Hostande Megane -97
Moderator: Forumpolisen
Hostande Megane -97
Jag har problem med min Megane 97:a sen en tid tillbaka. Den hostar och hoppar när man släpper gasen eller bara ger lite lite gas. Om man kör i 90 med normal gas går bilen bra. Om man trycker ner gasen när den hackar så går den normalt. Igår dog hela bilen när jag körde på 2:an och släppte gasen för att svänga. Vad kan detta bero på?
/H
/H
-
- Posts: 151
- Joined: 17 Aug 2003, 15:57
- Location: Sweden
- Contact:
-
- Posts: 151
- Joined: 17 Aug 2003, 15:57
- Location: Sweden
- Contact:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by cotech</i>
<br />Kolla vacumslangen mellan insuget och tryckventilen(svart liten låda som det står GM på med en kabel och en slang, sitter oftast på torpedväggen). Brukar bli dålig intill nippeln på insuget.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">ja det är klart att den strular om det står GM på den, den passar inte i en fransk bil,har en kompis som säger det som går sönder på en renault står det made in germany på[:D]
<br />Kolla vacumslangen mellan insuget och tryckventilen(svart liten låda som det står GM på med en kabel och en slang, sitter oftast på torpedväggen). Brukar bli dålig intill nippeln på insuget.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">ja det är klart att den strular om det står GM på den, den passar inte i en fransk bil,har en kompis som säger det som går sönder på en renault står det made in germany på[:D]
Har kört bilen idag (för första gången på nästan två veckor) och nu gick den faktiskt riktigt bra, MEN en lampa, som i instruktionsboken heter Driftstörningsvakt, lyste nästan hela tiden. När jag startade bilen så hostade den ganska rejält men så fort jag tryckte lite på gasen så gick den bra. Lyser den av någon annan anledning eller är det samma problem tro? Det var likadant sist jag körde (efter att jag haft batteriet urkopplat några timmar) och då gick bilen också bra. När den stått en timma och jag sedan körde iväg igen så lyste inte lampan och då hostade bilen igen./Helena
-
- Posts: 151
- Joined: 17 Aug 2003, 15:57
- Location: Sweden
- Contact:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hskoog</i>
<br />Ursäkta en dum fråga men var sitter tomgångsmotorn? /Helena
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Är det som på min så sitter den ovanför insuget, till vänster i färdriktningen. En metallcylinder med elkontakt och svart gummislang in och ut (ca 1,5 cm i diameter).
<br />Ursäkta en dum fråga men var sitter tomgångsmotorn? /Helena
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Är det som på min så sitter den ovanför insuget, till vänster i färdriktningen. En metallcylinder med elkontakt och svart gummislang in och ut (ca 1,5 cm i diameter).
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by cotech</i>
<br />Kolla vacumslangen mellan insuget och tryckventilen(svart liten låda som det står GM på med en kabel och en slang, sitter oftast på torpedväggen). Brukar bli dålig intill nippeln på insuget.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tusen tack för ditt tips! Det var alldeles riktigt så att det var en spricka på ett par millimeter i slangen ill lådan som det står GM på. Sprickan var en cm från själva lådan så vi bara skar av den och satte på den igen. Frågan är om det kommer hålla eller om den lossnar för att det blev lite mer spänt? Tror du att vi behöver byta slangen? och i så fall vad kan en sådan kosta? /H
<br />Kolla vacumslangen mellan insuget och tryckventilen(svart liten låda som det står GM på med en kabel och en slang, sitter oftast på torpedväggen). Brukar bli dålig intill nippeln på insuget.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tusen tack för ditt tips! Det var alldeles riktigt så att det var en spricka på ett par millimeter i slangen ill lådan som det står GM på. Sprickan var en cm från själva lådan så vi bara skar av den och satte på den igen. Frågan är om det kommer hålla eller om den lossnar för att det blev lite mer spänt? Tror du att vi behöver byta slangen? och i så fall vad kan en sådan kosta? /H
Kul när man kan hjälpa till!! Precis som du säger så brukar slangen bli lite för spänd när man kapar av den(med samma problem som följd). Som Mr.Pink säger så är ju detta inga dyra grejor, bara att köpa på löpmeter. Jag tror dock inte att det är någon fara med dom andra slangarna, brukar bara vara denna vacumslangen som strular. Vet inte om den är aningen för spänd från början eller om det är något annat som gör att den spricker. Vill du absolut ha original slangen så kan jag fixa fram art nummer och pris om du vill.