Problem vid motorbyte!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Sontan
Posts: 121
Joined: 25 Aug 2004, 11:02
Location: Piteå
Contact:

Problem vid motorbyte!

Post by Sontan »

Hej!
Jag har nu i helgen bytt ut motorn i min R5a men nu vill han inte gå
nå bra. Ja får igång den men den baktänder å går allmänt dåligt.
Det är en -87as GTS men motorn är från en TS, Förgasarn är den från
GTSen för den är nyrenoverad. Har plockat ihop det bästa från dom
två helt enkelt. Så va ska ja göra för å få den å gå bra? Tändningen
går väl inte å justera eftersom den är helt elektrisk? Men
förgasaren då? Eller kan ja ha dragit nån slang eller kabel fel?
Nån som känner igen sig?
Vet inte om de ä rätt men jag har tändföljd som följer, vxlådan uppåt.
1 2 4
2 1 3
3
4

Måste ha hjälp omgående
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

Den ska ha 1342 i tänd följd räknat från svänghjul.
Sontan
Posts: 121
Joined: 25 Aug 2004, 11:02
Location: Piteå
Contact:

Post by Sontan »

Okej men hur ska kablarna sitta på fördelaren då?
Såhär? Ettan mot svänghjul.
1
2 3
4
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

ser din fördelare ut sådär...
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

OJ OJ OJ .
TA och börga med att dra upp motorn så du ser Nollan "jag menar det märke som sitter på svänghjul" samt att ettans cylinder står i topp .Kolla nu vad du har fördelaren "alltså rotorn vilket håll pekar den mot gör ett litet märke på kanten av fördelarhuset .Kolla me fördelar lock vart du har 1:an ,sen är det bara att stoppa dit kablarna
1 3 4 2 Nu tror jag hela swe kan denna bit /hoppas det går bra.
Sontan
Posts: 121
Joined: 25 Aug 2004, 11:02
Location: Piteå
Contact:

Post by Sontan »

Okej det är så man kollar. Men hur kollar jag att ettans cylinder är i topp när jag har topplocket på? Eller är den i topp när märket är framme?
Finns de nå annat ja kan kolla som kan göra att den inte går så bra? Har kollat här på forumet å en del kan tyda på att den tar tjuvluft nånstans, har försökt kolla dom flesta slangar men inte hittat nåt som verkar fel.
Förresten har jag ingen bromsolja i bilen för ja ha inte satt dit rätt ok å skivor, så kan de dra in tjuvluft genom bromsservon?

Ursäkta om jag ställer väldigt dumma frågor men jag är inte så hemma på de här.
Sontan
Posts: 121
Joined: 25 Aug 2004, 11:02
Location: Piteå
Contact:

Post by Sontan »

Okej nu har jag iaf fått den å gå någorlunda men fortfarande så har den ingen tomgång.
Har provat å skruva på blandningsskruven utan större skillnad.
Sontan
Posts: 121
Joined: 25 Aug 2004, 11:02
Location: Piteå
Contact:

Post by Sontan »

Hej igen!
Nu har jag fått bilen å fungera, visade sig vara förgasaren som inte var ordentligt
fastsatt och därmed drog tjyvluft. Så nu går bilen av sig själv men har lite problem med
bromsarna istället. Bilen har hög tomgång men när jag pumpar på bromsen så sjunker varvtalet.
Jag har även problem med att lufta bromsarna, det kommer inte ut nåt ur vänster bak.
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

undrar om inte bromsservot läcker luft, har vart med om en VW-motor som rusade när man trampade på bromsen...
Prova koppla bort vacuumslangen till bromsservot och plugga nippeln på insugningsröret, blir tomgången bra då så måste det ju vara en läcka i servot eller slangen
Sontan
Posts: 121
Joined: 25 Aug 2004, 11:02
Location: Piteå
Contact:

Post by Sontan »

Har fixat bromsarna nu... var helt enkelt ingen bromsplja i systemet. Men de funkar nu.
Har bara lite problem med tomgången å att den rycker lite, sen kan man höra ett visslande ljud vid högre varv när man släpper gasen. Nån som har något råd?
Post Reply