vansinig bensinförbrukning

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
bita
Posts: 1
Joined: 11 Dec 2004, 11:29

vansinig bensinförbrukning

Post by bita »

Hejsan alla glada!!!!
Själv inte lika glad[:(]! Har en trafic 4x4 som drar 3 liter milen!!!!!!!
Motorn har insprutning (bensin). Går dåligt på tomgång och ryker som en gammal diesel. Står troligen i kallstartsläge hela tiden. Har bytt dator utan framgång. Några tips någon??? Tacksamm för svar
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Anliggande broms, luftfilter, termostat?
User avatar
Racer X
Posts: 238
Joined: 12 Oct 2003, 19:28
Location: Sweden
Contact:

Post by Racer X »

bluddrar den när du kör=? min clio bluddrar till då och då när den är kall, det beror på kallstarten. Men om din bluddrar jämt så kan det ju vara den som j-vlas.
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Kanske fel på tempgivarna, se
http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=2727
Det är inte omöjligt att det är samma givare i en trafic
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Hej!
Den givare i elektroniska bränslesystem som enskilt ger störst påverkan på mängden bränsle som tillförs motorn är kylvätsketemperaturgivaren. Dessa givare kan vara konstruerade med antingen PTC- eller NTC-motstånd(där PTC står för PositiveTemperatureCoefficient och NTC står för NegativeTemperatureCoefficient). Antag att det i din motor sitter en kylvätsketemperaturgivaren som konstruerats med ett NTC-motstånd, så innebär detta att resistansen minskar med ökande temperatur. Detta innebär att en varm motor kommer att ge en låg resistans och en motsvarande låg spänning till reglerkretsen, vilken är placerad i styrdonet för den elektroniska insprutningen. Om det sker ett avbrott(antingen i givaren eller i kretsen för givaren) så kommer motståndet att vara i det närmast oändligt! Reglerkretsen i styrdonet kommer nu att känna en hög spänning och reglerar bränslemängden efter detta(pulslängden hos insprutarna kommer att öka till det värde som gäller för kall motor). Mao, lokalisera kylvätsketemperaturgivaren och kontrollmät denna. Kontrollera också kontaktstycket så att inte kontakterna i detta är deformerade eller ärgade. Viktigt att påpeka när det gäller felsökning i elektroniska system hos bilar, med hjälp av multimeter(eller motsvarande), är att mätspetsar får unden INGA omständigheter föras IN i kontakterna.
anabl
Posts: 1
Joined: 21 Dec 2004, 07:38

Post by anabl »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Yr</i>
<br />Hej!
Den givare i elektroniska bränslesystem som enskilt ger störst påverkan på mängden bränsle som tillförs motorn är kylvätsketemperaturgivaren. Dessa givare kan vara konstruerade med antingen PTC- eller NTC-motstånd(där PTC står för PositiveTemperatureCoefficient och NTC står för NegativeTemperatureCoefficient). Antag att det i din motor sitter en kylvätsketemperaturgivaren som konstruerats med ett NTC-motstånd, så innebär detta att resistansen minskar med ökande temperatur. Detta innebär att en varm motor kommer att ge en låg resistans och en motsvarande låg spänning till reglerkretsen, vilken är placerad i styrdonet för den elektroniska insprutningen. Om det sker ett avbrott(antingen i givaren eller i kretsen för givaren) så kommer motståndet att vara i det närmast oändligt! Reglerkretsen i styrdonet kommer nu att känna en hög spänning och reglerar bränslemängden efter detta(pulslängden hos insprutarna kommer att öka till det värde som gäller för kall motor). Mao, lokalisera kylvätsketemperaturgivaren och kontrollmät denna. Kontrollera också kontaktstycket så att inte kontakterna i detta är deformerade eller ärgade. Viktigt att påpeka när det gäller felsökning i elektroniska system hos bilar, med hjälp av multimeter(eller motsvarande), är att mätspetsar får unden INGA omständigheter föras IN i kontakterna.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Varför inte in i kontakterna? Risk att fjädringen i kontakterna slappas? Eller vad?
Bengt/Scenic98
nordsten
Posts: 7
Joined: 03 Apr 2005, 20:58
Location: Sweden

Post by nordsten »

Hejsan, tänkte bara säga att jag har en annan tråd på detta forumet angående detta ämnet.
"vansinning bensinförbrukning" har också en Trafic -91 med exakt samma problem, men jag har hittat felet på min,
Om du lossar på mittkåpan inne i kupen så att du kommer åt baksidan på motorn, där sitter det en Autmosfär givare som läser av lufttrycket, till den går en slang och den var sprucken på min, så bilen trodde att den befann sig högst upp i alperna, jag bytte den salngen och nu går den normalt med en bensin förbrukning på ca 1 liter milen.

MVH

Peter Nordsten
miwu
Posts: 49
Joined: 04 Jun 2005, 17:27
Location: Hägersten - Stockholm

Post by miwu »

Hejsan
Jag har ett annat problem som kanske kan bero på samma sak som ovan. Min bil gick inte igenom bilprovningen pga för höga avgasvärden, den får fet blandning hela tiden... lamdba ok, filter ok, olja ok etc..
http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=3519
Vad sitter denna givare (kylvätskegivaren). Jag har en Trafic 95:a.
Vid termostaten sitter två st givare, en med 2 lila färger och en med svart o vit färg. Har lossat och kollat, den ena var ärgat, nu åtgärdat (den med lila färger). Den andra får jag inte loss för att kolla, kan det vara den?
Sen sitter elektriska kontakter längst ner på kylaren också. Men jag antar de är för till för kylarfläkten.
Tackar på förhand
Michael
miwu
Posts: 49
Joined: 04 Jun 2005, 17:27
Location: Hägersten - Stockholm

Post by miwu »

Hej igen
Mer info, min bil drar inte mer bensin än normalt. Har mät upp värderna igen, lamdbavärdet blev nu 0,81. Det andra CO och HC för högt. Alla jag känner säger lamdban... men varför visar den som den ska, mellan 0,3-0,7V beoende på varv, kall o varm etc... fast i ärligheten namn så är det mer åt 0,7V oftare än 0,3V, så???
http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=3519
Michael
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Styrelektroniken justerar bränsleblandningen tills den mäter "rätt" värde från lambdasonden.
Är lambdasonden dålig så innebär det att blandningen kan bli hur tokig som helst. Lyckas regleringen inte styra in värdet från lambdasonden inom det godkända intervallet så tänds varningslampan på brädan.
Lambdasonden består av ett keramiskt element som ger en spänning proportionell mot skillnaden i syrehalt mellan fram och baksidan. Har inte en susning hur det fungerar, måste vara nåt elektroniskt... :) Men i alla fall har lambdasonden en öppning ut mot omvärlden, kanske är det den som är känslig för smuts eller igensättning...? Man får aldrig försöka tvätta den står det i min Haynes
nordsten
Posts: 7
Joined: 03 Apr 2005, 20:58
Location: Sweden

Post by nordsten »

Mitt HC ligger också för högt på min trafic, och jag har pratat med min expert, Mats på Bilia lastvagnar i E-tuna, som har tittat på min buss förut, och han säger att det kan vara tänddelarna som är slitna men troligtvis beror det höga HC.et på att Katalysatorn är sliten.
Post Reply