McPherson på Clio???

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
cliofan
Posts: 10
Joined: 02 Mar 2005, 21:36
Location: Sweden

McPherson på Clio???

Post by cliofan »

Är helt novis på bilar. Sitter det sådana fjädrar eller fjäderben på en Clio RT -92? Har fått nedslag på besiktningen på fastsättning fjädersäte fram rostskadat och det måste kanske bytas då!?
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Fjäderben, mycket populärt fel just nu hor SBP!
User avatar
Racer X
Posts: 238
Joined: 12 Oct 2003, 19:28
Location: Sweden
Contact:

Post by Racer X »

byt det omedelbart, farligt att åka i bilen!
cliofan
Posts: 10
Joined: 02 Mar 2005, 21:36
Location: Sweden

Post by cliofan »

Jag förstår att det inte är bra att åka med. Är det svårt att reparera själv? Sitter det Mcpherson prylar där orginal? Behövs några specialverktyg?
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Montera dän/tillbaks fjäderbenet är inga problem, det krångligaste är väl att spänna ihop fjädern och montera ner. Specialverktyg vet jag inte, något att spänna ihop fjädrarna med men annars är det vanliga verktyg bara.
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Det behövas egentligen ett specialverktyg för dämparens övre bult, man ska hålla stången med en insex samtidigt som man vrider muttern med en hylsa iaf på R19. Specialverktyg finns hos b-tema, jag har använt vanligt insexnyckel och en hylsa som jag vred med en polygrip. Hade problem att pressa ihop fjädrarna med biltemas fjäderspännare, fjädrarna är konade i båda ändarna så spännaren gick bara att sätta på mittsektionen och då drog dom inte ihop tillräckligt... det finns säkert bättre grejor
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Jag brukar lossa översta muttern då bilen står på hjulen, har på så vis sluppit undan användandet av insexnyckeln. Men det kanske inte är bra att göra på detta vis?
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

för mig snurrar kolvstängerna trots att den står på hjulen... men det är inte exakt samma lösning som i 16V, tantmodellerna har styrlagret under fjädern
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Aha, det är så det ligger till :)
User avatar
Racer X
Posts: 238
Joined: 12 Oct 2003, 19:28
Location: Sweden
Contact:

Post by Racer X »

mitt rekord 7minuter för det jobbet :) har gbytt fjädrar/dämpare ett ex antal gånger på clion :D
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Instruktion för blåbär (inget skäl att stressa...)
- lyft upp och ta bort hjulet
- lägg lite skyddande papp runt drivaxeldamasken
- lossa de två horisontella bultarna som håller ihop fjäderben och styrknoge (dvs järnspindeln bakom bromsskivan)
- lossa de två bultarna uppe i motorrummet, håll i fjäderbenet så det inte ramlar ner på drivaxeln
- nu är hela fjäderbenet löst och går att lirka ut men akta damasken

Riskmomentet är att plocka isär fjäderbenet.. det är att betrakta som en osäkrad handgranat!
- Pressa ihop fjädern med 2-3 fjäderspännare av god kvalitet. Se upp så dom inte halkar runt till samma sida..
- Lossa övre muttern på dämparen, ev behövs nämnda specialverktyg. Det är nog smart att lossa muttern lite innan man tar ut fjäderbenet ur bilen som Mattias säger
- Plocka isär och byt allt som är dåligt. Styrlagret är antagligen upprostat. Nya dämpare gör underverk med väghållningen... www.autofrance.se
- Montera ihop, momentdra helst alla bultar. Man bör nog kolla toe-inställningen efteråt

Men som sagt var försiktig med den ihoppressade fjädern så du inte blir ett huvud kortare :O
Post Reply