Megane Coupe frågor

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
coma
Posts: 19
Joined: 06 Jun 2005, 17:29

Megane Coupe frågor

Post by coma »

Hej
Finns säker en tråd om detta nånstans, men sorry - jag orkar inte leta upp den.

Nu till mina frågor:
Jag har precis köpt en Megane Coupe 2,0 år -97. Jag tänkte jag skulle byta olja i den, men hittar ingen uppgift om mängd och sorts olja i instruktionsboken. Alltså: hur mycket olja ska man fylla på och finns det nån särskild olja ni rekomenderar?

När det gäller växellådsoljan verkar det inte som det finns någon avtappningsplugg(?) endast en plugg under bilen där man kan kolla nivån. Lite märklig konstruktion eller?

Verkar som jag har lite problem med kylarvätskan. Såg att nivån var låg (ca 2-3 cm under min markeringen) jag fyllde på, men strax var vätskan tillbaka på samma låga nivå. Vet i tusan vad vätskan tog vägen (ser inget läckage). Nåt strul med vattenpumpen? Någon som har nån teori?

Tack på förhand!
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by coma</i>
Verkar som jag har lite problem med kylarvätskan. Såg att nivån var låg (ca 2-3 cm under min markeringen) jag fyllde på, men strax var vätskan tillbaka på samma låga nivå. Vet i tusan vad vätskan tog vägen (ser inget läckage). Nåt strul med vattenpumpen? Någon som har nån teori?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Dom flesta Renault bilar kör med special Glykol som du INTE kan blanda med andra vätskor? DU kan sabba motorn, vatten pump etc?
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Renault rekommenderar ju ELF olja. Finns på bla Autoexperten.
Kommer inte ihåg exakt vad det var jag har, ELF Excellium 5w 40?
Det ryms i alla fall 4,75 liter i min - men jag har ju bara en 1,6 16 v motor. Kanske det skiljer en del, jag är ingen x-pert [:I]
Nån annan kanske vet?
coma
Posts: 19
Joined: 06 Jun 2005, 17:29

Post by coma »

OK - tack. Hittade en uppgift om oljemängd, 6 liter tror jag det var. Lite mysko dock med kylarvätskan. Jag fyller på till maxnivå, sen räcker det med att jag kör några km så är nivån tillbaka till min eller strax under. Där ligger den sen stabilt. Kylarvätskan är inte missfärgad, luktar normalt, ingen vit rök, oljan ser bra ut, inget synligt läckage. Förhoppningsvis ingen topplockspackning med andra ord.

När jag lossar locket till expansionskärlet efter att ha kört stiger nivån pga av trycket, men det är väl normalt? Försvinner kylarvätskan nånstans, eller komprimeras den bara i systemet när trycket ökar? Någon som tror sig veta?
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Om det är luft i systemet kan kylvätskenivån åka upp och ner ganska mycket... Typiskt är att om man öppnar expansionskärlet medan motorn fortfarande är halvvarm (försiktigt!) så stiger nivån eftersom den instängda varma luften expanderar och trycker ut vätskan.
Prova fortsätta fylla på men stabiliserar sig inte nivån så småningom så läcker det antagligen nånstans. Packboxen i vattenpumpen är ofta boven, det som sipprar ut där kastas bort av remmen så man ser inget läckage. Det finns ett skvallerhål på pumpen där axeln kommer ut, om det syns vita beläggningar i hålet så läcker antagligen pumpen.

Visst måste det finnas en avtappningsplugg på växellådan, borde sitta på den lägsta punkten på slutväxeln.
User avatar
new_03
Posts: 114
Joined: 02 May 2005, 19:19

Post by new_03 »

ska åxå fylla på spolarvätska i min megane coupe! men var köper man elf? eller kan man köra med enbart vatten nu på sommaren? kanske står någonstans på forumet men hittar ej något svar. är behöv av påfyllning omgående så är tacksam för snabba svar..
A-K
Posts: 354
Joined: 11 Apr 2004, 19:56
Location: Göteborg

Post by A-K »

spolarvätskan e inte beroende av märke, den ska ju ändå bara rengöra....
man ska ha 1 del spolar o 9 delar vatten
Mr X
Posts: 167
Joined: 14 Mar 2005, 00:46
Location: Sweden

Post by Mr X »

Man kna göra egen spolarvätska med sm är grymt bra! Blanda vatten och t-röd och häll i några droppar YES-handdiskmedel. sk*tbra![:)]
User avatar
new_03
Posts: 114
Joined: 02 May 2005, 19:19

Post by new_03 »

okej, tack.. en sak till, såg att jag måste fylla på kylarvätska åxå. Men var köper jag den bästa glykolen? det va väl typ elf det skulle vara? kan man gå till typ liljas (volvo, renault) och kolla eller? eller räker det man vanligt vatten här när det inte är minusgrader ute? /alex
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Använd bara original glykol, dessa bilar är känsliga för korrosion.
Jag använder destillerat vatten för att slippa kalkavlagringar i värmepaketet, det tycker jag är ett bra sätt att slippa dyra problem.
User avatar
new_03
Posts: 114
Joined: 02 May 2005, 19:19

Post by new_03 »

ok. men var köper man denna glykol?
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Volvo!
User avatar
new_03
Posts: 114
Joined: 02 May 2005, 19:19

Post by new_03 »

ok tack.. =)
Post Reply