McPherson på Clio???
Moderator: Forumpolisen
McPherson på Clio???
Är helt novis på bilar. Sitter det sådana fjädrar eller fjäderben på en Clio RT -92? Har fått nedslag på besiktningen på fastsättning fjädersäte fram rostskadat och det måste kanske bytas då!?
Det behövas egentligen ett specialverktyg för dämparens övre bult, man ska hålla stången med en insex samtidigt som man vrider muttern med en hylsa iaf på R19. Specialverktyg finns hos b-tema, jag har använt vanligt insexnyckel och en hylsa som jag vred med en polygrip. Hade problem att pressa ihop fjädrarna med biltemas fjäderspännare, fjädrarna är konade i båda ändarna så spännaren gick bara att sätta på mittsektionen och då drog dom inte ihop tillräckligt... det finns säkert bättre grejor
Instruktion för blåbär (inget skäl att stressa...)
- lyft upp och ta bort hjulet
- lägg lite skyddande papp runt drivaxeldamasken
- lossa de två horisontella bultarna som håller ihop fjäderben och styrknoge (dvs järnspindeln bakom bromsskivan)
- lossa de två bultarna uppe i motorrummet, håll i fjäderbenet så det inte ramlar ner på drivaxeln
- nu är hela fjäderbenet löst och går att lirka ut men akta damasken
Riskmomentet är att plocka isär fjäderbenet.. det är att betrakta som en osäkrad handgranat!
- Pressa ihop fjädern med 2-3 fjäderspännare av god kvalitet. Se upp så dom inte halkar runt till samma sida..
- Lossa övre muttern på dämparen, ev behövs nämnda specialverktyg. Det är nog smart att lossa muttern lite innan man tar ut fjäderbenet ur bilen som Mattias säger
- Plocka isär och byt allt som är dåligt. Styrlagret är antagligen upprostat. Nya dämpare gör underverk med väghållningen... www.autofrance.se
- Montera ihop, momentdra helst alla bultar. Man bör nog kolla toe-inställningen efteråt
Men som sagt var försiktig med den ihoppressade fjädern så du inte blir ett huvud kortare :O
- lyft upp och ta bort hjulet
- lägg lite skyddande papp runt drivaxeldamasken
- lossa de två horisontella bultarna som håller ihop fjäderben och styrknoge (dvs järnspindeln bakom bromsskivan)
- lossa de två bultarna uppe i motorrummet, håll i fjäderbenet så det inte ramlar ner på drivaxeln
- nu är hela fjäderbenet löst och går att lirka ut men akta damasken
Riskmomentet är att plocka isär fjäderbenet.. det är att betrakta som en osäkrad handgranat!
- Pressa ihop fjädern med 2-3 fjäderspännare av god kvalitet. Se upp så dom inte halkar runt till samma sida..
- Lossa övre muttern på dämparen, ev behövs nämnda specialverktyg. Det är nog smart att lossa muttern lite innan man tar ut fjäderbenet ur bilen som Mattias säger
- Plocka isär och byt allt som är dåligt. Styrlagret är antagligen upprostat. Nya dämpare gör underverk med väghållningen... www.autofrance.se
- Montera ihop, momentdra helst alla bultar. Man bör nog kolla toe-inställningen efteråt
Men som sagt var försiktig med den ihoppressade fjädern så du inte blir ett huvud kortare :O