Växelspaken går trögt, renault 19

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Kristoffer
Posts: 8
Joined: 30 Nov 2005, 17:39
Location: Vallåkra
Contact:

Växelspaken går trögt, renault 19

Post by Kristoffer »

Hej!

Har en renault 19 chamade 16V -92 där växelspaken går trögt i sidled. Har kollat under men det verkar vara i lådan som det går trögt. Är detta nåt vanligt eller nån som varit med om det innan?

MVH Kristoffer

förresten funkar inte helljuset, det går att "ljustuta" men det slocknar när man släpper spaken.. :?
User avatar
Dickan
Posts: 58
Joined: 25 Mar 2005, 19:19

Post by Dickan »

prova vid ljuset till halv ljus o sen ska det funka, auto ljuset kan man bara tuta ned
/XXxxx

Kör Renault 19RT 95
(8V) [~110HK]

VroooooM
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Har du kollat oljenivån i lådan och sett att oljan ser fräsch ut? Och det är inte kulan under gummibälgen inne i kupen som behöver smörjas..?
När motorkuddarna fram spricker med tiden så kan länkaget hamna snett och växellägen börja strula.. värt att titta på
Ljusspaken går sönder med tiden, det sitter nylongångjärn inne i "varannangångs"-mekanismen som brister av materialutmattning. Borrade ur nitarna och lagade gångjärnen genom att värma in knappnålar på min men det var sanslöst pyssligt! Ny originalspak är snordyr, kolla om Autofrance kan fixa billigare. Men som Dickan säger, det är bara i läge "halvljus på" som helljusläget ska fastna
Kristoffer
Posts: 8
Joined: 30 Nov 2005, 17:39
Location: Vallåkra
Contact:

Post by Kristoffer »

Oljan är bytt nu men det gjorde ingen större skillnad, den gamla oljan var inte för fräsch. Kulan under var smord och jag tror inte det är där det går trögt. Motorkuddarna verkade vara hela. lådan går trögast att växla när den e kall.
Kristoffer
Posts: 8
Joined: 30 Nov 2005, 17:39
Location: Vallåkra
Contact:

Post by Kristoffer »

Man var visst inte ensam! Läste nåt om en mutter som kunde lostna, är det något man ser om man öppnar locket på lådan?
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Har inte sett något lock själv, tror vackert man får dela lådan (?)
Plåtkoppen längst ut täcker vad jag förstår bara dreven till 5:an
Kolla förresten kulan där manöverarmen går in i lådan underifrån, kanske är igengeggad med smuts? Kan vara kopplingen som inte frikopplar men jag tror inte det gör att spaken går trögt i sidled utan synkroniseringen stretar emot precis när man ska trycka i växeln
Prova sök på växellåda här, det finns nog en hel del... det är samma grundkonstruktion i R5-R19-Megane-Clio
Kristoffer
Posts: 8
Joined: 30 Nov 2005, 17:39
Location: Vallåkra
Contact:

Post by Kristoffer »

Ok, jo kulan under har jag kollat och den rörde sig lätt. Men jag har hittat en växellåda till en 16V -93 (min är -92 jag antar att det är samma låda?) på skroten för 700:-. Är kanske lika bra att köpa den. Vad jag läst här verkar det som att det går att byta låda utan att lyfta motorn?
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Det är ganska hmm pysslig att dela motor och låda på plats, bytte koppling på min i somras (det är en 8v utan vare sig servo eller ac). Trångt kort sagt! Oj förresten, motorer med oljetråg av aluminium MÅSTE man lyfta ut för att kunna dela enligt Haynes, kanske gäller 16V?
Haynes-manualen är hursomhelst bra att ha
Loss med skyddsplåt under, hjulspindlar, drivaxlar, avgas, startmotor, motorfästen växelförare, kopplingswire (du får tömma lådan på olja innan v drivaxel tas ur) bulta isär låda och motor, lyft med domkrafter och knuffa dom mot varsitt hörn i motorrummet (jag fick släppa ner subramen några centimeter för att få isär dom, kanske pga orutin...). Sen lär det gå att lirka upp lådan, det slapp jag. Överväg att sätta i en ny koppling när du ändå river, kostar under tusenlappen hos autofrance. Svårast var att få axeln att trilla in i kopplinglamellen vid återmonteringen, många svordomar blev det! Man har liksom inte full frihet att styra in lådan mot motorn. Kanske enklare att lyfta ut allt i alla fall. Kolla att numret på lådan stämmer, det förekommer olika utväxlingar
Kristoffer
Posts: 8
Joined: 30 Nov 2005, 17:39
Location: Vallåkra
Contact:

Post by Kristoffer »

Har nu köpt en växellåda och kommit fram till att jag måste lyfta motorn då jag har alu-sump. Men ska man bara dra ut höger drivaxel? I haynes beskrivs det med att man med en parallell pin punch ska få ut den, är väl en draghammare som menas.

Byta förresten ljusspaken så nu funkar helljuset!
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

nja det är vänster drivaxel som är instoppad genom en gummibälg in i differentialen där innerknuten sitter. Töm oljan och bulta loss bälgen så är det bara att dra ut axeln med knut, bälg och allt. Våld ska inte behövas.
På höger sida har du en fast axel med splines ut från slutväxeln. På splinen sitter innerknuten med en låspinne. Sen man slagit ut pinnen ska det gå att dra av knuten från axeln (har inte haft loss denna sida själv...) Kanske där avdragaren behövs..?
Kristoffer
Posts: 8
Joined: 30 Nov 2005, 17:39
Location: Vallåkra
Contact:

Post by Kristoffer »

tack för snabbt svar!

ok, vänster sida är av redan och det gick bra. Men ska ut och se om jag hittar den där låspinnen på högersidan. Hoppas det går att bara dra ut den sen utan att man måste använda draghammare.
Kristoffer
Posts: 8
Joined: 30 Nov 2005, 17:39
Location: Vallåkra
Contact:

Post by Kristoffer »

Nu har jag bytt växellådan och nu går det bra att växla. :D
Ska öppna den gamla lådan och se om man kan hitta nåt fel på den..
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Härligt! Berätta vad du hittar :D
Kristoffer
Posts: 8
Joined: 30 Nov 2005, 17:39
Location: Vallåkra
Contact:

Post by Kristoffer »

Erik R19X wrote:Härligt! Berätta vad du hittar :D
Öpnna lådan ikväll och det var i axlen som går in i lådan som gick trögt. När jag tog ut den så var det som om en gummibit eller nåt kommit emellan axlen hålet som den löpte i. Skrapa och slipa lite i hålet så gick axlen lätt sen!
Men att sen sätta ihop lådan igen var inte det lättaste...
Post Reply