Turbo eller kopressor till Clio 1,6
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 4
- Joined: 28 Oct 2005, 19:15
- Location: Sweden
Turbo eller kopressor till Clio 1,6
Hej alla glada.
Jag skulle vilja pressa ner en turbo eller kompressor i min Clio, helst kompressor. Någon som vet nåt om vart man hittar sånt eller sådana kit kan ju skriva en rad.
Jag skulle vilja pressa ner en turbo eller kompressor i min Clio, helst kompressor. Någon som vet nåt om vart man hittar sånt eller sådana kit kan ju skriva en rad.
kolla på www.stylingkompaniet.se de har universal kompressor, samt turbo kitt.. "bolt on" kitt är nog knappast att tänka på va.. tror ej det finns..
-
- Posts: 4
- Joined: 28 Oct 2005, 19:15
- Location: Sweden
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
oj oj oj säger jag bara! Vet inte hur mycket plats det kan finnas, men i min clio sport är det smockat! Kolla på bilsport guiden tror det fanns nåt företag som håller på med kopressorer. Sen kostnaden vågar man knappt tänka på, säg ca 150.000kr+? Allt måste bytas. stakar, kolvar, vevaxel, allt i toppen, växellåda, koppling och kanske drivaxlar. Sen kanske man ska bromsa och kunna svänga lite...
Sen vet jag inte hur mycket av det goda du vill ha, men har du nu 100hk och vill ha ca:200hk så rekomenderar jag att köpa en clio sport och kör vidare där?
Sen vet jag inte hur mycket av det goda du vill ha, men har du nu 100hk och vill ha ca:200hk så rekomenderar jag att köpa en clio sport och kör vidare där?
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
www.enem.se har ett bolt on kit till bmw för cirka 30k.
det fungerar genom att när du släpper gasen och får vaccum i insuget så bypassas trycket ifrån kompressorn till en dumpventil, när du sedan gasar och vacumet blir ett övertryck så känner en speciell bränsletrycksregulator, att det nu blivit tryck istället för sug och höjer bränsletrycket från 3bar till cirka 6bar. för att undvika spikningar (man bör även tanka i 96-98oktan).
ingen elektronik modifiering ska behövas,
vid övertryck tror mapsensorn att man har blyfot, så jag antar att det dricker mycket soppa.
enem säger att man ska kunna ladda 0.4bar utan att kompsänka motorn.
Marc i Danmark har Megane konverterat sin megane 1.6, han hittade en kompressor ifrån en, Slk, har jag för mig.
Han har fått cirka 120 hk mot orginal 90, med ett väldans vrid!
Mappad i bänk.
bilder finns på:
www.team-carstyling.dk
Marc har fäst kompressorn på 5 ställen på motorn,
tänk er själva vilket enorm kraft en kompressor får när den ligger uppe i varv.
det fungerar genom att när du släpper gasen och får vaccum i insuget så bypassas trycket ifrån kompressorn till en dumpventil, när du sedan gasar och vacumet blir ett övertryck så känner en speciell bränsletrycksregulator, att det nu blivit tryck istället för sug och höjer bränsletrycket från 3bar till cirka 6bar. för att undvika spikningar (man bör även tanka i 96-98oktan).
ingen elektronik modifiering ska behövas,
vid övertryck tror mapsensorn att man har blyfot, så jag antar att det dricker mycket soppa.
enem säger att man ska kunna ladda 0.4bar utan att kompsänka motorn.
Marc i Danmark har Megane konverterat sin megane 1.6, han hittade en kompressor ifrån en, Slk, har jag för mig.
Han har fått cirka 120 hk mot orginal 90, med ett väldans vrid!
Mappad i bänk.
bilder finns på:
www.team-carstyling.dk
Marc har fäst kompressorn på 5 ställen på motorn,
tänk er själva vilket enorm kraft en kompressor får när den ligger uppe i varv.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
figgesoft wrote:www.enem.se har ett bolt on kit till bmw för cirka 30k.
det fungerar genom att när du släpper gasen och får vaccum i insuget så bypassas trycket ifrån kompressorn till en dumpventil, när du sedan gasar och vacumet blir ett övertryck så känner en speciell bränsletrycksregulator, att det nu blivit tryck istället för sug och höjer bränsletrycket från 3bar till cirka 6bar. för att undvika spikningar (man bör även tanka i 96-98oktan).
ingen elektronik modifiering ska behövas,
vid övertryck tror mapsensorn att man har blyfot, så jag antar att det dricker mycket soppa.
enem säger att man ska kunna ladda 0.4bar utan att kompsänka motorn.
Marc i Danmark har Megane konverterat sin megane 1.6, han hittade en kompressor ifrån en, Slk, har jag för mig.
Han har fått cirka 120 hk mot orginal 90, med ett väldans vrid!
Mappad i bänk.
bilder finns på:
www.team-carstyling.dk
Marc har fäst kompressorn på 5 ställen på motorn,
tänk er själva vilket enorm kraft en kompressor får när den ligger uppe i varv.
Det är ju bara det att det finns inte så mycket utrymme i en clio fall det är en 16V annars kanske det kan gå, men det är nog lite jobb med att men det hade fan vatt fränt...
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
Jag undrar om det är ens värt besväret. Om man har 90hk och sen får ut 120 med kompressor. Visst det låter ju kul och bra med vrid. Men inte lika bra att sätta i en större motor ex. 2.0 16v?
Går säkert att hitta på skroten för en billig peng... Sen undrar jag vad besiktninggrabbarna säger med en kompressor som sticker ut ur huven
Går säkert att hitta på skroten för en billig peng... Sen undrar jag vad besiktninggrabbarna säger med en kompressor som sticker ut ur huven
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
jag har själv tänkt att köra överladdat, helst turbo då det blir billigare... Men är det någon som har sett glipan mellan torpedväggen och motorn? i Clio sport.
Kanske finns 5cm över . Blir svårt att pula ner en turbo med grenröret och allt Sen vet jag inte var man ska sätta intercollern, finns knappt nå utrymme i fronten...kanske på taket?
Kanske finns 5cm över . Blir svårt att pula ner en turbo med grenröret och allt Sen vet jag inte var man ska sätta intercollern, finns knappt nå utrymme i fronten...kanske på taket?
Problem är till för att lösas allting går.....Jolle_Pborn wrote:jag har själv tänkt att köra överladdat, helst turbo då det blir billigare... Men är det någon som har sett glipan mellan torpedväggen och motorn? i Clio sport.
Kanske finns 5cm över . Blir svårt att pula ner en turbo med grenröret och allt Sen vet jag inte var man ska sätta intercollern, finns knappt nå utrymme i fronten...kanske på taket?
personlig åsikt.. överladdat=överskattat. Visst e det kul. men renaulter är ju roliga "gti" bilar men ett ganska brett register, kul banbil typ. men visst skulle vara riktigt fräckt med en turbo eller kompressor i en renault.. rakt fram skulle den ju gå riktigt bra troligtvis..
ÄR det inte någon som har gjort något motor swap här på forumet?
ÄR det inte någon som har gjort något motor swap här på forumet?
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
ingenting är omöjligt, det tar bara lite längre tid
har ni inte sett hur k-tecracing gör med sina turbo konverteringar av F7P bilar?
dem tar helt enkelt bort en bit av torpedväggen (den övre biten)
där är ändå bara inluften till kupéfläkten och torkarmotorn placerad,
så det blir ganska gott om plats om man sätter turbon "ovanför" motorn.
man kan tänka sig att i princip vänder man grenröret upp och ned
Perfekt med luftintag på huven så som R19 16v, Clio ... kyler kanske turbon en del
har ni inte sett hur k-tecracing gör med sina turbo konverteringar av F7P bilar?
dem tar helt enkelt bort en bit av torpedväggen (den övre biten)
där är ändå bara inluften till kupéfläkten och torkarmotorn placerad,
så det blir ganska gott om plats om man sätter turbon "ovanför" motorn.
man kan tänka sig att i princip vänder man grenröret upp och ned
Perfekt med luftintag på huven så som R19 16v, Clio ... kyler kanske turbon en del
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
Fick ett meddelande från timolo här på forumet. Fick en länk till www.k-tecracing.com och de hade faktiskt lite kul skaker till exempel min clio sport.
Det är ju snart jul, så kanske ska önska mig nåt fint:
http://www.k-tecracing.com/show_product ... 1317&pic=2
Sen lästa detta på sidan:
"We would also like to note there is no cutting of any metal work on the car in order to fit the kit" låter ju bra, sen kostar det ju bara £5800
Det är ju snart jul, så kanske ska önska mig nåt fint:
http://www.k-tecracing.com/show_product ... 1317&pic=2
Sen lästa detta på sidan:
"We would also like to note there is no cutting of any metal work on the car in order to fit the kit" låter ju bra, sen kostar det ju bara £5800
Jolle_Pborn wrote:Fick ett meddelande från timolo här på forumet. Fick en länk till www.k-tecracing.com och de hade faktiskt lite kul skaker till exempel min clio sport.
Det är ju snart jul, så kanske ska önska mig nåt fint:
http://www.k-tecracing.com/show_product ... 1317&pic=2
Sen lästa detta på sidan:
"We would also like to note there is no cutting of any metal work on the car in order to fit the kit" låter ju bra, sen kostar det ju bara £5800
Dom har mycket skoj på den sidan..... där satt man och drömde mer än en gång när man hade clion...