HJÄLP : Renault Laguna RXE 2.0 -96 Startar inte
Moderator: Forumpolisen
Har du hittat och kollat krock-knappen om det nu finns nån
Sen finns det säkert ett relä för bränslepumpen nånstans i nån plastlåda, värt att kolla. Reläer ger upp ibland.
Bränslepumpen ska iofs inte fortsätta gå om startförsöket misslyckas, så tror jag det är på de flesta bilar. På R19 hör man att den surrar till nån halvsekund för att bygga upp trycket och sen står den still tills motorn går igång. Startar man inte så förblir den tyst...
R5-R19-Megane har ofta fel på svänghjulsgivaren, då vägrar dom att starta
Sen finns det säkert ett relä för bränslepumpen nånstans i nån plastlåda, värt att kolla. Reläer ger upp ibland.
Bränslepumpen ska iofs inte fortsätta gå om startförsöket misslyckas, så tror jag det är på de flesta bilar. På R19 hör man att den surrar till nån halvsekund för att bygga upp trycket och sen står den still tills motorn går igång. Startar man inte så förblir den tyst...
R5-R19-Megane har ofta fel på svänghjulsgivaren, då vägrar dom att starta
har kollat det och jag blir bara gråare och gråare i håret ....
jag tror att det är tändingen i alla fall !?! men vad? kablarna är satt på samma sätt son innan jag bytte och tändningen ska ju vara självsjusterande ? .... kan det vara något som har typ "NOLLAT" dator eller startspärren ? hur fan kommer man tillbaka i synk då?
kan tillägga att när jag drar runt startmotorn så slocknar framlycktorna och varvräknaren rör sig inte fören batteriet börjat ta slut då sticker den i väg lite (och förarsidans elhiss/ruta rör sig några mm/cm) men det händer bara när bateriet nästan är färdigt för laddning (igen)
jag tror att det är tändingen i alla fall !?! men vad? kablarna är satt på samma sätt son innan jag bytte och tändningen ska ju vara självsjusterande ? .... kan det vara något som har typ "NOLLAT" dator eller startspärren ? hur fan kommer man tillbaka i synk då?
kan tillägga att när jag drar runt startmotorn så slocknar framlycktorna och varvräknaren rör sig inte fören batteriet börjat ta slut då sticker den i väg lite (och förarsidans elhiss/ruta rör sig några mm/cm) men det händer bara när bateriet nästan är färdigt för laddning (igen)
hämska tanke !!
dom hat tagit 10.000:- för likande problem på samma bil tidigare och jag känner att det är inte värt att lägga så mycket pengar på en bil som är 10 år gammal snart .... va fan .... det måste gå att fixa
kan det vara så att BilTema kablarna suger ? eller att HT grejen är paj? hur kollar man det(kablarna vet jag ju ) men HT grejen ...(där 5:e kabeljäveln går )!!
dom hat tagit 10.000:- för likande problem på samma bil tidigare och jag känner att det är inte värt att lägga så mycket pengar på en bil som är 10 år gammal snart .... va fan .... det måste gå att fixa
kan det vara så att BilTema kablarna suger ? eller att HT grejen är paj? hur kollar man det(kablarna vet jag ju ) men HT grejen ...(där 5:e kabeljäveln går )!!
Okej, man *kan* kolla tändningen genom att ta kabeln som kommer från tändspolen och surra fast den nånstans så att det blir ca 5mm gnistgap mot motorblocket. Kör startmotorn och kolla att det blir rejäl gnista, det ska spraka rejält i moderna tändsystem.
Manövern är inte helt riskfri, om gnistgapet blir större stiger tändspänningen och kan orsaka överslag i tändspolen eller paja elektroniken. Men vad göra...
Har du gnista där kan du göra samma manöver med kablarna till tändstiften. Peta in en spik eller dylikt i gummihatten och sätt den 5mm från blocket så borde det bli gnista om allt är ok.
Får du gnista där måste det ju vara bränslefel alternativt fel tändföljd.
Biltema suger men så illa borde det inte vara att det är avbrott i kablarna...
Jag har träffat på ett par personer som har lyckats köra sönder elektroniska tändsystem (hallgivare i fördelaren) genom att använda icke avstörda tändkablar! Men det var inte på Renault.
Det borde väl inte kosta mer typ 500 kr att få verkstan att kolla med diagnosdatorn...(?) Men släpp inte loss dom på att fixa bilen till varje pris som helst!
Manövern är inte helt riskfri, om gnistgapet blir större stiger tändspänningen och kan orsaka överslag i tändspolen eller paja elektroniken. Men vad göra...
Har du gnista där kan du göra samma manöver med kablarna till tändstiften. Peta in en spik eller dylikt i gummihatten och sätt den 5mm från blocket så borde det bli gnista om allt är ok.
Får du gnista där måste det ju vara bränslefel alternativt fel tändföljd.
Biltema suger men så illa borde det inte vara att det är avbrott i kablarna...
Jag har träffat på ett par personer som har lyckats köra sönder elektroniska tändsystem (hallgivare i fördelaren) genom att använda icke avstörda tändkablar! Men det var inte på Renault.
Det borde väl inte kosta mer typ 500 kr att få verkstan att kolla med diagnosdatorn...(?) Men släpp inte loss dom på att fixa bilen till varje pris som helst!
jag hsr kollat gnista mot stifften ...... har inte gnista ? jag har mätt kablarna och dom värkar ok? jag har "flow" genom HT kabeln till fördelare och rotor och lock är ju nytt så man tycker ju att tändstifften borde spraka uta h-v ....men inte !!(tändstifft nya oxå)
om det nu finns en KROCKKNAPP på Laguna -96 2.0 RXE så borde väll någon rimligt vit känna till den ?! ..... I haynes rep. bok pratar han om den flera ggr men alldrig var den sitter än bara i motorutrymet..... och jag har ta mej fan kollat överallt !! kanske
kan det vara så att "haynes!" ljuger ???????? om inte .... upp till bevis ...
jag kommer fixa detta .... fan att dom ärde mej som barn att inte ge upp så lätt ..... dom skulle ha lärt mej att så fort det strular så köp nytt och ge bort sk*ten !!
om det nu finns en KROCKKNAPP på Laguna -96 2.0 RXE så borde väll någon rimligt vit känna till den ?! ..... I haynes rep. bok pratar han om den flera ggr men alldrig var den sitter än bara i motorutrymet..... och jag har ta mej fan kollat överallt !! kanske
kan det vara så att "haynes!" ljuger ???????? om inte .... upp till bevis ...
jag kommer fixa detta .... fan att dom ärde mej som barn att inte ge upp så lätt ..... dom skulle ha lärt mej att så fort det strular så köp nytt och ge bort sk*ten !!
Har du inte gnista ens på utgången från "HT"-klumpen?
Tändningen funkar ungefär såhär på R19, borde vara i stort sett samma på din.
Svänghjulsgivaren ger en impuls till insprutningselektroniken, elektroniken ger en impuls till tändmodulen vid tändspolen, spolen drar upp spänningen.
Förutom fel på nån av dessa eller nån skum givarsignal till insprutningen kan det ju vara korroderade kontakter däremellan eller nån jordpunkt som är dålig. Du kan ju prova plugga ur och plugga i kontakter, det kan hjälpa. Men lossa batteriet innan du gör det... Prova sök här på svänghjulsgivare, många har problem med den
Tändningen funkar ungefär såhär på R19, borde vara i stort sett samma på din.
Svänghjulsgivaren ger en impuls till insprutningselektroniken, elektroniken ger en impuls till tändmodulen vid tändspolen, spolen drar upp spänningen.
Förutom fel på nån av dessa eller nån skum givarsignal till insprutningen kan det ju vara korroderade kontakter däremellan eller nån jordpunkt som är dålig. Du kan ju prova plugga ur och plugga i kontakter, det kan hjälpa. Men lossa batteriet innan du gör det... Prova sök här på svänghjulsgivare, många har problem med den
åhej å hå .... nu har jag för fjärde (eller var det 10:e) gången kollat alla jordpungter (utom dom som sitter i innertak!) och allt värkar ok.
Problem 1: Lampan på instrumentpanelen som ska blinka när man vrider på tändningen lyser inte ...... inte äns när startspärren går på!!??? konstigt... för det gjorde den tidigare ??
Problem 2: Bränslepumpen slutatde att fungera(effter en vecka ihärdigt felsök och start försök), den värkar inte få ström ? (jag tror inte det är fel på den)
Problem 3: Tändingen värkar inte fungera om inte insprutningen fungerar eller viseversa ??? i alla fall får jag inte gnista.... bör kanske berätta att mina gamla stifft var ruggit bruna "brända" ända upp på porslinte..??? och fördelaren var helt slut ... kolet i mitten var bla av!
hur går jag vidare utan att spränga sk*ten i luften ?
/Andreas
Problem 1: Lampan på instrumentpanelen som ska blinka när man vrider på tändningen lyser inte ...... inte äns när startspärren går på!!??? konstigt... för det gjorde den tidigare ??
Problem 2: Bränslepumpen slutatde att fungera(effter en vecka ihärdigt felsök och start försök), den värkar inte få ström ? (jag tror inte det är fel på den)
Problem 3: Tändingen värkar inte fungera om inte insprutningen fungerar eller viseversa ??? i alla fall får jag inte gnista.... bör kanske berätta att mina gamla stifft var ruggit bruna "brända" ända upp på porslinte..??? och fördelaren var helt slut ... kolet i mitten var bla av!
hur går jag vidare utan att spränga sk*ten i luften ?
/Andreas
Har du kollet alla säkringar? Om fel "tillkommer" medan du pillar skulle en eller annan säkring kunna ha gått. Ibland måste man ta loss dem för att se om de är hela. Din förmodan om att tändning o insprutning hänger ihop är riktig allt kommer från "boxen" och till sist återstår inget annat alternativ än att pröva med en annan sådan (typ skroten).
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by h.kjellin</i>
<br />Tändföljden på en fyrcylindrig motor är alltid: 1-3-4-2
men du kanske skrev fel? Cylinder 1 vid tändmärket på fördelarkanten om sådant finns eller dit rotorarmen pekar när cylinder 1 står i övre dödpunkt på kompressionsslaget. Roterar därifrån medsols 3-4-2.
Din beskrivning låter som "svag" tändning när motorn inte orkar gå utan måste hetsas med gasen. Har du gjort en ordentlig systematisk felsökning på hela tändsystemet?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
räknar du bort 1243 då eller?
man skall aldrig säga alltid
<br />Tändföljden på en fyrcylindrig motor är alltid: 1-3-4-2
men du kanske skrev fel? Cylinder 1 vid tändmärket på fördelarkanten om sådant finns eller dit rotorarmen pekar när cylinder 1 står i övre dödpunkt på kompressionsslaget. Roterar därifrån medsols 3-4-2.
Din beskrivning låter som "svag" tändning när motorn inte orkar gå utan måste hetsas med gasen. Har du gjort en ordentlig systematisk felsökning på hela tändsystemet?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
räknar du bort 1243 då eller?
man skall aldrig säga alltid