Problem vid motorbyte!
Moderator: Forumpolisen
Problem vid motorbyte!
Hej!
Jag har nu i helgen bytt ut motorn i min R5a men nu vill han inte gå
nå bra. Ja får igång den men den baktänder å går allmänt dåligt.
Det är en -87as GTS men motorn är från en TS, Förgasarn är den från
GTSen för den är nyrenoverad. Har plockat ihop det bästa från dom
två helt enkelt. Så va ska ja göra för å få den å gå bra? Tändningen
går väl inte å justera eftersom den är helt elektrisk? Men
förgasaren då? Eller kan ja ha dragit nån slang eller kabel fel?
Nån som känner igen sig?
Vet inte om de ä rätt men jag har tändföljd som följer, vxlådan uppåt.
1 2 4
2 1 3
3
4
Måste ha hjälp omgående
Jag har nu i helgen bytt ut motorn i min R5a men nu vill han inte gå
nå bra. Ja får igång den men den baktänder å går allmänt dåligt.
Det är en -87as GTS men motorn är från en TS, Förgasarn är den från
GTSen för den är nyrenoverad. Har plockat ihop det bästa från dom
två helt enkelt. Så va ska ja göra för å få den å gå bra? Tändningen
går väl inte å justera eftersom den är helt elektrisk? Men
förgasaren då? Eller kan ja ha dragit nån slang eller kabel fel?
Nån som känner igen sig?
Vet inte om de ä rätt men jag har tändföljd som följer, vxlådan uppåt.
1 2 4
2 1 3
3
4
Måste ha hjälp omgående
OJ OJ OJ .
TA och börga med att dra upp motorn så du ser Nollan "jag menar det märke som sitter på svänghjul" samt att ettans cylinder står i topp .Kolla nu vad du har fördelaren "alltså rotorn vilket håll pekar den mot gör ett litet märke på kanten av fördelarhuset .Kolla me fördelar lock vart du har 1:an ,sen är det bara att stoppa dit kablarna
1 3 4 2 Nu tror jag hela swe kan denna bit /hoppas det går bra.
TA och börga med att dra upp motorn så du ser Nollan "jag menar det märke som sitter på svänghjul" samt att ettans cylinder står i topp .Kolla nu vad du har fördelaren "alltså rotorn vilket håll pekar den mot gör ett litet märke på kanten av fördelarhuset .Kolla me fördelar lock vart du har 1:an ,sen är det bara att stoppa dit kablarna
1 3 4 2 Nu tror jag hela swe kan denna bit /hoppas det går bra.
Okej det är så man kollar. Men hur kollar jag att ettans cylinder är i topp när jag har topplocket på? Eller är den i topp när märket är framme?
Finns de nå annat ja kan kolla som kan göra att den inte går så bra? Har kollat här på forumet å en del kan tyda på att den tar tjuvluft nånstans, har försökt kolla dom flesta slangar men inte hittat nåt som verkar fel.
Förresten har jag ingen bromsolja i bilen för ja ha inte satt dit rätt ok å skivor, så kan de dra in tjuvluft genom bromsservon?
Ursäkta om jag ställer väldigt dumma frågor men jag är inte så hemma på de här.
Finns de nå annat ja kan kolla som kan göra att den inte går så bra? Har kollat här på forumet å en del kan tyda på att den tar tjuvluft nånstans, har försökt kolla dom flesta slangar men inte hittat nåt som verkar fel.
Förresten har jag ingen bromsolja i bilen för ja ha inte satt dit rätt ok å skivor, så kan de dra in tjuvluft genom bromsservon?
Ursäkta om jag ställer väldigt dumma frågor men jag är inte så hemma på de här.
Hej igen!
Nu har jag fått bilen å fungera, visade sig vara förgasaren som inte var ordentligt
fastsatt och därmed drog tjyvluft. Så nu går bilen av sig själv men har lite problem med
bromsarna istället. Bilen har hög tomgång men när jag pumpar på bromsen så sjunker varvtalet.
Jag har även problem med att lufta bromsarna, det kommer inte ut nåt ur vänster bak.
Nu har jag fått bilen å fungera, visade sig vara förgasaren som inte var ordentligt
fastsatt och därmed drog tjyvluft. Så nu går bilen av sig själv men har lite problem med
bromsarna istället. Bilen har hög tomgång men när jag pumpar på bromsen så sjunker varvtalet.
Jag har även problem med att lufta bromsarna, det kommer inte ut nåt ur vänster bak.