Justering av koppling, Mégane -02

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Uffe

Justering av koppling, Mégane -02

Post by Uffe »

Går det att justera kopplingsvajern ? Isåfall hur ? Kan inte hitta någon mutter el. dyl. Tacksam för svar.
h.kjellin

Post by h.kjellin »

Nej, justering skall inte behövas!
Uffe

Post by Uffe »

Tack för svar ! Eftersom dragläget är högt upp, så tänkte jag att det ev. fanns behov av justering - därav frågan. Om det nu inte går att justera, innebär detta att kopplingslamellerna är på väga att ta slut ? (Bilen har endast rullat 6000 mil)
Erik R19

Post by Erik R19 »

Kryp in under brädan och kika på mekaniken upptill på kopplingspedalen. Jag antar att det är samma som på de äldre bilarna...
Där sitter ett 1/4 tandhjul som vrids när man trycker ner pedalen. På wireänden sitter ett litet kuggsegment som ska haka i tandhjulet strax efter att man börjat trycka ner pedalen. Kolla om det ser ut att fungera som det är tänkt.
Jag har själv problem med att kuggsegmentet hakar i alldeles i slutet ytterst på tandhjulet, missar det nästan. Ska prova lägga en bricka vid wirefästet på växellådan för att se om man kommer in i mitten på tandhjulet...
Bytte precis koppling vid 23000 mil, den var knappt sliten! Men lik förbaskat högg den...
h.kjellin

Post by h.kjellin »

Renault tycks mena att kopplingar skall ta högt upp, har klagat på min bil också men "det skall vara så" vilket stämmer när man testar i en ny bil!
Lameller brukar man numera nästan aldrig behöva byta. Däremot kan mekanisman, precis som Erik skriver, kunna ge besvär, det är mest plast och annat smäck.
Post Reply