elfel - relä + ljusen - clio 16v

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Clio_fidde

elfel - relä + ljusen - clio 16v

Post by Clio_fidde »

det e nått elfel på min bil.. reläet låter konstigt när man skiftar från hel/halv å positions ljus.. bytte ut reläet men låter fortfarande likadant? va kan det va?
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Är det inte funktionen som är den viktiga??lr tycker du den skall spela en låt när du byter,är det någon funktion som är fel lr bara ljudet???
Clio_fidde

Post by Clio_fidde »

jojo men ibland så låter den inte.. å då funkar inte höger positionsljus alls.. sen när den låter då funkar höger,men vänster blinkar?
Erik R19

Post by Erik R19 »

Det är nog inget relä för hel/halvljus men däremot två-tre stycken för automatiskt halvljus.
På min stämmer inte kopplingen med elschemorna, tydligen nåt sverige special... ett relä verkar slå på bakljusen och positionsljus vid aut halvljus, ett kopplar om halvljuset till +12V istället för till ljusspaken sen är det även ett tredje som gläpper när man vrider på halvljuset - funktion okänd, kanske styr de två andra. Tror clio har ungefär samma koppling - kolla att det inte är nåt mer relä som är krassligt. Ljusspaken är också en svag punkt
Clio_fidde

Post by Clio_fidde »

Är det dom reläerna som är under handsfacket du talar om? det är relät som slår på bakljusen och positionljusen som låter konstigt.. har bytt det men är likadant.. regskyltsbelysningen går även på detta relät..
Erik R19

Post by Erik R19 »

Ja precis. Bakljusreläet tror jag styrs av ett tredje relä... tänkte att är det fel på det 3:e kanske bakljusreläet rasslar som följd. Långsökt kanske? Kolla att det inte är glapp i reläsocklarna, kontakthylsorna brukar tappa spänsten.
Clio_fidde

Post by Clio_fidde »

tror nästan det är glapp nånstans å förmodligen där du säger.. får gå ut å kolla på det. återkommer om det inte är detta.
Tack !
Clio_fidde

Post by Clio_fidde »

Va å kollade nyss.. såg inte ut som något glapp.. humm.. va ska det va för Ampere på reläna? dom 4 första är 25A, det femte är 30A.. den femte blir även varmare än de andra.. ?
Erik R19

Post by Erik R19 »

Det spelar nog ingen större roll, det är nog inget som drar mer än 25A... väl... ?
Normalt är det manöverspolen som värmer så dragna reläer blir rätt heta med tiden. Men visst kan det bli varmgång i ett felaktigt relä om det ger halvdålig kontakt och har stor last typ halvljus
Du kan ju prova växla två reläer i taget och se om det blir nån skillnad, kolla bara att det är samma kontaktfunktion - brukar vara tryckt eller präglat på utsidan
Clio_fidde

Post by Clio_fidde »

okej.. jo testade å skifta reläer men hjälpte inte heller..
va nere hos bilverkstan å betala min lilla skuld, så passade jag på å fråga honom va det kunde va.. då sa han nått om jordningsfel?? vart kan man hitta det då? han ville ju inte ge ut sin expertis gratis..
Clio_fidde

Post by Clio_fidde »

när ljusspaken är i det mittersta läget, vilka lampor ska lysa då?
är det bara positionsljus eller halvljus + positions? för när jag har den i det mittersta läget lyser bara positions ibland, men halvjuset hoppar även igång ibland med? försökte kolla efter lite gjordfel idag men hitta inget direkt..
Norden
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström

Post by Norden »

Vet inte hur det ser ut med jordpunkter inne i kupén, kollat i Haynes?
I mellanläget skall bara positionsljuset fungera, samt dimljus - inte halvljus.
Clio_fidde

Post by Clio_fidde »

Jo har kollat i Haynes.. men förstår mig inte på elchemorna.. får be min bror kolla på det. Asså ska dimljusen fungera oxå.. humm..
Norden
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström

Post by Norden »

Att dimljusen inte fungerar kan iofs bero på annat. Sitter ett kontaktstycke vid innerskärmen på högersidan som brukar oxidera. Jag klippte bort det och skarvade rakt på. Har funkat utan problem sedan dess.
Post Reply