 19 Oct 2004, 19:10
Contact:

Post by zod »

När vi ändå är inne på ämnet undrar jag om nån kan svara på om topp och kolvar är samma på volvo snurran som på GTE motorn, eftersom blocket är samma? Har sett att kolvringar, vev-/ramlager är precis samma.

mvh /Totte
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

zod wrote:När vi ändå är inne på ämnet undrar jag om nån kan svara på om topp och kolvar är samma på volvo snurran som på GTE motorn, eftersom blocket är samma? Har sett att kolvringar, vev-/ramlager är precis samma.

mvh /Totte
samma är ju det inte för,du har lägre komp i volvo turbon (större grop i kolvarna)annars skall väl allt vara lika....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
MickeR5
Posts: 13
Joined: 26 May 2006, 07:16
Location: Vänersborg

Post by MickeR5 »

Ok R5 motorer... Jag har länge funderat på var de 15 extra hästarna är gömda som finns i R5 GTE men inte i TXE? Andra bättre kammar, växellåda? Motorn är väl annars samma, F3N?

/Micke
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Motor GTE F3P multipoint insprutsystem.(samma som 19TXE)
Motor TXE F3N monopoint inspr.(samma som19GTS)
Har för mej det är olika avgasgrenrör också.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
MickeR5
Posts: 13
Joined: 26 May 2006, 07:16
Location: Vänersborg

Post by MickeR5 »

Aha, hade fått för mig att de var identiska sånär på de extra pållarna... :(
Sitter det en annorlunda kam i GTE:n som man skulle kunna sno och få lite kräm eller är det dödfött?
Håller nämligen på att ställa in mig på en liten motorrenovering (mest i utbildningssyfte) av TXE:n. Jag använder den inte och inte går den bra heller. Har inte fått tummen ur att felsöka den, men jag hoppas att den iallafall ska komma in i garaget innan sommaren är slut

Tack för infon!

/Micke
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

Liten rättelse när det gäller motorbeteckningar: motorn som sitter i GTE samt 19 TXE är F3N.
Motorn som sitter i R5 TXE är F2N
Tim Olofsson Olofström

R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

timolo wrote:Liten rättelse när det gäller motorbeteckningar: motorn som sitter i GTE samt 19 TXE är F3N.
Motorn som sitter i R5 TXE är F2N
Visst f*n Hjärnsläpp den dan'
F3N+F3P är ju bla. laguna 1,8 8v+2,0 8v
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
MickeR5
Posts: 13
Joined: 26 May 2006, 07:16
Location: Vänersborg

Post by MickeR5 »

Motorn som sitter i R5 TXE är F2N

Kan det stämma? Har för mig att det står F3N på blocket i min TXE? :?: Bäst att gå o kolla vid tillfälle.
Mikael Trolin - Vänersborg
R5-Sundh
Posts: 5
Joined: 17 Oct 2006, 13:16
Location: Falun

Post by R5-Sundh »

MickeR5 wrote:Motorn som sitter i R5 TXE är F2N

Kan det stämma? Har för mig att det står F3N på blocket i min TXE? :?: Bäst att gå o kolla vid tillfälle.
BUMP!

Även på min "TXE" står det följande fakta:

enligt VV:

Renault B40805 70 kW
Motorfamilj: GF3N årsmod 1989
Cylindervolym: 1721 cm3

För övrigt är chassiet som en TXE, dvs 4 dörrar, elhissar, sidokjolar m.m.

Nu till min fråga: Är det en TXE motor eller är den utbytt mot en GTE?
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

R5-Sundh wrote:
MickeR5 wrote:Motorn som sitter i R5 TXE är F2N

Kan det stämma? Har för mig att det står F3N på blocket i min TXE? :?: Bäst att gå o kolla vid tillfälle.
BUMP!

Även på min "TXE" står det följande fakta:

enligt VV:

Renault B40805 70 kW
Motorfamilj: GF3N årsmod 1989
Cylindervolym: 1721 cm3

För övrigt är chassiet som en TXE, dvs 4 dörrar, elhissar, sidokjolar m.m.

Nu till min fråga: Är det en TXE motor eller är den utbytt mot en GTE?
inte så svårt att se om du har gte motorn,då den har ett insugningsrör som går över motorn,till framkant ,en txe ser ut som den har en förgasare med luftfiltret på motorn..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply