egr ventil

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Dickan
Posts: 58
Joined: 25 Mar 2005, 19:19

egr ventil

Post by Dickan »

Min renault 1.8i rt -95a fungerar ungefär som en bil i tvspelen..

Ja kan maxa 3500varv.. sen så slår den tillbaks som på tvspel när man står still "med full gas" o ska starta i spelet, dock i tvspelen så maxar den. min gör inte det.. endast 3500varv..

någon som kan gissa vad felet kan vara? kanske egr ventil? eller inte?

den går max 3500 varv på tomgån eller i körning..

tacksam för snabbt svar :D
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

är du säker på att det är 3500 varv och inte fel på varvräknaren[?][?][?][?][?][?]egr ventil kanske om det är en golf från 79 med 2km luftslangar..
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Min -90 har egr-ventil, tydligen räckte inte katalysatorn till för att hålla nere NOx emissionen.
Med tiden brukar egr becka igen. Det ska inte påverka körbarheten, i alla fall inte på högre varvtal eftersom det är rätt små mängder avgaser som återförs. Den skulle kunna sabba tomgången om den står öppen då men som sagt, dom brukar snarare sättas igen...
User avatar
Dickan
Posts: 58
Joined: 25 Mar 2005, 19:19

Post by Dickan »

okej..

vad kan det mer vara då?
Mr X
Posts: 167
Joined: 14 Mar 2005, 00:46
Location: Sweden

Post by Mr X »

Inte för att vara sån men min fars Opel Astra -98 med någon eco-tec motor har också en EGR-ventil sm strulade i somras så de ventilerna används fortfarande..(fram till 1998 i alla fall[;)]) Men det var en sotbit som satt sig i den.. Felet som uppkom av det tycker jag inte liknar detta däremot.
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Tja, det kan väl bara vara bränsle eller tändning som uteblir... :)
Är det inte fel på nån givare eller lös kabel så börjar det väl bli läge att misstänka insprutningselektroniken eller tändmodulen... ? Luktar det oförbränd bensin vid avgasröret när den dör? Det borde tyda på att tändningen slocknar.
Men även tändningen styrs antagligen av insprutningselektroniken...
Hur gick det med luftfiltret, har du lyckats öppna det?
Vevaxelgivaren kanske också är läge att misstänka, den ger ju puls både till tänd o insprutning
Bränslepump o filter kan det ju inte gärna vara, då borde motorn dö vid olika varvtal vid last resp tomgångsvarvning
User avatar
Dickan
Posts: 58
Joined: 25 Mar 2005, 19:19

Post by Dickan »

Det som är mest skumt är att den går jämt hela tiden.. Men just när den når 3400-3500 varv så stannar den där som m,an står med gasen i på ett tv spel.. så det måste va nån spärr enligt mej.. för lite luft skulle ju göra att den blev seg o sånt men den går jävligt bra.. upp till 200km/h tar in så lång tid heheh men retar mej på att man måste växla vid 3200-3300 varv för den börjar liksom att tröttna då..
Post Reply