Megane Coupe frågor
Moderator: Forumpolisen
Megane Coupe frågor
Hej
Finns säker en tråd om detta nånstans, men sorry - jag orkar inte leta upp den.
Nu till mina frågor:
Jag har precis köpt en Megane Coupe 2,0 år -97. Jag tänkte jag skulle byta olja i den, men hittar ingen uppgift om mängd och sorts olja i instruktionsboken. Alltså: hur mycket olja ska man fylla på och finns det nån särskild olja ni rekomenderar?
När det gäller växellådsoljan verkar det inte som det finns någon avtappningsplugg(?) endast en plugg under bilen där man kan kolla nivån. Lite märklig konstruktion eller?
Verkar som jag har lite problem med kylarvätskan. Såg att nivån var låg (ca 2-3 cm under min markeringen) jag fyllde på, men strax var vätskan tillbaka på samma låga nivå. Vet i tusan vad vätskan tog vägen (ser inget läckage). Nåt strul med vattenpumpen? Någon som har nån teori?
Tack på förhand!
Finns säker en tråd om detta nånstans, men sorry - jag orkar inte leta upp den.
Nu till mina frågor:
Jag har precis köpt en Megane Coupe 2,0 år -97. Jag tänkte jag skulle byta olja i den, men hittar ingen uppgift om mängd och sorts olja i instruktionsboken. Alltså: hur mycket olja ska man fylla på och finns det nån särskild olja ni rekomenderar?
När det gäller växellådsoljan verkar det inte som det finns någon avtappningsplugg(?) endast en plugg under bilen där man kan kolla nivån. Lite märklig konstruktion eller?
Verkar som jag har lite problem med kylarvätskan. Såg att nivån var låg (ca 2-3 cm under min markeringen) jag fyllde på, men strax var vätskan tillbaka på samma låga nivå. Vet i tusan vad vätskan tog vägen (ser inget läckage). Nåt strul med vattenpumpen? Någon som har nån teori?
Tack på förhand!
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by coma</i>
Verkar som jag har lite problem med kylarvätskan. Såg att nivån var låg (ca 2-3 cm under min markeringen) jag fyllde på, men strax var vätskan tillbaka på samma låga nivå. Vet i tusan vad vätskan tog vägen (ser inget läckage). Nåt strul med vattenpumpen? Någon som har nån teori?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Dom flesta Renault bilar kör med special Glykol som du INTE kan blanda med andra vätskor? DU kan sabba motorn, vatten pump etc?
Verkar som jag har lite problem med kylarvätskan. Såg att nivån var låg (ca 2-3 cm under min markeringen) jag fyllde på, men strax var vätskan tillbaka på samma låga nivå. Vet i tusan vad vätskan tog vägen (ser inget läckage). Nåt strul med vattenpumpen? Någon som har nån teori?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Dom flesta Renault bilar kör med special Glykol som du INTE kan blanda med andra vätskor? DU kan sabba motorn, vatten pump etc?
OK - tack. Hittade en uppgift om oljemängd, 6 liter tror jag det var. Lite mysko dock med kylarvätskan. Jag fyller på till maxnivå, sen räcker det med att jag kör några km så är nivån tillbaka till min eller strax under. Där ligger den sen stabilt. Kylarvätskan är inte missfärgad, luktar normalt, ingen vit rök, oljan ser bra ut, inget synligt läckage. Förhoppningsvis ingen topplockspackning med andra ord.
När jag lossar locket till expansionskärlet efter att ha kört stiger nivån pga av trycket, men det är väl normalt? Försvinner kylarvätskan nånstans, eller komprimeras den bara i systemet när trycket ökar? Någon som tror sig veta?
När jag lossar locket till expansionskärlet efter att ha kört stiger nivån pga av trycket, men det är väl normalt? Försvinner kylarvätskan nånstans, eller komprimeras den bara i systemet när trycket ökar? Någon som tror sig veta?
Om det är luft i systemet kan kylvätskenivån åka upp och ner ganska mycket... Typiskt är att om man öppnar expansionskärlet medan motorn fortfarande är halvvarm (försiktigt!) så stiger nivån eftersom den instängda varma luften expanderar och trycker ut vätskan.
Prova fortsätta fylla på men stabiliserar sig inte nivån så småningom så läcker det antagligen nånstans. Packboxen i vattenpumpen är ofta boven, det som sipprar ut där kastas bort av remmen så man ser inget läckage. Det finns ett skvallerhål på pumpen där axeln kommer ut, om det syns vita beläggningar i hålet så läcker antagligen pumpen.
Visst måste det finnas en avtappningsplugg på växellådan, borde sitta på den lägsta punkten på slutväxeln.
Prova fortsätta fylla på men stabiliserar sig inte nivån så småningom så läcker det antagligen nånstans. Packboxen i vattenpumpen är ofta boven, det som sipprar ut där kastas bort av remmen så man ser inget läckage. Det finns ett skvallerhål på pumpen där axeln kommer ut, om det syns vita beläggningar i hålet så läcker antagligen pumpen.
Visst måste det finnas en avtappningsplugg på växellådan, borde sitta på den lägsta punkten på slutväxeln.