R25 V6 går som en påse nötter efter motortvätt
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 16
- Joined: 09 May 2005, 13:22
- Location: Sweden
- Contact:
R25 V6 går som en påse nötter efter motortvätt
Som rubriken lyder. Innan motortvätt gick den som en klocka, körde 90mil dan innan motortvätten helt utan tillstymmelse till problem.
Symtom:
* Om jag ligger runt 1500-2000varv och gasar på lite tappar den orken för några sekunder innan den sticker iväg.
* När man kört en bit börjar en orange "servicelampa" lysa på instrumetbrädan. Ser ut som en Sinusvåg(?) i en Fyrkant.. Lambda-lampa?
* Pendlande tomgång, ibland
* Upplevs gå på för få cyllindar, förutom när man gasar på rejält och varvar lite under belastning då skuter den iväg fint.
Saker jag gjort:
* Blåst torrt i stiftbrunnarna och tändkabelkontakter, plockat upp och rengjort stift.
* Blåst rent i fördelarlocket samt ruggat upp rotorn lite.
Vad kan det vara?? Bensinnotan blir skyhög när den går såhär och jag vill inte ens tänkta på vad det gör med katalysatorn. [:(][xx(]
Symtom:
* Om jag ligger runt 1500-2000varv och gasar på lite tappar den orken för några sekunder innan den sticker iväg.
* När man kört en bit börjar en orange "servicelampa" lysa på instrumetbrädan. Ser ut som en Sinusvåg(?) i en Fyrkant.. Lambda-lampa?
* Pendlande tomgång, ibland
* Upplevs gå på för få cyllindar, förutom när man gasar på rejält och varvar lite under belastning då skuter den iväg fint.
Saker jag gjort:
* Blåst torrt i stiftbrunnarna och tändkabelkontakter, plockat upp och rengjort stift.
* Blåst rent i fördelarlocket samt ruggat upp rotorn lite.
Vad kan det vara?? Bensinnotan blir skyhög när den går såhär och jag vill inte ens tänkta på vad det gör med katalysatorn. [:(][xx(]
Hmm ?
Knepigt. Det brukar alltid vara nått tändfel när man blöter ner grejjerna. Men sinuvågen du pratar om där, är inte det farthållar symbålen som vi i alla fall slå av och på mellan sätena på en knapp.
Kanske ett varmgarage med en kupefläkt i motorrummet kan lösa problemet, för det handlar nog endast om fukt någonstans.
Jag hör av mig om jag kommer på något.
Lycka Till /Robin
Knepigt. Det brukar alltid vara nått tändfel när man blöter ner grejjerna. Men sinuvågen du pratar om där, är inte det farthållar symbålen som vi i alla fall slå av och på mellan sätena på en knapp.
Kanske ett varmgarage med en kupefläkt i motorrummet kan lösa problemet, för det handlar nog endast om fukt någonstans.
Jag hör av mig om jag kommer på något.
Lycka Till /Robin
-
- Posts: 16
- Joined: 09 May 2005, 13:22
- Location: Sweden
- Contact:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Robin</i>
<br />Hmm ?
Knepigt. Det brukar alltid vara nått tändfel när man blöter ner grejjerna. Men sinuvågen du pratar om där, är inte det farthållar symbålen som vi i alla fall slå av och på mellan sätena på en knapp.
Kanske ett varmgarage med en kupefläkt i motorrummet kan lösa problemet, för det handlar nog endast om fukt någonstans.
Jag hör av mig om jag kommer på något.
Lycka Till /Robin
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
farthållar symbolen är grön...
<br />Hmm ?
Knepigt. Det brukar alltid vara nått tändfel när man blöter ner grejjerna. Men sinuvågen du pratar om där, är inte det farthållar symbålen som vi i alla fall slå av och på mellan sätena på en knapp.
Kanske ett varmgarage med en kupefläkt i motorrummet kan lösa problemet, för det handlar nog endast om fukt någonstans.
Jag hör av mig om jag kommer på något.
Lycka Till /Robin
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
farthållar symbolen är grön...
-
- Posts: 16
- Joined: 09 May 2005, 13:22
- Location: Sweden
- Contact:
-
- Posts: 16
- Joined: 09 May 2005, 13:22
- Location: Sweden
- Contact:
Förmodligen har du fått in vatten någonstans så att det har blivit överslag i el systemet,som nu har torkat eller dunstat bort.Vi får väll håppas på det. Som sakt lampan visar vad jag skrev ovan, så det tyder på fukt. Men det ser ju inte ut at någon komponent gått sönder om bilen går nu och lampan inte lyser
HD
HD
Denna lampa som betyder elektroniskt fel tändes för mig när min MAP-sensor var kass. Citat från manual om lampan "Tänds den under körning tyder det på ett elektriskt eller elektroniskt fel som berör insprutningen eller automatväxellådan."
De symptomen som du har räknat upp tidiagre liknar de jag hade väldigt mycket när min MAP-historia var.. Sök på MAP-sensor i forumet så hittar du nog lite matnyttigt. Bara ett tips. [;)]
De symptomen som du har räknat upp tidiagre liknar de jag hade väldigt mycket när min MAP-historia var.. Sök på MAP-sensor i forumet så hittar du nog lite matnyttigt. Bara ett tips. [;)]
-
- Posts: 16
- Joined: 09 May 2005, 13:22
- Location: Sweden
- Contact:
Tack för tipset MrX!
Hittade 3st matnyttiga trådar
1: http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=1596 (Precis mitt problem)
2: http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=1905 (Förklaring av mappsensor)
3: http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=3321 (..mera)
Så härnäst ska jag kolla upp kontakterna och slangarna till MAP-sensorn samt tempgivarna. Hoppas det inte är datorn som gått sönder. [xx(]
PS: Hmm undrar om mitt K&N-filter från GTV6an passar på Renault 25an.. nu när den endå står på pallbockar [:o)]
Hittade 3st matnyttiga trådar
1: http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=1596 (Precis mitt problem)
2: http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=1905 (Förklaring av mappsensor)
3: http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=3321 (..mera)
Så härnäst ska jag kolla upp kontakterna och slangarna till MAP-sensorn samt tempgivarna. Hoppas det inte är datorn som gått sönder. [xx(]
PS: Hmm undrar om mitt K&N-filter från GTV6an passar på Renault 25an.. nu när den endå står på pallbockar [:o)]