ingen gnista R5GTE
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 7
- Joined: 21 May 2004, 23:22
- Location: Sweden
ingen gnista R5GTE
hej på er alla.
har lite knas med min sambos R5GTE
hon hadde kört med den och parkerat den på parkeringen.
sedan när vi skulle ha dn igen så startade den inte.
finns ingen gnista.
har bytt stift rotor lock och kablar.
har varit lite knasig och bara gått på 3 cyl över 3500 rpm förut.
någon som har ett förslag på vad det kan vara.
mvh jocke
har lite knas med min sambos R5GTE
hon hadde kört med den och parkerat den på parkeringen.
sedan när vi skulle ha dn igen så startade den inte.
finns ingen gnista.
har bytt stift rotor lock och kablar.
har varit lite knasig och bara gått på 3 cyl över 3500 rpm förut.
någon som har ett förslag på vad det kan vara.
mvh jocke
Kolla reläerna till tändningen. De sitter under handskfacket längst upp till vänster om säkringspanelen.
Jag hade något liknande problem med min för en vecka sedan då den fick boxeras hem. Väl hemma började jag felsöka tändningen utan att hitta något fel alls. När jag väl hade skruvat ihop alltihopa inför natten provade jag att starta igen och den hoppade igång.
Misstänker att elsystemet skulle må bra av en omgång kontaktspray.
Jag hade något liknande problem med min för en vecka sedan då den fick boxeras hem. Väl hemma började jag felsöka tändningen utan att hitta något fel alls. När jag väl hade skruvat ihop alltihopa inför natten provade jag att starta igen och den hoppade igång.
Misstänker att elsystemet skulle må bra av en omgång kontaktspray.
-
- Posts: 7
- Joined: 21 May 2004, 23:22
- Location: Sweden
-
- Posts: 7
- Joined: 21 May 2004, 23:22
- Location: Sweden
-
- Posts: 7
- Joined: 21 May 2004, 23:22
- Location: Sweden
Kolla att tändningen får ström. Ska finnas 12v mellan två ledare i den trepoliga kontakten när tändningen är på.
Sen finns det en tvåpolig kontakt som går till en sensor nere vid svänghjulet. Resistansen över denna sensor ska enligt haynes vara 200 +-50 ohm. Låter i detta fall att det är den som strular.
På min gte får jag däremot inget utslag om jag mäter på kontakten vid tändmodulen. Men om jag mäter vid skarvkontakten längre ner i motorrummet får jag rätt resistans. Det är heller inte samma färg på kablarna uppe vid modulen som nere vid skarven. Kan ju vara att den ledningen bryts med ett av reläerna.
Sen finns det en tvåpolig kontakt som går till en sensor nere vid svänghjulet. Resistansen över denna sensor ska enligt haynes vara 200 +-50 ohm. Låter i detta fall att det är den som strular.
På min gte får jag däremot inget utslag om jag mäter på kontakten vid tändmodulen. Men om jag mäter vid skarvkontakten längre ner i motorrummet får jag rätt resistans. Det är heller inte samma färg på kablarna uppe vid modulen som nere vid skarven. Kan ju vara att den ledningen bryts med ett av reläerna.
-
- Posts: 7
- Joined: 21 May 2004, 23:22
- Location: Sweden