vansinig bensinförbrukning
Moderator: Forumpolisen
vansinig bensinförbrukning
Hejsan alla glada!!!!
Själv inte lika glad[:(]! Har en trafic 4x4 som drar 3 liter milen!!!!!!!
Motorn har insprutning (bensin). Går dåligt på tomgång och ryker som en gammal diesel. Står troligen i kallstartsläge hela tiden. Har bytt dator utan framgång. Några tips någon??? Tacksamm för svar
Själv inte lika glad[:(]! Har en trafic 4x4 som drar 3 liter milen!!!!!!!
Motorn har insprutning (bensin). Går dåligt på tomgång och ryker som en gammal diesel. Står troligen i kallstartsläge hela tiden. Har bytt dator utan framgång. Några tips någon??? Tacksamm för svar
Kanske fel på tempgivarna, se
http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=2727
Det är inte omöjligt att det är samma givare i en trafic
http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=2727
Det är inte omöjligt att det är samma givare i en trafic
Hej!
Den givare i elektroniska bränslesystem som enskilt ger störst påverkan på mängden bränsle som tillförs motorn är kylvätsketemperaturgivaren. Dessa givare kan vara konstruerade med antingen PTC- eller NTC-motstånd(där PTC står för PositiveTemperatureCoefficient och NTC står för NegativeTemperatureCoefficient). Antag att det i din motor sitter en kylvätsketemperaturgivaren som konstruerats med ett NTC-motstånd, så innebär detta att resistansen minskar med ökande temperatur. Detta innebär att en varm motor kommer att ge en låg resistans och en motsvarande låg spänning till reglerkretsen, vilken är placerad i styrdonet för den elektroniska insprutningen. Om det sker ett avbrott(antingen i givaren eller i kretsen för givaren) så kommer motståndet att vara i det närmast oändligt! Reglerkretsen i styrdonet kommer nu att känna en hög spänning och reglerar bränslemängden efter detta(pulslängden hos insprutarna kommer att öka till det värde som gäller för kall motor). Mao, lokalisera kylvätsketemperaturgivaren och kontrollmät denna. Kontrollera också kontaktstycket så att inte kontakterna i detta är deformerade eller ärgade. Viktigt att påpeka när det gäller felsökning i elektroniska system hos bilar, med hjälp av multimeter(eller motsvarande), är att mätspetsar får unden INGA omständigheter föras IN i kontakterna.
Den givare i elektroniska bränslesystem som enskilt ger störst påverkan på mängden bränsle som tillförs motorn är kylvätsketemperaturgivaren. Dessa givare kan vara konstruerade med antingen PTC- eller NTC-motstånd(där PTC står för PositiveTemperatureCoefficient och NTC står för NegativeTemperatureCoefficient). Antag att det i din motor sitter en kylvätsketemperaturgivaren som konstruerats med ett NTC-motstånd, så innebär detta att resistansen minskar med ökande temperatur. Detta innebär att en varm motor kommer att ge en låg resistans och en motsvarande låg spänning till reglerkretsen, vilken är placerad i styrdonet för den elektroniska insprutningen. Om det sker ett avbrott(antingen i givaren eller i kretsen för givaren) så kommer motståndet att vara i det närmast oändligt! Reglerkretsen i styrdonet kommer nu att känna en hög spänning och reglerar bränslemängden efter detta(pulslängden hos insprutarna kommer att öka till det värde som gäller för kall motor). Mao, lokalisera kylvätsketemperaturgivaren och kontrollmät denna. Kontrollera också kontaktstycket så att inte kontakterna i detta är deformerade eller ärgade. Viktigt att påpeka när det gäller felsökning i elektroniska system hos bilar, med hjälp av multimeter(eller motsvarande), är att mätspetsar får unden INGA omständigheter föras IN i kontakterna.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Yr</i>
<br />Hej!
Den givare i elektroniska bränslesystem som enskilt ger störst påverkan på mängden bränsle som tillförs motorn är kylvätsketemperaturgivaren. Dessa givare kan vara konstruerade med antingen PTC- eller NTC-motstånd(där PTC står för PositiveTemperatureCoefficient och NTC står för NegativeTemperatureCoefficient). Antag att det i din motor sitter en kylvätsketemperaturgivaren som konstruerats med ett NTC-motstånd, så innebär detta att resistansen minskar med ökande temperatur. Detta innebär att en varm motor kommer att ge en låg resistans och en motsvarande låg spänning till reglerkretsen, vilken är placerad i styrdonet för den elektroniska insprutningen. Om det sker ett avbrott(antingen i givaren eller i kretsen för givaren) så kommer motståndet att vara i det närmast oändligt! Reglerkretsen i styrdonet kommer nu att känna en hög spänning och reglerar bränslemängden efter detta(pulslängden hos insprutarna kommer att öka till det värde som gäller för kall motor). Mao, lokalisera kylvätsketemperaturgivaren och kontrollmät denna. Kontrollera också kontaktstycket så att inte kontakterna i detta är deformerade eller ärgade. Viktigt att påpeka när det gäller felsökning i elektroniska system hos bilar, med hjälp av multimeter(eller motsvarande), är att mätspetsar får unden INGA omständigheter föras IN i kontakterna.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Varför inte in i kontakterna? Risk att fjädringen i kontakterna slappas? Eller vad?
Bengt/Scenic98
<br />Hej!
Den givare i elektroniska bränslesystem som enskilt ger störst påverkan på mängden bränsle som tillförs motorn är kylvätsketemperaturgivaren. Dessa givare kan vara konstruerade med antingen PTC- eller NTC-motstånd(där PTC står för PositiveTemperatureCoefficient och NTC står för NegativeTemperatureCoefficient). Antag att det i din motor sitter en kylvätsketemperaturgivaren som konstruerats med ett NTC-motstånd, så innebär detta att resistansen minskar med ökande temperatur. Detta innebär att en varm motor kommer att ge en låg resistans och en motsvarande låg spänning till reglerkretsen, vilken är placerad i styrdonet för den elektroniska insprutningen. Om det sker ett avbrott(antingen i givaren eller i kretsen för givaren) så kommer motståndet att vara i det närmast oändligt! Reglerkretsen i styrdonet kommer nu att känna en hög spänning och reglerar bränslemängden efter detta(pulslängden hos insprutarna kommer att öka till det värde som gäller för kall motor). Mao, lokalisera kylvätsketemperaturgivaren och kontrollmät denna. Kontrollera också kontaktstycket så att inte kontakterna i detta är deformerade eller ärgade. Viktigt att påpeka när det gäller felsökning i elektroniska system hos bilar, med hjälp av multimeter(eller motsvarande), är att mätspetsar får unden INGA omständigheter föras IN i kontakterna.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Varför inte in i kontakterna? Risk att fjädringen i kontakterna slappas? Eller vad?
Bengt/Scenic98
Hejsan, tänkte bara säga att jag har en annan tråd på detta forumet angående detta ämnet.
"vansinning bensinförbrukning" har också en Trafic -91 med exakt samma problem, men jag har hittat felet på min,
Om du lossar på mittkåpan inne i kupen så att du kommer åt baksidan på motorn, där sitter det en Autmosfär givare som läser av lufttrycket, till den går en slang och den var sprucken på min, så bilen trodde att den befann sig högst upp i alperna, jag bytte den salngen och nu går den normalt med en bensin förbrukning på ca 1 liter milen.
MVH
Peter Nordsten
"vansinning bensinförbrukning" har också en Trafic -91 med exakt samma problem, men jag har hittat felet på min,
Om du lossar på mittkåpan inne i kupen så att du kommer åt baksidan på motorn, där sitter det en Autmosfär givare som läser av lufttrycket, till den går en slang och den var sprucken på min, så bilen trodde att den befann sig högst upp i alperna, jag bytte den salngen och nu går den normalt med en bensin förbrukning på ca 1 liter milen.
MVH
Peter Nordsten
Hejsan
Jag har ett annat problem som kanske kan bero på samma sak som ovan. Min bil gick inte igenom bilprovningen pga för höga avgasvärden, den får fet blandning hela tiden... lamdba ok, filter ok, olja ok etc..
http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=3519
Vad sitter denna givare (kylvätskegivaren). Jag har en Trafic 95:a.
Vid termostaten sitter två st givare, en med 2 lila färger och en med svart o vit färg. Har lossat och kollat, den ena var ärgat, nu åtgärdat (den med lila färger). Den andra får jag inte loss för att kolla, kan det vara den?
Sen sitter elektriska kontakter längst ner på kylaren också. Men jag antar de är för till för kylarfläkten.
Tackar på förhand
Michael
Jag har ett annat problem som kanske kan bero på samma sak som ovan. Min bil gick inte igenom bilprovningen pga för höga avgasvärden, den får fet blandning hela tiden... lamdba ok, filter ok, olja ok etc..
http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=3519
Vad sitter denna givare (kylvätskegivaren). Jag har en Trafic 95:a.
Vid termostaten sitter två st givare, en med 2 lila färger och en med svart o vit färg. Har lossat och kollat, den ena var ärgat, nu åtgärdat (den med lila färger). Den andra får jag inte loss för att kolla, kan det vara den?
Sen sitter elektriska kontakter längst ner på kylaren också. Men jag antar de är för till för kylarfläkten.
Tackar på förhand
Michael
Hej igen
Mer info, min bil drar inte mer bensin än normalt. Har mät upp värderna igen, lamdbavärdet blev nu 0,81. Det andra CO och HC för högt. Alla jag känner säger lamdban... men varför visar den som den ska, mellan 0,3-0,7V beoende på varv, kall o varm etc... fast i ärligheten namn så är det mer åt 0,7V oftare än 0,3V, så???
http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=3519
Michael
Mer info, min bil drar inte mer bensin än normalt. Har mät upp värderna igen, lamdbavärdet blev nu 0,81. Det andra CO och HC för högt. Alla jag känner säger lamdban... men varför visar den som den ska, mellan 0,3-0,7V beoende på varv, kall o varm etc... fast i ärligheten namn så är det mer åt 0,7V oftare än 0,3V, så???
http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=3519
Michael
Styrelektroniken justerar bränsleblandningen tills den mäter "rätt" värde från lambdasonden.
Är lambdasonden dålig så innebär det att blandningen kan bli hur tokig som helst. Lyckas regleringen inte styra in värdet från lambdasonden inom det godkända intervallet så tänds varningslampan på brädan.
Lambdasonden består av ett keramiskt element som ger en spänning proportionell mot skillnaden i syrehalt mellan fram och baksidan. Har inte en susning hur det fungerar, måste vara nåt elektroniskt... Men i alla fall har lambdasonden en öppning ut mot omvärlden, kanske är det den som är känslig för smuts eller igensättning...? Man får aldrig försöka tvätta den står det i min Haynes
Är lambdasonden dålig så innebär det att blandningen kan bli hur tokig som helst. Lyckas regleringen inte styra in värdet från lambdasonden inom det godkända intervallet så tänds varningslampan på brädan.
Lambdasonden består av ett keramiskt element som ger en spänning proportionell mot skillnaden i syrehalt mellan fram och baksidan. Har inte en susning hur det fungerar, måste vara nåt elektroniskt... Men i alla fall har lambdasonden en öppning ut mot omvärlden, kanske är det den som är känslig för smuts eller igensättning...? Man får aldrig försöka tvätta den står det i min Haynes