R19 som startar men sen lägger av

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Markus

R19 som startar men sen lägger av

Post by Markus »

Tjena! jag har en r19 16v -93 som startar och går som vanligt i 2 mil sen bara dör den, efter en kvart kan man starta igen och köra ungefär 2 mil sen dör den igen. Och om man kör till jobbet och parkerar så går den inte att starta förräns efter en kvart eller så. min kompis sa att man inte hörde att bränsle pumpen startade när jag drog på tändningen efter att den dött, kan det vara något relä till den som blir överhettat?
S David

Post by S David »

Jag hade provat med en ny svänghjulsgivare .
/ David
Markus

Post by Markus »

ok, men varför startar inte pumpen då?
Erik R19

Post by Erik R19 »

Pumpen ska stanna nästan direkt om motorn inte går igång. Det är inte helt ovanligt att pumpen pajar... Reläet till pumpen sitter inne i stora svarta plastlådan framför vänster innerskärm
Men kolla först att inte mittkolet inne i fördelarlocket har bränt fast, det ger precis det symptomet du nämner, bilen går en stund och stannar sen.. Fick ett gäng gråa hår innan jag hittade felet på min... Kolet ska gå lätt att trycka in och ska fjädra ut ca 5mm när man släpper det.
Markus

Post by Markus »

ok, får testa lite av sakerna i helgen så får vi se om den hoppar igång...
Erik R19

Post by Erik R19 »

Lycka till!
Kolla också jordflätan som går från växellådan ut till vänster hjulhus, den vittrar bort efter ungefär 10 saltvintrar. Det blir underliga fel när den försvinner...
R17TSi

Post by R17TSi »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by S David</i>
<br />Jag hade provat med en ny svänghjulsgivare .
/ David
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Nja.. då hade nog inte bilen startat. Verkar mer som tändspole. Erik R19 verkar rätt på spåret. Bränsle filter är ett annat. Men om inte pumpen går när motorn har startat så borde den dö rätt snart. Lite jordpunkter är också bra att kolla. Trycket sjunker mycket snabbt i systemet när man kör.

Lycka till!
Markus

Post by Markus »

Ok. kollade lite på bilen idag, och mittkolet är ok. bränsle relät blir varmt men lite varmt ska det kanske vara.. däremot så kommer jag ihåg att den jordflätan ni pratar om är av, såg det för ett halvår sen men då funkade bilen så jag brydde mig inte så mycke om det... ska byta den och testa!
Maggeman

Post by Maggeman »

ett vanligt fel med r19 -92-93 är att det kommer in vatten upp på topen som rinner ned vid tändstiften, har varit med om samma sak.. då letade vattnet sig upp i tändstifts hattarna och korslöt dessa så motorn bara dog, speciellt vid uppförsbackar.
Post Reply