R25 V6 går som en påse nötter efter motortvätt

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Maffia_Alfista

R25 V6 går som en påse nötter efter motortvätt

Post by Maffia_Alfista »

Som rubriken lyder. Innan motortvätt gick den som en klocka, körde 90mil dan innan motortvätten helt utan tillstymmelse till problem.

Symtom:

* Om jag ligger runt 1500-2000varv och gasar på lite tappar den orken för några sekunder innan den sticker iväg.

* När man kört en bit börjar en orange "servicelampa" lysa på instrumetbrädan. Ser ut som en Sinusvåg(?) i en Fyrkant.. Lambda-lampa?

* Pendlande tomgång, ibland

* Upplevs gå på för få cyllindar, förutom när man gasar på rejält och varvar lite under belastning då skuter den iväg fint.

Saker jag gjort:

* Blåst torrt i stiftbrunnarna och tändkabelkontakter, plockat upp och rengjort stift.

* Blåst rent i fördelarlocket samt ruggat upp rotorn lite.

Vad kan det vara?? Bensinnotan blir skyhög när den går såhär och jag vill inte ens tänkta på vad det gör med katalysatorn. [:(][xx(]
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Hmm ?

Knepigt. Det brukar alltid vara nått tändfel när man blöter ner grejjerna. Men sinuvågen du pratar om där, är inte det farthållar symbålen som vi i alla fall slå av och på mellan sätena på en knapp.

Kanske ett varmgarage med en kupefläkt i motorrummet kan lösa problemet, för det handlar nog endast om fukt någonstans.

Jag hör av mig om jag kommer på något.

Lycka Till /Robin
Maffia_Alfista

Post by Maffia_Alfista »

Lampan

Image
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

något annat än fukt är det nog inte..
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Robin</i>
<br />Hmm ?

Knepigt. Det brukar alltid vara nått tändfel när man blöter ner grejjerna. Men sinuvågen du pratar om där, är inte det farthållar symbålen som vi i alla fall slå av och på mellan sätena på en knapp.

Kanske ett varmgarage med en kupefläkt i motorrummet kan lösa problemet, för det handlar nog endast om fukt någonstans.

Jag hör av mig om jag kommer på något.

Lycka Till /Robin
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
farthållar symbolen är grön...
Maffia_Alfista

Post by Maffia_Alfista »

Nu går den hyffsat för det mesta och lambdalampan(?) börjar inte lysa.

Ska iaf byta stift, rotor, fördelare, oljor och filter när jag fått lön.
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

aha den lampan ! JA den brukar vara för typ elfel och även tror ja den blinkar när startspärren går i på nyare Renault.

Farthållar symbolen är som sagt grön och sitter i mitten av instrumenteringen =)
FUNGYEE

Post by FUNGYEE »

Om kontrollampan blinkar vid deceleration (motorboms) eller vid tomgångskörning tyder det på något funktionsfel i systemet
ev. i startspärrsystemet
HD
Maffia_Alfista

Post by Maffia_Alfista »

Den börjar/började lysa när den stått på tomgång en stund eller man kört den en bit.. typ 2-5km.

Men den gör som sagt inte det längre.
Bengt

Post by Bengt »

Kan det var lamda den synbolen står för ?
FUNGYEE

Post by FUNGYEE »

Förmodligen har du fått in vatten någonstans så att det har blivit överslag i el systemet,som nu har torkat eller dunstat bort.Vi får väll håppas på det. Som sakt lampan visar vad jag skrev ovan, så det tyder på fukt. Men det ser ju inte ut at någon komponent gått sönder om bilen går nu och lampan inte lyser
HD
Mr X

Post by Mr X »

Denna lampa som betyder elektroniskt fel tändes för mig när min MAP-sensor var kass. Citat från manual om lampan "Tänds den under körning tyder det på ett elektriskt eller elektroniskt fel som berör insprutningen eller automatväxellådan."

De symptomen som du har räknat upp tidiagre liknar de jag hade väldigt mycket när min MAP-historia var.. Sök på MAP-sensor i forumet så hittar du nog lite matnyttigt. Bara ett tips. [;)]
Maffia_Alfista

Post by Maffia_Alfista »

Tack för tipset MrX!

Hittade 3st matnyttiga trådar

1: http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=1596 (Precis mitt problem)
2: http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=1905 (Förklaring av mappsensor)
3: http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=3321 (..mera)

Så härnäst ska jag kolla upp kontakterna och slangarna till MAP-sensorn samt tempgivarna. Hoppas det inte är datorn som gått sönder. [xx(]

PS: Hmm undrar om mitt K&N-filter från GTV6an passar på Renault 25an.. nu när den endå står på pallbockar [:o)]
Post Reply