Etanolinblandning i bränslet
Moderator: Forumpolisen
Etanolinblandning i bränslet
Hej hopp
Nån som har provat köra sin Renå på E85/bensinblandning?
Är mest intresserad av hur F3N 1.8 beter sig vid olika blandningsförhållanden...
10% etanol lär funkar på alla bilar men då är det ju knappt värt mödan
Nån som har provat köra sin Renå på E85/bensinblandning?
Är mest intresserad av hur F3N 1.8 beter sig vid olika blandningsförhållanden...
10% etanol lär funkar på alla bilar men då är det ju knappt värt mödan
Jag har provat med etanolblandning.Började med 20% och ökade 10% i taget till 75% nu har jag kört i ett halvt år inga poblem bara positivt lägare tomgång, billigare,miljövänligare ,går renare.
Det ända problem är kallstarter på vintern har man motorvärmare bilr det lättare att starta.
är du nyfiken gå in på http://www.etanol.nu/
Det ända problem är kallstarter på vintern har man motorvärmare bilr det lättare att starta.
är du nyfiken gå in på http://www.etanol.nu/
Provade med hälften E85, hälften 95 på en tur på 44 mil idag.
Den gick precis som vanligt, rycker lite vid gaspådrag innan den är helt varm men det gör den ju på bensin också... Tänkte kolla förbrukningen men det blåste motvind som bara den på motorvägen så snittet blev ganska högt... men antagligen inte mer än vad den skulle tagit på ren bensin. Avgaserna luktar precis som vanligt på tomgång.
Den gick precis som vanligt, rycker lite vid gaspådrag innan den är helt varm men det gör den ju på bensin också... Tänkte kolla förbrukningen men det blåste motvind som bara den på motorvägen så snittet blev ganska högt... men antagligen inte mer än vad den skulle tagit på ren bensin. Avgaserna luktar precis som vanligt på tomgång.
Laguna 2.0 RT 97
Tjena
Jag undrar ifall nån provat på en 2.0 RT -97? Jag funderar på att testa, men min svärfar sade att man kanske måste byta nåt munstycke först. Behövs det?
Jag undrar ifall nån provat på en 2.0 RT -97? Jag funderar på att testa, men min svärfar sade att man kanske måste byta nåt munstycke först. Behövs det?
Är ju definitivt ett intressant sätt att spara pengar när bensinen är så pass dyr som den är idag. Har faktiskt inte testat ännu, men funderar på att testa att blanda, kanske 20% nästa gång jag tankar bruksbilen...
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Med ren E85 i tanken krävs 30% rikare bränsleblandning. Lambda-regleringen sköter detta automatiskt men reglerområdet räcker normalt inte till. Därför pratar man om konvertering vanligtvis genom att byta bränsletrycksregulator (på insprutningsmotorer, munstycken på förgasare). Enstaka bilar klarar 100% E85 utan konvertering.
Men de flesta bilar klarar delinblandning typ 20.. 30% .. 50% utan ombyggnad. Lagligt är det antagligen inte eftersom bilen är typgodkänd på ren bensin. Man kan öka inblandningen gradvis men se upp då motorn börjar tveka vid fullgas, för mager blandning kan leda till brända ventiler.
Sen diskuteras huruvida E85 ökar risken för korrosion i bränslesystemet och risken för explosion i tanken. Antagligen slits ventilerna snabbare, Saab fick byta material på sina etanolmotorer. Prisskillnaden är inte så stor eftersom bränsleförbrukningen ökar 30% på E85 men något billigare blir det och sen blåser man staten på en massa skatt. Kör nu min R19 på 50% E85 men det är på gränsen. När det börjar bli kallare blir kallstarterna tjuriga med hög inblandning. Miljövinsten är i dag högst tveksam eftersom merparten av etanolen importeras från Brasilien där produktionen antagligen sker delvis på avverkad regnskog. Dessutom slukar båttransporten fossil olja.. Men på sikt med inhemsk produktion, visst! Vägverket har ju gett halv-ja till konvertering men egentligen bara krävt att någon annan tar ansvaret för att konverterade bilar uppfyller emissionsnormerna. Mer läsning på www.etanol.nu Hoppsan det blev mycket det här
Men de flesta bilar klarar delinblandning typ 20.. 30% .. 50% utan ombyggnad. Lagligt är det antagligen inte eftersom bilen är typgodkänd på ren bensin. Man kan öka inblandningen gradvis men se upp då motorn börjar tveka vid fullgas, för mager blandning kan leda till brända ventiler.
Sen diskuteras huruvida E85 ökar risken för korrosion i bränslesystemet och risken för explosion i tanken. Antagligen slits ventilerna snabbare, Saab fick byta material på sina etanolmotorer. Prisskillnaden är inte så stor eftersom bränsleförbrukningen ökar 30% på E85 men något billigare blir det och sen blåser man staten på en massa skatt. Kör nu min R19 på 50% E85 men det är på gränsen. När det börjar bli kallare blir kallstarterna tjuriga med hög inblandning. Miljövinsten är i dag högst tveksam eftersom merparten av etanolen importeras från Brasilien där produktionen antagligen sker delvis på avverkad regnskog. Dessutom slukar båttransporten fossil olja.. Men på sikt med inhemsk produktion, visst! Vägverket har ju gett halv-ja till konvertering men egentligen bara krävt att någon annan tar ansvaret för att konverterade bilar uppfyller emissionsnormerna. Mer läsning på www.etanol.nu Hoppsan det blev mycket det här
etanolen görs på sockerrör i brasilien,dessutom vill dom lägga tull på den utlänska etanolen så det blir lönsamt att göra inhemsk,men det blir dyrare för ossErik R19X wrote:Med ren E85 i tanken krävs 30% rikare bränsleblandning. Lambda-regleringen sköter detta automatiskt men reglerområdet räcker normalt inte till. Därför pratar man om konvertering vanligtvis genom att byta bränsletrycksregulator (på insprutningsmotorer, munstycken på förgasare). Enstaka bilar klarar 100% E85 utan konvertering.
Men de flesta bilar klarar delinblandning typ 20.. 30% .. 50% utan ombyggnad. Lagligt är det antagligen inte eftersom bilen är typgodkänd på ren bensin. Man kan öka inblandningen gradvis men se upp då motorn börjar tveka vid fullgas, för mager blandning kan leda till brända ventiler.
Sen diskuteras huruvida E85 ökar risken för korrosion i bränslesystemet och risken för explosion i tanken. Antagligen slits ventilerna snabbare, Saab fick byta material på sina etanolmotorer. Prisskillnaden är inte så stor eftersom bränsleförbrukningen ökar 30% på E85 men något billigare blir det och sen blåser man staten på en massa skatt. Kör nu min R19 på 50% E85 men det är på gränsen. När det börjar bli kallare blir kallstarterna tjuriga med hög inblandning. Miljövinsten är i dag högst tveksam eftersom merparten av etanolen importeras från Brasilien där produktionen antagligen sker delvis på avverkad regnskog. Dessutom slukar båttransporten fossil olja.. Men på sikt med inhemsk produktion, visst! Vägverket har ju gett halv-ja till konvertering men egentligen bara krävt att någon annan tar ansvaret för att konverterade bilar uppfyller emissionsnormerna. Mer läsning på www.etanol.nu Hoppsan det blev mycket det här
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
Var in till en volvo mekaniker som jag känner, han börjar bli helt galen på alla som testar med etanol. De har fått in mängder med bilar som har problem med avgasvärden och problem med motorn i övrigt, han skyller på att fler testar med etanol. Vet inte själv men tror det sliter mycket på motorn. Packningar och slangar blir dåliga av etanolen som är starkare. Själv kommer jag aldrig att ens testa lite med min clio sport, vill inte riskera nåt!