Renault 5 GTE >Turbo???
Moderator: Forumpolisen
Renault 5 GTE >Turbo???
Jag har hört att man behöver skarva ihop 5 kablar från 440/480 Turbo motorkabelhärva med R5 elsystem när man ska trycka ner en Turbo motor i Renault 5.
Men är det sant, i såfall vilka kablar ska kopplas ihop med vilka??
Men är det sant, i såfall vilka kablar ska kopplas ihop med vilka??
Mr. Pink wrote:Finns info om det...
http://www.hecomo.de/
tyvärr tyska men det går ju att översätta.
den sidan tykte jag var värdelös fick inte ut nått av den vid mitt bygge
När vi ändå är inne på ämnet undrar jag om nån kan svara på om topp och kolvar är samma på volvo snurran som på GTE motorn, eftersom blocket är samma? Har sett att kolvringar, vev-/ramlager är precis samma.
mvh /Totte
mvh /Totte
UrbanExploration/Flashback.com
http://forum.flashback.info/scandinavia ... y.php?f=76
http://forum.flashback.info/scandinavia ... y.php?f=76
samma är ju det inte för,du har lägre komp i volvo turbon (större grop i kolvarna)annars skall väl allt vara lika....zod wrote:När vi ändå är inne på ämnet undrar jag om nån kan svara på om topp och kolvar är samma på volvo snurran som på GTE motorn, eftersom blocket är samma? Har sett att kolvringar, vev-/ramlager är precis samma.
mvh /Totte
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Motor GTE F3P multipoint insprutsystem.(samma som 19TXE)
Motor TXE F3N monopoint inspr.(samma som19GTS)
Har för mej det är olika avgasgrenrör också.
Motor TXE F3N monopoint inspr.(samma som19GTS)
Har för mej det är olika avgasgrenrör också.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Aha, hade fått för mig att de var identiska sånär på de extra pållarna...
Sitter det en annorlunda kam i GTE:n som man skulle kunna sno och få lite kräm eller är det dödfött?
Håller nämligen på att ställa in mig på en liten motorrenovering (mest i utbildningssyfte) av TXE:n. Jag använder den inte och inte går den bra heller. Har inte fått tummen ur att felsöka den, men jag hoppas att den iallafall ska komma in i garaget innan sommaren är slut
Tack för infon!
/Micke
Sitter det en annorlunda kam i GTE:n som man skulle kunna sno och få lite kräm eller är det dödfött?
Håller nämligen på att ställa in mig på en liten motorrenovering (mest i utbildningssyfte) av TXE:n. Jag använder den inte och inte går den bra heller. Har inte fått tummen ur att felsöka den, men jag hoppas att den iallafall ska komma in i garaget innan sommaren är slut
Tack för infon!
/Micke
Visst f*n Hjärnsläpp den dan'timolo wrote:Liten rättelse när det gäller motorbeteckningar: motorn som sitter i GTE samt 19 TXE är F3N.
Motorn som sitter i R5 TXE är F2N
F3N+F3P är ju bla. laguna 1,8 8v+2,0 8v
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
BUMP!MickeR5 wrote:Motorn som sitter i R5 TXE är F2N
Kan det stämma? Har för mig att det står F3N på blocket i min TXE? Bäst att gå o kolla vid tillfälle.
Även på min "TXE" står det följande fakta:
enligt VV:
Renault B40805 70 kW
Motorfamilj: GF3N årsmod 1989
Cylindervolym: 1721 cm3
För övrigt är chassiet som en TXE, dvs 4 dörrar, elhissar, sidokjolar m.m.
Nu till min fråga: Är det en TXE motor eller är den utbytt mot en GTE?
inte så svårt att se om du har gte motorn,då den har ett insugningsrör som går över motorn,till framkant ,en txe ser ut som den har en förgasare med luftfiltret på motorn..R5-Sundh wrote:BUMP!MickeR5 wrote:Motorn som sitter i R5 TXE är F2N
Kan det stämma? Har för mig att det står F3N på blocket i min TXE? Bäst att gå o kolla vid tillfälle.
Även på min "TXE" står det följande fakta:
enligt VV:
Renault B40805 70 kW
Motorfamilj: GF3N årsmod 1989
Cylindervolym: 1721 cm3
För övrigt är chassiet som en TXE, dvs 4 dörrar, elhissar, sidokjolar m.m.
Nu till min fråga: Är det en TXE motor eller är den utbytt mot en GTE?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen