Turbo eller kopressor till Clio 1,6

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

jockeshygglo
Posts: 4
Joined: 28 Oct 2005, 19:15
Location: Sweden

Turbo eller kopressor till Clio 1,6

Post by jockeshygglo »

Hej alla glada.
Jag skulle vilja pressa ner en turbo eller kompressor i min Clio, helst kompressor. Någon som vet nåt om vart man hittar sånt eller sådana kit kan ju skriva en rad.
Perka
Posts: 108
Joined: 01 May 2004, 16:16

Post by Perka »

tja
låter ju lite skoj..men men mycke krångel.
jaja du kan kolla med k-tec de har turbokit till clio sen vet jag att Enem har kopressorer.. vet dock inte om de har "bolt on" kit men värt att slå dem en signal..

lycka till och bilder på ev bygget hoppas jag kommer upp på forumet!

mvh//Pär
User avatar
new_03
Posts: 114
Joined: 02 May 2005, 19:19

Post by new_03 »

kolla på www.stylingkompaniet.se de har universal kompressor, samt turbo kitt.. "bolt on" kitt är nog knappast att tänka på va.. tror ej det finns..
jockeshygglo
Posts: 4
Joined: 28 Oct 2005, 19:15
Location: Sweden

Post by jockeshygglo »

Ok! Ska kolla runt lite igen. Självklart ska jag lägga upp bilder om det blir nåt bygge.. hehe!! Tack ska ni ha!
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

oj oj oj säger jag bara! Vet inte hur mycket plats det kan finnas, men i min clio sport är det smockat! Kolla på bilsport guiden tror det fanns nåt företag som håller på med kopressorer. Sen kostnaden vågar man knappt tänka på, säg ca 150.000kr+? Allt måste bytas. stakar, kolvar, vevaxel, allt i toppen, växellåda, koppling och kanske drivaxlar. Sen kanske man ska bromsa och kunna svänga lite...

Sen vet jag inte hur mycket av det goda du vill ha, men har du nu 100hk och vill ha ca:200hk så rekomenderar jag att köpa en clio sport och kör vidare där?
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

www.enem.se har ett bolt on kit till bmw för cirka 30k.

det fungerar genom att när du släpper gasen och får vaccum i insuget så bypassas trycket ifrån kompressorn till en dumpventil, när du sedan gasar och vacumet blir ett övertryck så känner en speciell bränsletrycksregulator, att det nu blivit tryck istället för sug och höjer bränsletrycket från 3bar till cirka 6bar. för att undvika spikningar (man bör även tanka i 96-98oktan).

ingen elektronik modifiering ska behövas,
vid övertryck tror mapsensorn att man har blyfot, så jag antar att det dricker mycket soppa.
enem säger att man ska kunna ladda 0.4bar utan att kompsänka motorn.

Marc i Danmark har Megane konverterat sin megane 1.6, han hittade en kompressor ifrån en, Slk, har jag för mig.

Han har fått cirka 120 hk mot orginal 90, med ett väldans vrid! :D
Mappad i bänk.

bilder finns på:

www.team-carstyling.dk

Marc har fäst kompressorn på 5 ställen på motorn,
tänk er själva vilket enorm kraft en kompressor får när den ligger uppe i varv.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

figgesoft wrote:www.enem.se har ett bolt on kit till bmw för cirka 30k.

det fungerar genom att när du släpper gasen och får vaccum i insuget så bypassas trycket ifrån kompressorn till en dumpventil, när du sedan gasar och vacumet blir ett övertryck så känner en speciell bränsletrycksregulator, att det nu blivit tryck istället för sug och höjer bränsletrycket från 3bar till cirka 6bar. för att undvika spikningar (man bör även tanka i 96-98oktan).

ingen elektronik modifiering ska behövas,
vid övertryck tror mapsensorn att man har blyfot, så jag antar att det dricker mycket soppa.
enem säger att man ska kunna ladda 0.4bar utan att kompsänka motorn.

Marc i Danmark har Megane konverterat sin megane 1.6, han hittade en kompressor ifrån en, Slk, har jag för mig.

Han har fått cirka 120 hk mot orginal 90, med ett väldans vrid! :D
Mappad i bänk.

bilder finns på:

www.team-carstyling.dk

Marc har fäst kompressorn på 5 ställen på motorn,
tänk er själva vilket enorm kraft en kompressor får när den ligger uppe i varv.

Det är ju bara det att det finns inte så mycket utrymme i en clio fall det är en 16V annars kanske det kan gå, men det är nog lite jobb med att men det hade fan vatt fränt...
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Jag undrar om det är ens värt besväret. Om man har 90hk och sen får ut 120 med kompressor. Visst det låter ju kul och bra med vrid. Men inte lika bra att sätta i en större motor ex. 2.0 16v?
Går säkert att hitta på skroten för en billig peng... Sen undrar jag vad besiktninggrabbarna säger med en kompressor som sticker ut ur huven :twisted:
User avatar
new_03
Posts: 114
Joined: 02 May 2005, 19:19

Post by new_03 »

kanske kan trycka ner en clio sport motor eller en megane 2,0a eller nåe.. billigare, och troligtvis enklare..om motorfästen är samma.. kanske blir mycket jobb med kabelhärva å så men..
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

jag har själv tänkt att köra överladdat, helst turbo då det blir billigare... Men är det någon som har sett glipan mellan torpedväggen och motorn? i Clio sport.
Kanske finns 5cm över :shock: . Blir svårt att pula ner en turbo med grenröret och allt :? Sen vet jag inte var man ska sätta intercollern, finns knappt nå utrymme i fronten...kanske på taket? :D
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Jolle_Pborn wrote:jag har själv tänkt att köra överladdat, helst turbo då det blir billigare... Men är det någon som har sett glipan mellan torpedväggen och motorn? i Clio sport.
Kanske finns 5cm över :shock: . Blir svårt att pula ner en turbo med grenröret och allt :? Sen vet jag inte var man ska sätta intercollern, finns knappt nå utrymme i fronten...kanske på taket? :D
Problem är till för att lösas allting går.....
User avatar
new_03
Posts: 114
Joined: 02 May 2005, 19:19

Post by new_03 »

personlig åsikt.. överladdat=överskattat. Visst e det kul. men renaulter är ju roliga "gti" bilar men ett ganska brett register, kul banbil typ. men visst skulle vara riktigt fräckt med en turbo eller kompressor i en renault.. rakt fram skulle den ju gå riktigt bra troligtvis..
ÄR det inte någon som har gjort något motor swap här på forumet?
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

ingenting är omöjligt, det tar bara lite längre tid 8)

har ni inte sett hur k-tecracing gör med sina turbo konverteringar av F7P bilar?

dem tar helt enkelt bort en bit av torpedväggen (den övre biten)
där är ändå bara inluften till kupéfläkten och torkarmotorn placerad,
så det blir ganska gott om plats om man sätter turbon "ovanför" motorn.

man kan tänka sig att i princip vänder man grenröret upp och ned ;)


Perfekt med luftintag på huven så som R19 16v, Clio ... kyler kanske turbon en del ;)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Fick ett meddelande från timolo här på forumet. Fick en länk till www.k-tecracing.com och de hade faktiskt lite kul skaker till exempel min clio sport.

Det är ju snart jul, så kanske ska önska mig nåt fint:
http://www.k-tecracing.com/show_product ... 1317&pic=2

Sen lästa detta på sidan:
"We would also like to note there is no cutting of any metal work on the car in order to fit the kit" låter ju bra, sen kostar det ju bara £5800 :wink:
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Jolle_Pborn wrote:Fick ett meddelande från timolo här på forumet. Fick en länk till www.k-tecracing.com och de hade faktiskt lite kul skaker till exempel min clio sport.

Det är ju snart jul, så kanske ska önska mig nåt fint:
http://www.k-tecracing.com/show_product ... 1317&pic=2

Sen lästa detta på sidan:
"We would also like to note there is no cutting of any metal work on the car in order to fit the kit" låter ju bra, sen kostar det ju bara £5800 :wink:

Dom har mycket skoj på den sidan..... där satt man och drömde mer än en gång när man hade clion...
Post Reply