Clio Junior - Markus Nordenström - 2005
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 672
- Joined: 29 Jan 2003, 17:35
- Firstname: Mattias
- Surname: Nordenström
- Location: Gnosjö (Småland)
- Contact:
Clio Junior - Markus Nordenström - 2005
I Gnosjö byggs för tillfället en Renault Clio RT -91 som skall gå i Renault Junior Cup. Håller på att färdigställas i skrivande stund, förhoppningsvis hinner den bli klar till helgen då det är test uppe på Kinnekulle Ring.
Lite bilder då.
Mannen som ska ratta den, Markus Nordenström, vann R5 Junior Cup 2004:
Objektet som det byggs på, här "upp-pallad" i ordets rätta mening:
Originalbromsar:
Buren från KBT är i och vi har grundat:
Bilen i dess nuvarande kulör:
Motorn, en 1400cc på ca 75hk:
Provmontering av ratt:
Instrumentpanelen på plats:
Uppgraderade bromsar, ser lite snyggare ut nu också:
Börjar likna en bil:
Uppdatering kommer förmodligen nästa vecka efter testet.
För mer info kan man besöka Markus hemsida: www.markus-nordenstrom.tk
Lite bilder då.
Mannen som ska ratta den, Markus Nordenström, vann R5 Junior Cup 2004:
Objektet som det byggs på, här "upp-pallad" i ordets rätta mening:
Originalbromsar:
Buren från KBT är i och vi har grundat:
Bilen i dess nuvarande kulör:
Motorn, en 1400cc på ca 75hk:
Provmontering av ratt:
Instrumentpanelen på plats:
Uppgraderade bromsar, ser lite snyggare ut nu också:
Börjar likna en bil:
Uppdatering kommer förmodligen nästa vecka efter testet.
För mer info kan man besöka Markus hemsida: www.markus-nordenstrom.tk
-
- Posts: 508
- Joined: 11 Dec 2002, 22:16
- Location: Kalmar
-
- Posts: 672
- Joined: 29 Jan 2003, 17:35
- Firstname: Mattias
- Surname: Nordenström
- Location: Gnosjö (Småland)
- Contact:
Motormods existerar väl i stort sett inte. Allt man får göra är att plana toppen enligt verkstadshandboken och balansera.
Så följer en rapport, kopierad från www.markus-nordenstrom.tk:
<b>Testhelg 16-17/4 - Kinnekulle Ring!</b>
Avresan från Gnosjö var planerad till 06:00. Bilen blev dock inte lastad förrän 03:30 på grund av diverse småsaker som strulade i sista stund. Bland annat fick Mattias personbil donera höger framspindel då den som satt på var krokig vilket medförde att cambervinkeln var helknasig. Vi beslutade att sova lite längre och skippa första passet.
Väl uppe på Kullen och ute på banan tog jag det lugnt för att känna in mig på bilen och öka farten successivt. De två starkaste reflektionerna var att Clion är mycket stadigare än R5:an och inte så nervös men samtidigt är den segare rakt fram.
Inifrån depån hade Mattias sett hur det började ryka under bilen och när jag kom in fick jag beskedet att den läcker olja. Vi åkte ner och försökte lokalisera oljeläckaget. Ut på nästa pass och det fortsatte likadant. Vi fick hjälp av Brink som hade haft samma problem förra året och nu visste vi vad det var - oljetrågspackningen höll inte riktigt tätt. Vi drog åt så gott det gick, det läckte fortfarande lite men jag kunde i alla fall köra hela 25-minuterspass.
Snabbaste tid för dagen landade på 1.08.189 vilket innebar att jag var näst snabbaste Clio.
Nu vet vi ungefär vad som behöver göras med bilen, bland annat ska den sänkas och så ska vi justera cambervinkeln. Detta hanns inte med varken innan eller under testet då annat strulade.
Mindre än två veckor kvar till premiären, vi har redan börjat lyfta upp motorn för att byta trågpackning, bromsarna ska gås igenom och lite annat småpill.
Ha det gott så ses vi på premiären den 30 April - 1 Maj!
/Markus Nordenström
Så följer en rapport, kopierad från www.markus-nordenstrom.tk:
<b>Testhelg 16-17/4 - Kinnekulle Ring!</b>
Avresan från Gnosjö var planerad till 06:00. Bilen blev dock inte lastad förrän 03:30 på grund av diverse småsaker som strulade i sista stund. Bland annat fick Mattias personbil donera höger framspindel då den som satt på var krokig vilket medförde att cambervinkeln var helknasig. Vi beslutade att sova lite längre och skippa första passet.
Väl uppe på Kullen och ute på banan tog jag det lugnt för att känna in mig på bilen och öka farten successivt. De två starkaste reflektionerna var att Clion är mycket stadigare än R5:an och inte så nervös men samtidigt är den segare rakt fram.
Inifrån depån hade Mattias sett hur det började ryka under bilen och när jag kom in fick jag beskedet att den läcker olja. Vi åkte ner och försökte lokalisera oljeläckaget. Ut på nästa pass och det fortsatte likadant. Vi fick hjälp av Brink som hade haft samma problem förra året och nu visste vi vad det var - oljetrågspackningen höll inte riktigt tätt. Vi drog åt så gott det gick, det läckte fortfarande lite men jag kunde i alla fall köra hela 25-minuterspass.
Snabbaste tid för dagen landade på 1.08.189 vilket innebar att jag var näst snabbaste Clio.
Nu vet vi ungefär vad som behöver göras med bilen, bland annat ska den sänkas och så ska vi justera cambervinkeln. Detta hanns inte med varken innan eller under testet då annat strulade.
Mindre än två veckor kvar till premiären, vi har redan börjat lyfta upp motorn för att byta trågpackning, bromsarna ska gås igenom och lite annat småpill.
Ha det gott så ses vi på premiären den 30 April - 1 Maj!
/Markus Nordenström
-
- Posts: 672
- Joined: 29 Jan 2003, 17:35
- Firstname: Mattias
- Surname: Nordenström
- Location: Gnosjö (Småland)
- Contact:
Här kommer några bilder från testhelgen. Under helgen har vi hunnit sänka den, monterat de karosseridetaljer som saknades tidigare, gjort luftintag mm. Bara
lite återstår innan det är dags för race. Kommande helg är det dubbeltävling på Kinnekulle Ring.
Avlastad, redo för test:
Omkörning ut på rakan:
I bandepån för koll av lufttryck med mera:
Går igenom varvtider:
Åkte något bekvämare hem:
Och så en bild från första tvätten:
Oljebyte:
lite återstår innan det är dags för race. Kommande helg är det dubbeltävling på Kinnekulle Ring.
Avlastad, redo för test:
Omkörning ut på rakan:
I bandepån för koll av lufttryck med mera:
Går igenom varvtider:
Åkte något bekvämare hem:
Och så en bild från första tvätten:
Oljebyte:
-
- Posts: 672
- Joined: 29 Jan 2003, 17:35
- Firstname: Mattias
- Surname: Nordenström
- Location: Gnosjö (Småland)
- Contact:
<b>Rapport och lite bilder från första racehelgen:</b>
Rapporten som vanligt kopierad från www.markus-nordenstrom.tk
Efter ett bra kval så startade jag trea i första racet med nya bilen, efter Ted och Tobias Brink. I lördagens tävling låg jag länge trea och vaktade Tobias tills tre varv återstod, då bromsade jag mig förbi till en andraplats som jag höll in i mål efter Ted.
Det var tiderna i lördagens tävling som avgjorde staruppställningen till söndagens tävling, i vilken jag startade tvåa då jag åkte 1.07.048 - bara två hundradelar bakom Ted (1.07.028).
Andra startspår innebär en ytter i kvarnkurvan, om man inte kan smita in högerledet. I starten låg jag jämsides med trean Tobias, som följde storebror Ted på innern och jag tappade alltså från andra till tredje då jag inte kom in i högerledet.
Jag låg tätt efter i flera varv när det började spruta olja från Tobias bil. Efter några varv kunde jag knappt se ut och började tappa tid till ettan och tvåan. Emellanåt åkte jag på chans, särskilt svårt var det i högerkurvor. Jag såg i stort sett enbart konturerna av banan och uppe i kvarnkurvan gick jag flera varv in alldeles för tidigt, rakt på kurbsen och tvåhjulade ganska kraftigt.
Jag hade i stort sett gett upp hoppet om avancemang men med tre varv återstående så gjorde Tobias ett misstag och kom ut på gräset ut på rakan och jag kunde smita förbi. Jag höll sedan andraplatsen efter Ted in i mål.
Efter premiärhelgen ligger jag alltså tvåa i sammandraget efter Ted Brink på första, och före Tobias Brink på tredje.
Jag måste fortfarande testa lite olika inställningar, för jag kände att bilen inte gick riktigt som jag skulle vilja att den ska, men det ska det nog bli ändring på till Karlskoga! Vi ses då!
/Markus Nordenström
Så lite bilder
Pallpojkarna från lördagen:
Bilen på söndagsmorgonen innan Warm-up:
Pallpojkarna på söndagen, samma ordning:
Aningens smutsig, en framförvarande bil läckte olja:
Jobbigt att se ut, körde på känn emellanåt:
Rapporten som vanligt kopierad från www.markus-nordenstrom.tk
Efter ett bra kval så startade jag trea i första racet med nya bilen, efter Ted och Tobias Brink. I lördagens tävling låg jag länge trea och vaktade Tobias tills tre varv återstod, då bromsade jag mig förbi till en andraplats som jag höll in i mål efter Ted.
Det var tiderna i lördagens tävling som avgjorde staruppställningen till söndagens tävling, i vilken jag startade tvåa då jag åkte 1.07.048 - bara två hundradelar bakom Ted (1.07.028).
Andra startspår innebär en ytter i kvarnkurvan, om man inte kan smita in högerledet. I starten låg jag jämsides med trean Tobias, som följde storebror Ted på innern och jag tappade alltså från andra till tredje då jag inte kom in i högerledet.
Jag låg tätt efter i flera varv när det började spruta olja från Tobias bil. Efter några varv kunde jag knappt se ut och började tappa tid till ettan och tvåan. Emellanåt åkte jag på chans, särskilt svårt var det i högerkurvor. Jag såg i stort sett enbart konturerna av banan och uppe i kvarnkurvan gick jag flera varv in alldeles för tidigt, rakt på kurbsen och tvåhjulade ganska kraftigt.
Jag hade i stort sett gett upp hoppet om avancemang men med tre varv återstående så gjorde Tobias ett misstag och kom ut på gräset ut på rakan och jag kunde smita förbi. Jag höll sedan andraplatsen efter Ted in i mål.
Efter premiärhelgen ligger jag alltså tvåa i sammandraget efter Ted Brink på första, och före Tobias Brink på tredje.
Jag måste fortfarande testa lite olika inställningar, för jag kände att bilen inte gick riktigt som jag skulle vilja att den ska, men det ska det nog bli ändring på till Karlskoga! Vi ses då!
/Markus Nordenström
Så lite bilder
Pallpojkarna från lördagen:
Bilen på söndagsmorgonen innan Warm-up:
Pallpojkarna på söndagen, samma ordning:
Aningens smutsig, en framförvarande bil läckte olja:
Jobbigt att se ut, körde på känn emellanåt:
-
- Posts: 672
- Joined: 29 Jan 2003, 17:35
- Firstname: Mattias
- Surname: Nordenström
- Location: Gnosjö (Småland)
- Contact:
<i>Test i helgen som var, rapport och bilder:</i>
<b>SVKG´s Bankalas 6/5 - Kinnekulle Ring!</b>
SVKG står för Sportvagnsklubben Göteborg. Det var dessa som anordnade "Bankalaset". En banträff kan man säga, där vem som helst får komma med sin vanliga bil och köra på banan. Där fanns även riktiga tävlingsbilar. Upplägget såg ut som så att man hade tre olika pass - lugna, lagom och fullrace.
Uppstigning kl. 04, avfärd från Gnosjö kl. 05 och ankomst beräknad till kl. 07. Höll tidsplanen fint och "landade" på Kinnekulle kl 07.15. Avlastning, koll av bil, anmälning och besiktning.
Till en början var vårt största bekymmer vilket pass jag skulle åka i. Vi (Mattias och jag) såg oss runt och såg i stort sett bara "värstingbilar" så vi gissade på att jag hörde hemma i lagom-passet. Eller snarare att Clion hörde hemma där med sina fjuttiga 75hk.
Efter bara tre varv på första passet gav jag upp, alldeles för mycket trafik. Ville inte försöka mig på alltför avancerade omkörningar i kurvorna och på rakan var det lönlöst att försöka då Clion i stort sett var den långsammaste bilen rakt fram. In och bytte pass för att åka i fullrace.
Här gick det bättre, även om det fortfarande var många man fick bromsa för. Vissa ville inte ens släppa förbi mig medan andra snällt gick till sidan. Kanske sved det lite att bli omkörd av en Clio som rattades av en tonåring utan körkort? Vad vet jag, men blickarna i depån var inte nådiga efteråt.
Vi provade lite inställningar och det gick ungefär som under första racehelgen - det mest irriterande är att vi inte får bort studsandet i framvagnen i alla högerkurvor. Kanske beror det på en hjulspindel - den har suttit på en voltad bil och det är mycket möjligt att den fått sig en knäck. Därför ska denna bytas till tävlingen i Karlskoga nästa helg.
Ha det så bra tills dess!
/Markus Nordenström
Clion i depån:
En GT2:a var där och körde lite:
Honda S2000:
Lotus Elise:
TT, ACE
Clio Cup:
Ytterligare en Elise:
En TT på rakan:
Bandepån:
Påklädning inför körpass:
Chaufförn och hans bil:
<b>SVKG´s Bankalas 6/5 - Kinnekulle Ring!</b>
SVKG står för Sportvagnsklubben Göteborg. Det var dessa som anordnade "Bankalaset". En banträff kan man säga, där vem som helst får komma med sin vanliga bil och köra på banan. Där fanns även riktiga tävlingsbilar. Upplägget såg ut som så att man hade tre olika pass - lugna, lagom och fullrace.
Uppstigning kl. 04, avfärd från Gnosjö kl. 05 och ankomst beräknad till kl. 07. Höll tidsplanen fint och "landade" på Kinnekulle kl 07.15. Avlastning, koll av bil, anmälning och besiktning.
Till en början var vårt största bekymmer vilket pass jag skulle åka i. Vi (Mattias och jag) såg oss runt och såg i stort sett bara "värstingbilar" så vi gissade på att jag hörde hemma i lagom-passet. Eller snarare att Clion hörde hemma där med sina fjuttiga 75hk.
Efter bara tre varv på första passet gav jag upp, alldeles för mycket trafik. Ville inte försöka mig på alltför avancerade omkörningar i kurvorna och på rakan var det lönlöst att försöka då Clion i stort sett var den långsammaste bilen rakt fram. In och bytte pass för att åka i fullrace.
Här gick det bättre, även om det fortfarande var många man fick bromsa för. Vissa ville inte ens släppa förbi mig medan andra snällt gick till sidan. Kanske sved det lite att bli omkörd av en Clio som rattades av en tonåring utan körkort? Vad vet jag, men blickarna i depån var inte nådiga efteråt.
Vi provade lite inställningar och det gick ungefär som under första racehelgen - det mest irriterande är att vi inte får bort studsandet i framvagnen i alla högerkurvor. Kanske beror det på en hjulspindel - den har suttit på en voltad bil och det är mycket möjligt att den fått sig en knäck. Därför ska denna bytas till tävlingen i Karlskoga nästa helg.
Ha det så bra tills dess!
/Markus Nordenström
Clion i depån:
En GT2:a var där och körde lite:
Honda S2000:
Lotus Elise:
TT, ACE
Clio Cup:
Ytterligare en Elise:
En TT på rakan:
Bandepån:
Påklädning inför körpass:
Chaufförn och hans bil: