egr ventil
Moderator: Forumpolisen
egr ventil
Min renault 1.8i rt -95a fungerar ungefär som en bil i tvspelen..
Ja kan maxa 3500varv.. sen så slår den tillbaks som på tvspel när man står still "med full gas" o ska starta i spelet, dock i tvspelen så maxar den. min gör inte det.. endast 3500varv..
någon som kan gissa vad felet kan vara? kanske egr ventil? eller inte?
den går max 3500 varv på tomgån eller i körning..
tacksam för snabbt svar
Ja kan maxa 3500varv.. sen så slår den tillbaks som på tvspel när man står still "med full gas" o ska starta i spelet, dock i tvspelen så maxar den. min gör inte det.. endast 3500varv..
någon som kan gissa vad felet kan vara? kanske egr ventil? eller inte?
den går max 3500 varv på tomgån eller i körning..
tacksam för snabbt svar
Min -90 har egr-ventil, tydligen räckte inte katalysatorn till för att hålla nere NOx emissionen.
Med tiden brukar egr becka igen. Det ska inte påverka körbarheten, i alla fall inte på högre varvtal eftersom det är rätt små mängder avgaser som återförs. Den skulle kunna sabba tomgången om den står öppen då men som sagt, dom brukar snarare sättas igen...
Med tiden brukar egr becka igen. Det ska inte påverka körbarheten, i alla fall inte på högre varvtal eftersom det är rätt små mängder avgaser som återförs. Den skulle kunna sabba tomgången om den står öppen då men som sagt, dom brukar snarare sättas igen...
Tja, det kan väl bara vara bränsle eller tändning som uteblir...
Är det inte fel på nån givare eller lös kabel så börjar det väl bli läge att misstänka insprutningselektroniken eller tändmodulen... ? Luktar det oförbränd bensin vid avgasröret när den dör? Det borde tyda på att tändningen slocknar.
Men även tändningen styrs antagligen av insprutningselektroniken...
Hur gick det med luftfiltret, har du lyckats öppna det?
Vevaxelgivaren kanske också är läge att misstänka, den ger ju puls både till tänd o insprutning
Bränslepump o filter kan det ju inte gärna vara, då borde motorn dö vid olika varvtal vid last resp tomgångsvarvning
Är det inte fel på nån givare eller lös kabel så börjar det väl bli läge att misstänka insprutningselektroniken eller tändmodulen... ? Luktar det oförbränd bensin vid avgasröret när den dör? Det borde tyda på att tändningen slocknar.
Men även tändningen styrs antagligen av insprutningselektroniken...
Hur gick det med luftfiltret, har du lyckats öppna det?
Vevaxelgivaren kanske också är läge att misstänka, den ger ju puls både till tänd o insprutning
Bränslepump o filter kan det ju inte gärna vara, då borde motorn dö vid olika varvtal vid last resp tomgångsvarvning
Det som är mest skumt är att den går jämt hela tiden.. Men just när den når 3400-3500 varv så stannar den där som m,an står med gasen i på ett tv spel.. så det måste va nån spärr enligt mej.. för lite luft skulle ju göra att den blev seg o sånt men den går jävligt bra.. upp till 200km/h tar in så lång tid heheh men retar mej på att man måste växla vid 3200-3300 varv för den börjar liksom att tröttna då..