HJÄLP : Renault Laguna RXE 2.0 -96 Startar inte

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Har du hittat och kollat krock-knappen om det nu finns nån
Sen finns det säkert ett relä för bränslepumpen nånstans i nån plastlåda, värt att kolla. Reläer ger upp ibland.
Bränslepumpen ska iofs inte fortsätta gå om startförsöket misslyckas, så tror jag det är på de flesta bilar. På R19 hör man att den surrar till nån halvsekund för att bygga upp trycket och sen står den still tills motorn går igång. Startar man inte så förblir den tyst...
R5-R19-Megane har ofta fel på svänghjulsgivaren, då vägrar dom att starta
amitec
Posts: 20
Joined: 21 May 2005, 00:32
Location: Sweden
Contact:

Post by amitec »

vär att kolla .... tack för tippset !!

är det den svarta plast lådan på vänser sida i motorutrymmet som du menar ? (vänser om man sitter i bilen)

kan man öppna den utan risk för mera ****ups ?
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Jag har noll koll på laguna men finns det någon stor ihopsnäppt plastlåda i motorrummet skulle jag gissa att reläet sitter i den. Om det nu inte sitter vid säkringspanelen...
Om bränslepumpen sitter under golvet kan det vara värt kolla att anslutningarna inte är oxiderade
amitec
Posts: 20
Joined: 21 May 2005, 00:32
Location: Sweden
Contact:

Post by amitec »

har kollat det och jag blir bara gråare och gråare i håret ....

jag tror att det är tändingen i alla fall !?! men vad? kablarna är satt på samma sätt son innan jag bytte och tändningen ska ju vara självsjusterande ? .... kan det vara något som har typ "NOLLAT" dator eller startspärren ? hur fan kommer man tillbaka i synk då?

kan tillägga att när jag drar runt startmotorn så slocknar framlycktorna och varvräknaren rör sig inte fören batteriet börjat ta slut då sticker den i väg lite (och förarsidans elhiss/ruta rör sig några mm/cm) men det händer bara när bateriet nästan är färdigt för laddning (igen)
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Nu får du nog lov att bita i det sura äpplet dvs. ta bilen till Volvo som har testdator! När det strular så här är det man gissar på "jordfel" men det kan sitta på väldigt många ställen...
amitec
Posts: 20
Joined: 21 May 2005, 00:32
Location: Sweden
Contact:

Post by amitec »

hämska tanke !!

dom hat tagit 10.000:- för likande problem på samma bil tidigare och jag känner att det är inte värt att lägga så mycket pengar på en bil som är 10 år gammal snart .... va fan .... det måste gå att fixa

kan det vara så att BilTema kablarna suger ? eller att HT grejen är paj? hur kollar man det(kablarna vet jag ju ) men HT grejen ...(där 5:e kabeljäveln går )!!
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Okej, man *kan* kolla tändningen genom att ta kabeln som kommer från tändspolen och surra fast den nånstans så att det blir ca 5mm gnistgap mot motorblocket. Kör startmotorn och kolla att det blir rejäl gnista, det ska spraka rejält i moderna tändsystem.
Manövern är inte helt riskfri, om gnistgapet blir större stiger tändspänningen och kan orsaka överslag i tändspolen eller paja elektroniken. Men vad göra...
Har du gnista där kan du göra samma manöver med kablarna till tändstiften. Peta in en spik eller dylikt i gummihatten och sätt den 5mm från blocket så borde det bli gnista om allt är ok.
Får du gnista där måste det ju vara bränslefel alternativt fel tändföljd.
Biltema suger men så illa borde det inte vara att det är avbrott i kablarna...
Jag har träffat på ett par personer som har lyckats köra sönder elektroniska tändsystem (hallgivare i fördelaren) genom att använda icke avstörda tändkablar! Men det var inte på Renault.
Det borde väl inte kosta mer typ 500 kr att få verkstan att kolla med diagnosdatorn...(?) Men släpp inte loss dom på att fixa bilen till varje pris som helst!
amitec
Posts: 20
Joined: 21 May 2005, 00:32
Location: Sweden
Contact:

Post by amitec »

jag hsr kollat gnista mot stifften ...... har inte gnista ? jag har mätt kablarna och dom värkar ok? jag har "flow" genom HT kabeln till fördelare och rotor och lock är ju nytt så man tycker ju att tändstifften borde spraka uta h-v ....men inte !!(tändstifft nya oxå)
om det nu finns en KROCKKNAPP på Laguna -96 2.0 RXE så borde väll någon rimligt vit känna till den ?! ..... I haynes rep. bok pratar han om den flera ggr men alldrig var den sitter än bara i motorutrymet..... och jag har ta mej fan kollat överallt !! kanske

kan det vara så att "haynes!" ljuger ???????? om inte .... upp till bevis ...

jag kommer fixa detta .... fan att dom ärde mej som barn att inte ge upp så lätt ..... dom skulle ha lärt mej att så fort det strular så köp nytt och ge bort sk*ten !!
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Har du inte gnista ens på utgången från "HT"-klumpen?
Tändningen funkar ungefär såhär på R19, borde vara i stort sett samma på din.
Svänghjulsgivaren ger en impuls till insprutningselektroniken, elektroniken ger en impuls till tändmodulen vid tändspolen, spolen drar upp spänningen.
Förutom fel på nån av dessa eller nån skum givarsignal till insprutningen kan det ju vara korroderade kontakter däremellan eller nån jordpunkt som är dålig. Du kan ju prova plugga ur och plugga i kontakter, det kan hjälpa. Men lossa batteriet innan du gör det... Prova sök här på svänghjulsgivare, många har problem med den
amitec
Posts: 20
Joined: 21 May 2005, 00:32
Location: Sweden
Contact:

Post by amitec »

åhej å hå .... nu har jag för fjärde (eller var det 10:e) gången kollat alla jordpungter (utom dom som sitter i innertak!) och allt värkar ok.

Problem 1: Lampan på instrumentpanelen som ska blinka när man vrider på tändningen lyser inte ...... inte äns när startspärren går på!!??? konstigt... för det gjorde den tidigare ??

Problem 2: Bränslepumpen slutatde att fungera(effter en vecka ihärdigt felsök och start försök), den värkar inte få ström ? (jag tror inte det är fel på den)

Problem 3: Tändingen värkar inte fungera om inte insprutningen fungerar eller viseversa ??? i alla fall får jag inte gnista.... bör kanske berätta att mina gamla stifft var ruggit bruna "brända" ända upp på porslinte..??? och fördelaren var helt slut ... kolet i mitten var bla av!

hur går jag vidare utan att spränga sk*ten i luften ?

/Andreas
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Har du kollet alla säkringar? Om fel "tillkommer" medan du pillar skulle en eller annan säkring kunna ha gått. Ibland måste man ta loss dem för att se om de är hela. Din förmodan om att tändning o insprutning hänger ihop är riktig allt kommer från "boxen" och till sist återstår inget annat alternativ än att pröva med en annan sådan (typ skroten).
åklagarn
Posts: 4
Joined: 23 Feb 2005, 19:55
Location: Sweden

Post by åklagarn »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by h.kjellin</i>
<br />Tändföljden på en fyrcylindrig motor är alltid: 1-3-4-2
men du kanske skrev fel? Cylinder 1 vid tändmärket på fördelarkanten om sådant finns eller dit rotorarmen pekar när cylinder 1 står i övre dödpunkt på kompressionsslaget. Roterar därifrån medsols 3-4-2.
Din beskrivning låter som "svag" tändning när motorn inte orkar gå utan måste hetsas med gasen. Har du gjort en ordentlig systematisk felsökning på hela tändsystemet?

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
räknar du bort 1243 då eller?
man skall aldrig säga alltid
amitec
Posts: 20
Joined: 21 May 2005, 00:32
Location: Sweden
Contact:

Post by amitec »

lösning ...... det var +15 modulen (relä)

suck .... hur fan ska man veta det då

är det någon som vet var den sitter ?
Post Reply