Kolappsad bakfjädring på R19
Moderator: Forumpolisen
Kolappsad bakfjädring på R19
Köpte en R19 (-90) för en månad sedan, den höll i två veckor sedan gav bakfjädringen upp(gått i botten).
Visserligen hade svärmor lånat den, men det är knappast hennes fel då hon inte lastat allt för tunga saker i kofferten.
Har hissat upp bilen men kan inte se något direkt fel på torsions fjädringen. Det är modellen med två utanpåliggande tvärgående stavar.
När jag provar att trycka ihop fjädringen med domkraften så är det inget större motstånd. Inga problem att trycka den i botten.
Är det någon som har någon idé på vad det är för fel, eller är det bara att leta fram en bättre begagnad bakvagn på skroten?
Visserligen hade svärmor lånat den, men det är knappast hennes fel då hon inte lastat allt för tunga saker i kofferten.
Har hissat upp bilen men kan inte se något direkt fel på torsions fjädringen. Det är modellen med två utanpåliggande tvärgående stavar.
När jag provar att trycka ihop fjädringen med domkraften så är det inget större motstånd. Inga problem att trycka den i botten.
Är det någon som har någon idé på vad det är för fel, eller är det bara att leta fram en bättre begagnad bakvagn på skroten?
OK får väl börja leta efter en bakaxel då?
Tur att man har R5:an kvar. [:D]
Men jag är ändå nyfiken på vad som igentligen har gått sönder...
Borde ju finnas något motstånd kvar om stavarna mjuknat tycker jag.
Det sitter något som håller ihop torsionsstavarna mitt under bilen. Har detta något beroende på fjädringen?
Ikväll skall jag sätta upp hela bilen på pallbockar så skall vi se om jag kan ta några bilder på eländet.
Tur att man har R5:an kvar. [:D]
Men jag är ändå nyfiken på vad som igentligen har gått sönder...
Borde ju finnas något motstånd kvar om stavarna mjuknat tycker jag.
Det sitter något som håller ihop torsionsstavarna mitt under bilen. Har detta något beroende på fjädringen?
Ikväll skall jag sätta upp hela bilen på pallbockar så skall vi se om jag kan ta några bilder på eländet.
Hittade en bild på hur torsionsfjädrarna sitter på en R19.
http://jester.com.ua/renault/R19/
http://jester.com.ua/renault/R19/
Efter en månads uppehåll var det dags att dra igång igen och försöka fixa fjädringen.
Hörde efter på Volvo vad de skall ha för nya torsionsstavar, 1700kr/st, då det går åt två stycken så blir det den lilla nätta summan av 3400kr för nya fjädrar bak. [:0]
Jag tycker väl att det är "lite" häftigaste laget så det blev några samtal till lokala skrotar. Där är kostnaden för en hel bakaxel mellan 2000-2500 kr, MEN då hade de inte den modellen jag är ute efter.
Modellen jag har på bilen är U-balk med öppen torsionsfjädring och trumbromsar.
Den modellen är inte så vanlig och enligt uppgift från JB så passar inte rörmodellen eller de med skivbromsar.
Så det kanske slutar med nya stavar i alla fall.
Ska se om jag kan få isär bakaxeln först innan jag beställer något.
Återkommer med rapporten av demonteringen. [;)]
Hörde efter på Volvo vad de skall ha för nya torsionsstavar, 1700kr/st, då det går åt två stycken så blir det den lilla nätta summan av 3400kr för nya fjädrar bak. [:0]
Jag tycker väl att det är "lite" häftigaste laget så det blev några samtal till lokala skrotar. Där är kostnaden för en hel bakaxel mellan 2000-2500 kr, MEN då hade de inte den modellen jag är ute efter.
Modellen jag har på bilen är U-balk med öppen torsionsfjädring och trumbromsar.
Den modellen är inte så vanlig och enligt uppgift från JB så passar inte rörmodellen eller de med skivbromsar.
Så det kanske slutar med nya stavar i alla fall.
Ska se om jag kan få isär bakaxeln först innan jag beställer något.
Återkommer med rapporten av demonteringen. [;)]