Etanolinblandning i bränslet

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Etanolinblandning i bränslet

Post by Erik R19 »

Hej hopp
Nån som har provat köra sin Renå på E85/bensinblandning?
Är mest intresserad av hur F3N 1.8 beter sig vid olika blandningsförhållanden...
10% etanol lär funkar på alla bilar men då är det ju knappt värt mödan
affe
Posts: 14
Joined: 20 Nov 2004, 11:36
Location: Sweden

Post by affe »

Jag har provat med etanolblandning.Började med 20% och ökade 10% i taget till 75% nu har jag kört i ett halvt år inga poblem bara positivt lägare tomgång, billigare,miljövänligare ,går renare.
Det ända problem är kallstarter på vintern har man motorvärmare bilr det lättare att starta.

är du nyfiken gå in på http://www.etanol.nu/
SiteAdmin
Posts: 666
Joined: 06 Dec 2002, 20:23
Location: Sverige

Post by SiteAdmin »

Dum fråga: Går det att ställa %-satsen på själva pumpen eller måste man ha koll på det själv?
affe
Posts: 14
Joined: 20 Nov 2004, 11:36
Location: Sweden

Post by affe »

Ja det måste man. Alla bilar klarar 30-40% blandningar men sedan kan de flesta få problem med att det går ryckigt, då är att bara att hälla i mer bensin så blir det bra och samtidigt har man fått reda på hur mycket din bil klarar. Det är olika för olika märken
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Okej, tack. Dags att prova!
Jag antar att man får fixa blandningen genom att mixa lagom mängd från E85 respektive "vanliga" bensinpumpen. 1 del E85 till 2 delar bensin t.ex. borde bli 28%
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Min polares Laguna går på 100% E85 startar som vanligt när det är varmare än -10.
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Är en Laguna II 1.8 /Christer
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Provade med hälften E85, hälften 95 på en tur på 44 mil idag.
Den gick precis som vanligt, rycker lite vid gaspådrag innan den är helt varm men det gör den ju på bensin också... Tänkte kolla förbrukningen men det blåste motvind som bara den på motorvägen så snittet blev ganska högt... men antagligen inte mer än vad den skulle tagit på ren bensin. Avgaserna luktar precis som vanligt på tomgång.
m666k
Posts: 124
Joined: 03 Feb 2004, 13:32
Location: Sthlm/Sollentuna
Contact:

Post by m666k »

Någon som provat på en Clio 1,6 8V -99 Än???
User avatar
andcompe
Posts: 6
Joined: 17 Nov 2005, 11:38
Location: Forsheda
Contact:

Laguna 2.0 RT 97

Post by andcompe »

Tjena

Jag undrar ifall nån provat på en 2.0 RT -97? Jag funderar på att testa, men min svärfar sade att man kanske måste byta nåt munstycke först. Behövs det?
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Är ju definitivt ett intressant sätt att spara pengar när bensinen är så pass dyr som den är idag. Har faktiskt inte testat ännu, men funderar på att testa att blanda, kanske 20% nästa gång jag tankar bruksbilen...
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Med ren E85 i tanken krävs 30% rikare bränsleblandning. Lambda-regleringen sköter detta automatiskt men reglerområdet räcker normalt inte till. Därför pratar man om konvertering vanligtvis genom att byta bränsletrycksregulator (på insprutningsmotorer, munstycken på förgasare). Enstaka bilar klarar 100% E85 utan konvertering.
Men de flesta bilar klarar delinblandning typ 20.. 30% .. 50% utan ombyggnad. Lagligt är det antagligen inte eftersom bilen är typgodkänd på ren bensin. Man kan öka inblandningen gradvis men se upp då motorn börjar tveka vid fullgas, för mager blandning kan leda till brända ventiler.
Sen diskuteras huruvida E85 ökar risken för korrosion i bränslesystemet och risken för explosion i tanken. Antagligen slits ventilerna snabbare, Saab fick byta material på sina etanolmotorer. Prisskillnaden är inte så stor eftersom bränsleförbrukningen ökar 30% på E85 men något billigare blir det och sen blåser man staten på en massa skatt. Kör nu min R19 på 50% E85 men det är på gränsen. När det börjar bli kallare blir kallstarterna tjuriga med hög inblandning. Miljövinsten är i dag högst tveksam eftersom merparten av etanolen importeras från Brasilien där produktionen antagligen sker delvis på avverkad regnskog. Dessutom slukar båttransporten fossil olja.. Men på sikt med inhemsk produktion, visst! Vägverket har ju gett halv-ja till konvertering men egentligen bara krävt att någon annan tar ansvaret för att konverterade bilar uppfyller emissionsnormerna. Mer läsning på www.etanol.nu Hoppsan det blev mycket det här :roll:
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Erik R19X wrote:Med ren E85 i tanken krävs 30% rikare bränsleblandning. Lambda-regleringen sköter detta automatiskt men reglerområdet räcker normalt inte till. Därför pratar man om konvertering vanligtvis genom att byta bränsletrycksregulator (på insprutningsmotorer, munstycken på förgasare). Enstaka bilar klarar 100% E85 utan konvertering.
Men de flesta bilar klarar delinblandning typ 20.. 30% .. 50% utan ombyggnad. Lagligt är det antagligen inte eftersom bilen är typgodkänd på ren bensin. Man kan öka inblandningen gradvis men se upp då motorn börjar tveka vid fullgas, för mager blandning kan leda till brända ventiler.
Sen diskuteras huruvida E85 ökar risken för korrosion i bränslesystemet och risken för explosion i tanken. Antagligen slits ventilerna snabbare, Saab fick byta material på sina etanolmotorer. Prisskillnaden är inte så stor eftersom bränsleförbrukningen ökar 30% på E85 men något billigare blir det och sen blåser man staten på en massa skatt. Kör nu min R19 på 50% E85 men det är på gränsen. När det börjar bli kallare blir kallstarterna tjuriga med hög inblandning. Miljövinsten är i dag högst tveksam eftersom merparten av etanolen importeras från Brasilien där produktionen antagligen sker delvis på avverkad regnskog. Dessutom slukar båttransporten fossil olja.. Men på sikt med inhemsk produktion, visst! Vägverket har ju gett halv-ja till konvertering men egentligen bara krävt att någon annan tar ansvaret för att konverterade bilar uppfyller emissionsnormerna. Mer läsning på www.etanol.nu Hoppsan det blev mycket det här :roll:
etanolen görs på sockerrör i brasilien,dessutom vill dom lägga tull på den utlänska etanolen så det blir lönsamt att göra inhemsk,men det blir dyrare för oss
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Racer X
Posts: 238
Joined: 12 Oct 2003, 19:28
Location: Sweden
Contact:

Post by Racer X »

jag kör 100% på clion.
Malpassi ställbar regulator ställd på strax under 2bar, orginaltryck 1,05bar
//Armin Avdic
www.vsc.nu
//Clio 1,4 Rt -92
//Peugeot 205Mi16 -90
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Var in till en volvo mekaniker som jag känner, han börjar bli helt galen på alla som testar med etanol. De har fått in mängder med bilar som har problem med avgasvärden och problem med motorn i övrigt, han skyller på att fler testar med etanol. Vet inte själv men tror det sliter mycket på motorn. Packningar och slangar blir dåliga av etanolen som är starkare. Själv kommer jag aldrig att ens testa lite med min clio sport, vill inte riskera nåt!
Post Reply