Kolappsad bakfjädring på R19

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
granstrom

Kolappsad bakfjädring på R19

Post by granstrom »

Köpte en R19 (-90) för en månad sedan, den höll i två veckor sedan gav bakfjädringen upp(gått i botten).
Visserligen hade svärmor lånat den, men det är knappast hennes fel då hon inte lastat allt för tunga saker i kofferten. :-)

Har hissat upp bilen men kan inte se något direkt fel på torsions fjädringen. Det är modellen med två utanpåliggande tvärgående stavar.
När jag provar att trycka ihop fjädringen med domkraften så är det inget större motstånd. Inga problem att trycka den i botten.

Är det någon som har någon idé på vad det är för fel, eller är det bara att leta fram en bättre begagnad bakvagn på skroten?
h.kjellin

Post by h.kjellin »

Det är nog med all säkerhet fjäderstavarna som givit upp. Det tycks inte vara ett helt ovanligt fel! En bättre beg. bakvagn är förmodligen det bästa, det brukar vara ett elände att få isär och byta delar.
jamofix

Post by jamofix »

Kan nog säga detsamma här tyvärr, hände samma sak på tjejens Clio för några dagar sedan.. Nu står den på en liten domkraft iväntan på att en hel bakaxel ska sättas dit :o(
granstrom

Post by granstrom »

OK får väl börja leta efter en bakaxel då?

Tur att man har R5:an kvar. [:D]

Men jag är ändå nyfiken på vad som igentligen har gått sönder...
Borde ju finnas något motstånd kvar om stavarna mjuknat tycker jag.
Det sitter något som håller ihop torsionsstavarna mitt under bilen. Har detta något beroende på fjädringen?

Ikväll skall jag sätta upp hela bilen på pallbockar så skall vi se om jag kan ta några bilder på eländet.
granstrom

Post by granstrom »

Hittade en bild på hur torsionsfjädrarna sitter på en R19.
http://jester.com.ua/renault/R19/
Bengt

Post by Bengt »

dessa går av ca 1cm från infästningarna ,Bara att byta till nya eller skaffa en bakaxel.
granstrom

Post by granstrom »

Efter en månads uppehåll var det dags att dra igång igen och försöka fixa fjädringen.
Hörde efter på Volvo vad de skall ha för nya torsionsstavar, 1700kr/st, då det går åt två stycken så blir det den lilla nätta summan av 3400kr för nya fjädrar bak. [:0]

Jag tycker väl att det är "lite" häftigaste laget så det blev några samtal till lokala skrotar. Där är kostnaden för en hel bakaxel mellan 2000-2500 kr, MEN då hade de inte den modellen jag är ute efter.
Modellen jag har på bilen är U-balk med öppen torsionsfjädring och trumbromsar.
Den modellen är inte så vanlig och enligt uppgift från JB så passar inte rörmodellen eller de med skivbromsar.

Så det kanske slutar med nya stavar i alla fall.

Ska se om jag kan få isär bakaxeln först innan jag beställer något.
Återkommer med rapporten av demonteringen. [;)]
Erik R19

Post by Erik R19 »

Kolla med Benny på Autofrance om han kan fixa stavar till bättre pris. 042 201620
Lustigt, har själv rörmodellen av bakaxeln och har fått höra att det är den som är ovanlig!
Berätta hur det går. Min r19 är lite hängig så den skulle nog behöva nya stavar den med...
granstrom

Post by granstrom »

Kollar man i bildelsbasen så finns det en hel del bakaxlar med rörmodellen eller U-balk och skivbromsar men inte så många med U-balk och trumbroms.
Hittade inga i Östergötland eller Jönköping.

Jag skall kolla med Autofrance och se vad de kan få tag i och till vilket pris.
Post Reply