R19 16v 5dr Hatch - 1993 - Timolo

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

R19 16v 5dr Hatch - 1993 - Timolo

Post by timolo »

Då får ja väl fortsätta lite i samma anda som robin fast med renoveringen av bruksbilen istället. Köpte denna 16v på firman som robin jobbade på i mars -04. Den stod som GDS med felande avgasvärden, körde in den på bilprovningen uppe i arjeplog där jag då bodde o hade hält i ganska mkt k-sprit så bilen kom ner i normala värden. Under maj flyttade jag hem o under tiden maj-juli så gick bilen konstigare och konstigare hade ett tomgångsvarv på 1700 pendlande 200rpm upp o ner. I slutet av Juli så kom dne ödesdigra dagen körde på en grusväg upp till farföräldrarna märker inte att ja slår i en sten som stack upp av vintertjälen och ja ser efter ett tag att oljelampan lyser, stänger fort av tändningen o konstaterar att de ryker mkt ur avgasröret dock inte brandrök utan de luktar olja, F-N tänker ja tittar under bilen o ser ett stort hål i tråget. Går upp till farföräldrarna o lånar biltransporten o rullar upp bilen.
Sedan stod den stilla då jag va arbetslös till nu i maj då ja tänkte nu får ja ta tag i saker o ting pallar upp bilen river ut motor och låda o öppnar upp. Med en ren förskräckelse när ja tar bort ramlager o vevstakarna, lagren e som fastsvetsade i stakarna men ramlagren sitter lösa, de va bara att kassera 3 stakar vevaxeln o ramlagren. Har då under våren pratat me jocke(R17TSi) om att köpa en motor av honom som han har stående.Åker ner o hämtar motorn öppnar upp o tittar i den ser då att den e i ett utomordentligt skick då motorn enligt uppgift bara gått runt 9000 mil. Beställer ändå nya vevlager o sotningssats till den o monterar. Blästrar och målar många av delarna så den ser fin ut igen. Monterar i den nya motorn och startar upp märkerdå att den vill inte varva mer än till runt 3000, vad i h-vete nu tänker ja e spridarna igensatta??? River bort spridarna ser då att jag har glömt papper kvar i insugskanalerna, plockar bort detta misstag o nu går motorn som den ska. Under juni så plockade ja bort fronten o tänkte få till ett lite eget stuk på den får då tag i dimljussats till en twingo ph1 o tankarna börjar vandra lite mot att försöka få lite megane RS stuk över de. så de som e under planeringen nu e o få fronten samt vingen lackad samt besiktiga bilen.
Lite bilder finns på http://www.garaget.org/?car=302
ska försöka hitta ett ställe så ja kan lägga upp bilderna på maskineriet.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Såg ut att vara fin den där...
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Det där blir nog bra det när det är klart =)
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13590
under denna ligger de lite bilder på både gamla o nya motorn
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Användarnamn och grejjer =)
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Kommer ihåg bilderna från när den var till salu. Har ju blivit riktigt snygg! [:D]

Men vilken otur med motorn! Att spräcka oljetråget är ju något av en mardröm! [xx(]
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

Jag utlovade ju bilder på den och för de som inte kan se de på Rejsa.nu
Last edited by timolo on 08 Nov 2005, 21:56, edited 1 time in total.
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

Fortsätter med 3 nya bilder på de nya ljuset
Last edited by timolo on 08 Nov 2005, 21:57, edited 1 time in total.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Den kommer att bli stilig med den nya fronten[:D]
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

*ganska hårda varvtal denna Vevtapp/stake har hått vara med om *
**Bilden talar **
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

nja de va inte så högt varvtal då allt blev skrot låg på ca 2700 3ans växel
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

Lägger upp bilderna igen då de ser ut som de inte visas ovan
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Tim Olofsson Olofström

R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

Då va fronten o vingen målad dock blev de nyansskillnad men de får man väl ta. Näst e de bara besiktningen kvar sen ska de dit hasplåt under samt de ställbara fjäderbenstaget.
Image
Image
Tim Olofsson Olofström

R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
User avatar
Clio_fidde
Posts: 780
Joined: 28 Dec 2003, 14:24
Location: Borås

Post by Clio_fidde »

Som sagt, synd att det blev nyansskillnad.. men annars ser det ju riktigt bra ut!
Fredrik Salokangas - Borås #1418
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Ohh den vart stilig !
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply