R19 16v 5dr Hatch - 1993 - Timolo
Moderator: Forumpolisen
R19 16v 5dr Hatch - 1993 - Timolo
Då får ja väl fortsätta lite i samma anda som robin fast med renoveringen av bruksbilen istället. Köpte denna 16v på firman som robin jobbade på i mars -04. Den stod som GDS med felande avgasvärden, körde in den på bilprovningen uppe i arjeplog där jag då bodde o hade hält i ganska mkt k-sprit så bilen kom ner i normala värden. Under maj flyttade jag hem o under tiden maj-juli så gick bilen konstigare och konstigare hade ett tomgångsvarv på 1700 pendlande 200rpm upp o ner. I slutet av Juli så kom dne ödesdigra dagen körde på en grusväg upp till farföräldrarna märker inte att ja slår i en sten som stack upp av vintertjälen och ja ser efter ett tag att oljelampan lyser, stänger fort av tändningen o konstaterar att de ryker mkt ur avgasröret dock inte brandrök utan de luktar olja, F-N tänker ja tittar under bilen o ser ett stort hål i tråget. Går upp till farföräldrarna o lånar biltransporten o rullar upp bilen.
Sedan stod den stilla då jag va arbetslös till nu i maj då ja tänkte nu får ja ta tag i saker o ting pallar upp bilen river ut motor och låda o öppnar upp. Med en ren förskräckelse när ja tar bort ramlager o vevstakarna, lagren e som fastsvetsade i stakarna men ramlagren sitter lösa, de va bara att kassera 3 stakar vevaxeln o ramlagren. Har då under våren pratat me jocke(R17TSi) om att köpa en motor av honom som han har stående.Åker ner o hämtar motorn öppnar upp o tittar i den ser då att den e i ett utomordentligt skick då motorn enligt uppgift bara gått runt 9000 mil. Beställer ändå nya vevlager o sotningssats till den o monterar. Blästrar och målar många av delarna så den ser fin ut igen. Monterar i den nya motorn och startar upp märkerdå att den vill inte varva mer än till runt 3000, vad i h-vete nu tänker ja e spridarna igensatta??? River bort spridarna ser då att jag har glömt papper kvar i insugskanalerna, plockar bort detta misstag o nu går motorn som den ska. Under juni så plockade ja bort fronten o tänkte få till ett lite eget stuk på den får då tag i dimljussats till en twingo ph1 o tankarna börjar vandra lite mot att försöka få lite megane RS stuk över de. så de som e under planeringen nu e o få fronten samt vingen lackad samt besiktiga bilen.
Lite bilder finns på http://www.garaget.org/?car=302
ska försöka hitta ett ställe så ja kan lägga upp bilderna på maskineriet.
Sedan stod den stilla då jag va arbetslös till nu i maj då ja tänkte nu får ja ta tag i saker o ting pallar upp bilen river ut motor och låda o öppnar upp. Med en ren förskräckelse när ja tar bort ramlager o vevstakarna, lagren e som fastsvetsade i stakarna men ramlagren sitter lösa, de va bara att kassera 3 stakar vevaxeln o ramlagren. Har då under våren pratat me jocke(R17TSi) om att köpa en motor av honom som han har stående.Åker ner o hämtar motorn öppnar upp o tittar i den ser då att den e i ett utomordentligt skick då motorn enligt uppgift bara gått runt 9000 mil. Beställer ändå nya vevlager o sotningssats till den o monterar. Blästrar och målar många av delarna så den ser fin ut igen. Monterar i den nya motorn och startar upp märkerdå att den vill inte varva mer än till runt 3000, vad i h-vete nu tänker ja e spridarna igensatta??? River bort spridarna ser då att jag har glömt papper kvar i insugskanalerna, plockar bort detta misstag o nu går motorn som den ska. Under juni så plockade ja bort fronten o tänkte få till ett lite eget stuk på den får då tag i dimljussats till en twingo ph1 o tankarna börjar vandra lite mot att försöka få lite megane RS stuk över de. så de som e under planeringen nu e o få fronten samt vingen lackad samt besiktiga bilen.
Lite bilder finns på http://www.garaget.org/?car=302
ska försöka hitta ett ställe så ja kan lägga upp bilderna på maskineriet.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13590
under denna ligger de lite bilder på både gamla o nya motorn
under denna ligger de lite bilder på både gamla o nya motorn
Jag utlovade ju bilder på den och för de som inte kan se de på Rejsa.nu
Last edited by timolo on 08 Nov 2005, 21:56, edited 1 time in total.
Fortsätter med 3 nya bilder på de nya ljuset
Last edited by timolo on 08 Nov 2005, 21:57, edited 1 time in total.
- Clio_fidde