Problem med ryckig Renault Scénic 1.6 aut 00a

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
patrikbarden
Posts: 16
Joined: 13 Jun 2005, 19:28
Location: Sweden

Problem med ryckig Renault Scénic 1.6 aut 00a

Post by patrikbarden »

*Jag är helt nollad när det kommer till bilar.*

Idag när jag var ute och körde så börjar bilen plötsligt rycka när jag står vid rödljus, eller när jag krypkörde i stan. Ungefär på samma sätt som när man kör för långsamt på för hög växel med en manuell bil. Kändes lite som att bilen var på väg att dö. Så fort man gasade lite grann så försvann problemet, så det verkar bara vara vid låga varv.

Bilen är nyservad (10000mil), och för två veckor sen byttes kylarpump samt kamrem och generatorrem. Kan felet kopplas till nåt av dessa ingrepp? Känns som att det borde märkas tidigare i så fall...

Bilen är bensindriven och från 2000.

Vad kan vara fel?
Stefan Emanuelsson
Posts: 10
Joined: 22 May 2005, 12:27
Location: Sweden

Post by Stefan Emanuelsson »

Nu är jag ute å seglar här...men finns det inte nån slags elmotor som håller tomgången på moderna bilar? Skulle det kunna vara den som strular?

Om någon här känner sig hågad att förklara hur tomgångsmotorn funkar så får ni gärna göra det!
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Jodå, det finns en tomgångsmotor men det finns också elektronik som styr denna grej + en massa annat som kan krångla. Volvo kanske inte är så bra på Renault alla gånger, men dom har en bra diagnosdator i ett läge som detta kan den ofta ge svaret!
Stefan Emanuelsson
Posts: 10
Joined: 22 May 2005, 12:27
Location: Sweden

Post by Stefan Emanuelsson »

Lite off topic, men jag hittade en jättebra förklaring på vad en tomgångsmotor är: http://hem.passagen.se/tigra/multecm.htm
patrikbarden
Posts: 16
Joined: 13 Jun 2005, 19:28
Location: Sweden

Post by patrikbarden »

Kan tillägga att detta problem inte märks direkt, alltså när bilen är kall, utan först efter ett par minuter då den blivit varm. Om det kan vara till nån hjälp...
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Din bil hör nog till dom som fick dåliga tändspolar men det kan ju vara annat också. Prova sök här på forumet på "tändspole" så hittar du en del att läsa
Jag brukar ge mina bilar en slurk injection cleaner när dom börjar gå ryckigt, den medicinen brukar hjälpa. Kan vara värt att prova innan man lämnar över den till golfspelande läkare eehhh hrmm verkstadskillar :)
patrikbarden
Posts: 16
Joined: 13 Jun 2005, 19:28
Location: Sweden

Post by patrikbarden »

Uppdatering. En verkstadskille provkörde bilen en minut och lyssnade lite under huven. Hans teori var att det nog var tändstiften som var kass, och så vitt han kunde se så hade dom aldrig blivit bytta. Ska byta dom på fredag, sen så får vi se!
patrikbarden
Posts: 16
Joined: 13 Jun 2005, 19:28
Location: Sweden

Post by patrikbarden »

Problem löst! Visst var det en av tändspolarna som gått sönder, och den har jag bytt nu. Bilen spinner som en katt.

FÖLJDFRÅGA: Den gamla tändspolen var lite ojlig i botten, är det tänkt att den nya ska smörjas på nåt sätt innan man monterar den... För det har jag inte gjort...
klas.karlsson
Posts: 3
Joined: 22 Jul 2005, 21:59
Location: Sweden

Post by klas.karlsson »

Nej de skall inte smörjas - dock kan det ju ha runnit in olja under den ?
VAr det trean från höger du bytte möjligtvis ?

DEn är lite oljig på min scenic också, oljelocket sitter ju där ovan . . .

/K
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Saab har haft oljefyllda tändspolar, transformatorolja skyddar mot överslag och kyler... Problemet med dom var att oljan rann ut! :(
Post Reply